اخباربرترصنعت و معدن

سیاست وزارت صمت افزایش ارزش افزوده صادرات است

به گزارش صنعت کار، سیدمهدی نیازی افزود: تلاش وزارت صمت افزایش تعامل با انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی است و همواره بیشترین حمایت‌ها را از آن‌ها داشته است.
وی تصریح کرد: وزارت صمت، تشکل‌ها را ذی‌نفع و همکار خود دانسته و تأکید دارد که تشکل‌ها به یاری و همکاری بپردازند که همواره نیز همین‌طور بوده است.
معاون وزیر صمت یادآور شد: کسب‌وکارها باید برنامه‌های خود را تدوین کرده و ارائه کنند و ما نیز از آن‌ها حمایت خواهیم کرد؛ اصلاحات انجام شده در ساختار وزارتخانه نیز مبنی بر همین موضوع بوده است.
نیازی ادامه داد: سال گذشته در زمینه حذف مالیات تشویقی کالاهای صادراتی خام فهرستی تهیه کردیم و برخی کالاها از معافیت مالیاتی حذف شدند که از آن جمله فولاد خام و شمش فولادی بوده است، بنابراین وزارت صمت به دنبال خام‌فروشی نیست.
وی بیان کرد: حتی در حوزه محصولات عریض فولادی مانند ورق‌ها نیز به دنبال صادرات نیستیم، بلکه صادرات محصولات نهایی همچون لوازم‌خانگی و غیره دنبال می‌شود.
معاون هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت ادامه‌داد: با توجه به این‌که دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال را دنبال می‌کند و تأمین مصالح آن بر عهده وزارت صمت قرار داده شده است، بازار بسیار بزرگی برای محصولات فولادی خواهد بود و بر این اساس نگران رکود در این بخش نیستیم.
نیازی گفت: در این زمینه گفت‌وگوهایی با وزارت راه و شهرسازی برای پیش خریدهای ۶ ماهه یا یک ساله محصولات فولادی و سایر مصالح ساختمانی انجام شده که مدل جدیدی در حوزه تنظیم بازار است.
وی اضافه کرد: در سیاست‌های کلی وزارت صمت در زنجیره فولاد معتقد هستیم سرمایه‌گذاری در حوزه پایین دست از جمله ورق‌های آلیاژی و میلگردهای آلیاژی، ناقص است.

برنامه‌ریزی برای وصول حقوق دولتی معادن

معاون وزیر صمت عنوان کرد: در حوزه معدن، برنامه اکتشافات گسترده‌ای ارائه شده و با توجه به بودجه تصویب شده و همچنین رقم ۴۰‌هزار میلیارد تومانی برای وصول حقوق دولتی که پیش‌بینی شده است به دنبال توازن بیشتر در این بخش هستیم.
نیازی یادآور شد: نتایج اکتشافات اولیه در حوزه شناساسی معادن خوب بوده است و به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در دیپلماسی معدنی نیز وزارت صمت در کشورهای همسایه فعالیت‌های خوبی داشته است و امید می‌رود مسئله مواد اولیه و مواد معدنی حل شود.
معاون هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت تصریح کرد: عصاره تجربه بیش از ۱۵ سال گذشته وزارت صمت به طراحی یک جدول با ۲۷ ابزار در ۶ حالت کالایی (از کسری تا مازاد کالا) انجامیده تا ابزارهای هوشمند به‌جای افراد در قیمت گذاری‌ها تأثیرگذار باشند.
نیازی تأکید کرد: انتظار می‌رود فعالان بخش‌خصوصی و تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف به نقد و بررسی این جدول بپردازند و معتقدیم اگر این مدل در مقطعی یک تا دوساله اجرا شود، همه حوزه‌ها از آن نفع خواهند برد.
وی همچنین در خصوص قطعی‌های برق گفت: در مقایسه با سال گذشته، محدودیت‌های تأمین برق صنایع کمتر شده است و مطابق تفاهم‌نامه با وزارت نیرو، قطعی‌ها مطابق برنامه و اعلام قبلی خواهد بود.

تأمین مالی زنجیره‌ای

معاون وزیر صمت عنوان کرد: امسال برای تأمین سرمایه در گردش واحدها به حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است، اما شاید نتوان با منابع بانکی همه آن را تأمین کرد.
نیازی گفت: سال گذشته تأمین مالی زنجیره‌ای به عنوان یک مدل پیشرفته با امضای موافقتنامه بین وزارت صمت و ۱۲ بانک عامل اجرایی و مطابق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است امسال ۲۰ درصد تسهیلات کل حوزه صنعت از همین مسیر باشد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا