اخباربرترصنعت و معدن

تنها چهار و نیم میلیون تن از 500 میلیون تن مواد معدنی در سال گذشته خام فروشی شد/ تکمیل زنجیره‌های تولید برای جلوگیری از نیمه‌خام فروشی

به گزارش صنعت کار، سیدرضا فاطمی امین افزود: ۱۰ هزار معدن در کشور داریم، اما ازنظر ذخایر و ظرفیت ۲۸ درصد از این تعداد غیرفعال است که بیشتر معادن مصالح و سنگ‌های ساختمانی هستند.

زنجیره‌های تولید تکمیل می‌شوند

وی تصریح کرد: بیش از هفت میلیون تن فولاد نیمه‌خام از کشور صادر کرده‌ایم درحالی‌که شرکت‌هایی داریم که ورق فلزی وارد می‌کنند و این شرایط نشان می‌دهد که زنجیره تولید در کشور ناقص است.

وزیر صمت بابیان این‌که اولویت ما تکمیل زنجیره‌های تولید، توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی و ایجاد ارزش‌افزوده است، توضیح داد: در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقص داریم و بیکاری، مهاجرت، آلودگی و انباشتگی نیز وجود دارد و سودهای زنجیره معادن نیز در نوسان است.

فاطمی امین ادامه داد: در حوزه معدن و صنایع معدنی از نیروی توانمندی برخوردار هستیم و خوشبختانه قدرت مالی این شرکت‌ها بسیار افزایش پیداکرده است، بنابراین از مسیر فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی باید مسائل و مشکلات را رفع کنیم.

وی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ باید علاوه بر طرح‌های توسعه خود به توسعه صنعت در سایر مناطق نیز توجه داشته باشند.

دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از اولویت‌های وزارت صمت است

وزیر صمت تأکید کرد: دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از اولویت‌های ما است و شرکت‌ها باید پس از بزرگ شدن، سایر رشته فعالیت‌ها را نیز به حرکت درآورند، زیرا اتفاق اصلی با ایجاد تقاضا در شرکت‌های بزرگ رخ می‌دهد.

فاطمی امین یادآور شد: شرکت‌هایی در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سود خالص دارند که بیش از بودجه عمرانی کل کشور است.

فاطمی امین ادامه داد: قانون بازگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن را در دولت مطرح کردیم و دولت برای نخستین بار آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد که مصوب شد و این ۱۵ درصد از امسال بر اساس قانون نمی‌تواند در جای دیگری هزینه شود.

انجام گردشگری صنعتی و معدنی برای افزایش آگاهی مردم

وی عنوان کرد: مردم خیلی از وضعیت گستردگی و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نیستند و یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی به آنان، گردشگری صنعتی و معدنی است که جذابیت ویژه‌ای دارد و باید ۲ واژه صنعت‌گردی و معدن‌گردی را به ادبیات مردم اضافه کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این کار را در چند ماه گذشته با مجتمع مس رفسنجان آغاز کردیم که حالت آزمایشی دارد و امیدواریم این کار در شرکت‌های گهر زمین و گل گهر نیز ادامه یابد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا