اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

قیمت نفت یک شبه ۱۰ درصد ریزش کرد

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات نفت برنت حداکثر سه دلار و هشت سنت معادل ۲.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۰۵ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته ۱۰ دلار و ۷۳ سنت معادل ۹.۵ درصد سقوط کرده بود که بزرگترین کاهش قیمت روزانه از مارس بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و ۶۴ سنت معادل ۲.۷ درصد، به ۱۰۲ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه با هشت دلار و ۹۳ سنت معادل ۸.۲ درصد کاهش، برای نخستین بار از آوریل، در پایین ۱۰۰ دلار بسته شده بود.

این ریزش شدید قیمت در پی نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی و اعمال قرنطینه‌های کووید در چین که به تقاضا برای سوخت آسیب می‌زنند، اتفاق افتاد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک روز سه شنبه گفت: صنعت نفت به دلیل سالها کمبود سرمایه گذاری، تحت فشار قرار گرفته و اگر اجازه داده شود نفت ایران و ونزوئلا به بازار عرضه شود، کمبود عرضه تسهیل خواهد شد.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه هشدار داد اگر پیشنهاد ژاپن برای تعیین قیمت نفت روسیه برابر نصف قیمت فعلی بازار اجرایی شود، عرضه نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و قیمتها به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه صعود می‌کند.

از سوی دیگر، یکی از روسای اتحادیه کارکنان نفتی و وزارت کار نروژ روز سه شنبه اعلام کردند دولت برای پایان دادن به اعتصاب در بخش نفت که تولید نفت و گاز را کاهش می‌دهد، مداخله کرده است و به بن بستی پایان داد که می توانست کمبود انرژی اروپا را وخیم‌تر کند.

این اعتصاب تا شنبه، صادرات روزانه گاز نروژ را معادل یک میلیون و ۱۱۷ هزار بشکه نفت (۵۶ درصد صادرات گاز روزانه) و صادرات نفت را به میزان ۳۴۱ هزار بشکه کاهش داده است.

نگرانی‌ها نسبت به رکود همچنان روی بازارها سنگینی می‌کند. بر اساس برآوردهای اولیه، بزرگترین اقتصاد جهان ممکن است در مدت سه ماه از آوریل تا ژوئن رشد منفی پیدا کرده باشد. این دومین سه ماهه متوالی رشد منفی است که تعریف رکود فنی است.

بانک‌های مرکزی گروه ۱۰ نرخهای بهره را در ژوئن بیشتر از هر ماه دیگری در دو دهه گذشته افزایش دادند. اکنون که نرخ تورم به بالاترین رکورد چند دهه اخیر صعود کرده است، انتظار نمی‌رود روند تحکیم سیاست پولی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ متوقف شود.

بر اساس گزارش رویترز، لئون لی، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس در شانگهای گفت:‌ اگرچه نفت خام همچنان با کمبود عرضه مواجه است اما عوامل اصلی که به ریزش شدید نفت در روز سه شنبه منجر شدند، همچنان به قوت خود باقی ماندند. بر همین اساس، بهبود قیمت‌ها در معاملات روز جاری ممکن است اصلاح قیمت موقتی باشد و نفت احتمالا در کوتاه مدت، تحت فشار قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا