اخبارصنعت و معدنویژه ها

سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت، چهار هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا است/ وزیر صمت پیام مقام معظم رهبری در سال 1381 را مبنای کار خود قرار داده است

به گزارش صنعت کار، علی مؤیدی خرم‌آبادی گفت: وقتی در کشوری پدیده‌ای اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی از سطح یک مسئله عبور می‌کند، دیگر یک دستگاه به‌تنهایی توان کنترل آن را ندارد و بازیگران متعددی باید در این زمینه تلاش کنند و وقتی این بازیگران باهم همگام نمی‌شوند، ستادی تشکیل می‌شود تا همه نقش‌آفرینان را هماهنگ و همراه کند.

وی تصریح کرد: تکالیف دستگاه‌ها تقسیم‌بندی و ترسیم‌شده است و برخی دستگاه‌ها تا ۸۰ تکلیف را بر عهده دارند، برای مثال وزارت صمت با توجه به گستردگی و حجم کار، نقش بزرگی دارد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: اگر تفکر کنونی وزارت صمت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دوره‌های گذشته نیز شکل می‌گرفت، شاید امروز مبارزه با قاچاق این‌قدر سخت نبود؛ اما آقای فاطمی امین برگزاری این جلسات را آغاز کرده‌اند که نشان می‌دهد مدیریتی در وزارت صمت حاکم است که پیام مقام معظم رهبری در سال 1381 را مبنای کار خود قرار داده و عملیاتی می‌کند.

مؤیدی با اشاره به این‌که بخشی از مسئله قاچاق حاصل قوانین کهنه و غیر کارآمد است، تصریح کرد: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا بسیاری از موانع و مشکلات را برطرف کرده و خوشبختانه در دولت جدید با تأکید رئیس‌جمهوری بر این مسئله پافشاری می‌شود و ایشان در نظر دارد به‌طور بنیادی مسئله قاچاق را آن‌طور که شایسته مردم ایران است حل کند، البته نمی‌توان کتمان کرد که در هیچ کجای دنیا قاچاق به‌طور کامل حل نمی‌شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بابیان این‌که وزارت صمت در بحث اولویت‌بندی ارز مصرفی نقش پررنگی دارد و در بحث صادرات نیز نقش اساسی ایفا می‌کند، یادآور شد: شخص وزیر صمت و گروه ایشان در وزارت صمت گام‌های استواری برای مبارزه با قاچاق برداشته‌اند و تیم عمل‌گرایی در این زمینه تشکیل‌شده که بامطالعه و اندیشه اقدام کرده و سیاست کلان کیفیت بخشیدن به کالاها که مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری نیز قرار دارد را در پیش‌گرفته است امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

مؤیدی توضیح داد: برای حل معضل قاچاق دستورهای رئیس‌جمهوری در سند کاری دستگاه‌های متولی باید جای گیرد، همچنین اگر کالای باکیفیت در کشور تولید کنیم، کالای بی‌کیفیت قاچاق جایی نخواهد داشت و برای این امر باید از نقطه تولید تا عرضه شفاف باشد و داشتن شناسه و قبض انبار نیز بسیار مهم است.

عزم جدی وزارت صمت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این نشست، عزم جدی وزیر صمت و فعالیت‌های این وزارت خانه را در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گامی مهم برای حل این معضل دانست.

وی گفت: از ابتدای امسال با عزم جدی دکتر فاطمی امین نشست‌های مشترکی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلسه‌های مشترک و مستمر با دستگاه‌های متولی برگزار و درنهایت تصمیم به راین شد که به‌صورت جدی در مورد کالاهای هدف مبارزه با قاچاق کالا ازنظر ایمنی و سلامتی اقدام کنیم و با هماهنگی و انگیزه بسیاری بالایی که در وزارت صمت وجود دارد، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ‌داده است.

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در دوره‌های گذشته وزارت صمت هیچ‌کدام از وزرا و مسئولان این وزارتخانه تا این حد دغدغه مبارزه با قاچاق کالا را نداشته‌اند و همین مسئولیت‌پذیری و دغدغه مندی بازتاب خوبی را در پی داشته است.

پرهام فر افزود: در مورد گروه‌های کالایی لوازم‌یدکی خودرو با توجه به تأکید ریاست جمهوری مبنی بر مبارزه با قاچاق و برخورد با کالای تقلبی، قید بر مبارزه شدید شده بود و از آن جا که این کالا همواره سهم مهمی را در قاچاق به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین با ایجاد کد ره‌گیری، امکان شناسایی کالای مجاز از غیرمجاز فراهم شد.

وی ادامه داد: گروه لوازم‌خانگی نیز سهم پررنگی از قاچاق کالا را به خود اختصاص داده و ضربه محکمی به تولید وارد می‌کند، همچنین در گروه کالایی پوشاک نیز موضوع ممنوعیت واردات را داشتیم که باعث حمایت از تولید شد و گروه کالایی دخانی نیز از دیگر کالاهای مورد هدف است.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا