اخبارصنعت و معدنویژه ها

دستور وزیر صمت برای تمرکز بر قاچاقچیان کلان و سازمان‌یافته/ با بی‌رغبتی مردم برای خرید کالای بی‌کیفیت و قاچاق، تولید و صنعت در کشور جان دوباره می‌گیرد

به گزارش صنعت کار، محمدمهدی برادران با اشاره به راهبردهای بنیادین و کاربردی برای حل معضل قاچاق، نخستین راهبرد که بزرگ‌ترین سرمایه به شمار می‌رود را ولایتمداری دانست و توضیح داد: مقام معظم رهبری بارها بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا تأکید کرده‌اند.

وی از ایجاد مدیریت علمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و تأکید کرد: هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاهی راهبرد دیگر است و باید در تمامی رده‌ها ایجاد شود و براین اساس قانون، ابلاغیه و سامانه جامع تجارت سرمایه کل کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر صمت ضمانت‌نامه کالاهای ایرانی را وجه تمایز کالای قاچاق و غیر قاچاق دانست و ادامه داد: باید در این زمینه باقدرت عمل کنیم، برای مثال مدت‌زمان طولانی ضمانت‌نامه‌ها می‌تواند برای مصرف‌کننده اغواکننده باشد و به خرید کالای ایرانی ترغیب شود.

برادران تأکید کرد: به دنبال حاکم شدن اقتدار قانونی هستیم و بر انضباط بخشی و قانونی بودن تأکیدداریم و این مهم در بازار و اصناف باید موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری حدود ۱۳ جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در وزارت صمت، بیان کرد: در وزارت صمت به این نتیجه رسیدیم که باید به اصلاح تفکرات در این زمینه پرداخته و ایجاد تحول کنیم زیرا در حوزه اندیشه مشکل و چالش‌های زیادی داریم تا تفکرات تجمیع نشوند اصلاح صورت نمی‌گیرد، ازاین‌رو باید جلسات مشترک برگزار شود تا اندیشه همه ما همگام و هم‌جهت شود.

در بحث مبارزه با قاچاق کالا تقسیم‌کار صورت گرفته است

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقسیم‌کار صورت گرفته و اکنون زمان جدیت کار است و در این شرایط توجه به پیوست اجتماعی، فرهنگی و همکاری با رسانه‌ها مهم است.

برادران با اعلام این‌که اولویت‌های موضوع قاچاق را از قطعات خودرو تا پتروشیمی پیگیری می‌کنیم و در بیشتر بخش‌ها برندهای مختلف قاچاق بی‌کیفیت هستند، اعلام کرد: در سال 1395 نیم میلیارد دلار قاچاق اسباب‌بازی و ۲ و نیم میلیارد دلار قاچاق پوشاک صورت گرفته است، همچنین در سال 1399 نیز 2 میلیارد و 72 میلیون دلار قاچاق لوازم‌یدکی خودرو داشتیم.

وی ضمن بیان این مطلب که اگر در ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها همدلی وجود داشته باشد و در حوزه اندیشه‌ای هماهنگ باشیم به موفقیت در این زمینه می‌رسیم، گفت: در صورت کاهش کالای قاچاق و فعالیت مستمر، مردم از اراده ما مطمئن می‌شوند، زیرا کیفیت و ضمانت کالا را می‌بینند و به سمت کالای بی‌کیفیت قاچاق نمی‌روند و تولید و صنعت در کشور جان دوباره می‌گیرد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: نباید در سیستم رسمی کالای غیررسمی فروخته شود، بنابراین شبکه‌سازی و تبلیغ کالای باکیفیت وظیفه ما است و باید حامی تولید ملی باشیم؛ اما در استان‌های مرزی کار سخت‌تر است و باید فهرست‌های ویژه طراحی کرده و برنامه اشتغال‌زایی داشته باشیم.

برادران به‌عنوان جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: در مسیر مبارزه با قاچاق کالا پشتوانه قانونی کار مهیا شده و اقداماتی برای شفاف‌سازی در دستور کار قرارگرفته است و ما تنها بر مقابله باعرضه تأکید نکردیم، بلکه همه حوزه‌ها را موردتوجه قراردادیم.

وی ریشه‌کن شدن قاچاق کالا را مطالبه‌ای مردمی دانست و افزود: اصلاح نظام بازار در حل مشکلات گامی مؤثر است و درزمینه مبارزه با قاچاق کالا نیز از ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها حمایت خواهیم کرد.

برادران تأکید کرد: حل مشکل قاچاق، نیازمند ارائه راهکار است و اصالت و شفافیت کالا نخستین مرحله حل آن است.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا