اخبارصنعت و معدنویژه ها

برای تقویت روابط تجاری باید در حلقه‌های مؤثر زنجیره‌های بین‌المللی قرار گیریم/ ارتقا کیفیت صادرات، معیار رتبه‌بندی صادرکنندگان نمونه خواهد بود

به گزارش صنعت کار، سید رضا فاطمی امین، افزود: در بحث صادرات تنها مبلغ مهم نیست، بلکه میزان صادرات فناوری و میزان اشتغال نیز اهمیت فراوانی دارد و هردوی این موارد باید موردتوجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در صادرات حتی باید مشخص شود که کالایی که صادر می‌کنیم با چه میزان اشتغال ایجادشده است، بنابراین علاوه بر تراز مالی، تراز فناوری و سرمایه‌گذاری، آب، انرژی و اشتغال نیز شایان توجه است.

وزیر صمت عنوان کرد: باید به سمت ارتقا کیفیت صادرات حرکت کرده و صادرکننده کالاهای دارای فناوری و اشتغال بالا و همراه با مصرف آب کمتر باشیم و همین مسائل معیار ما برای رتبه‌بندی صادرکنندگان خواهد بود.

فاطمی امین توضیح داد: برای صادرات پایدار باید ارتباط بین کسب‌وکار برقرار شود و در این زمینه دولت ایران با بسیاری از دولت‌ها از روابط سیاسی خوبی برخوردار است، اما روابط اقتصادی ما با این کشورها پایین‌تر از حد مورد انتظار بوده زیرا ارتباط بین کسب‌وکارها ایجاد نشده است، بنابراین در این بخش اقداماتی بین مراکز تجاری یا ارتباط بین استان‌های کشور با استان‌های سایر کشورها آغازشده است؛ برای مثال ارتباط استان اصفهان با یک استان در سن‌پترزبورگ روسیه یا استانی در چین برقرارشده است.

وی تأکید کرد: باید ارتباط بین کسب‌وکارها برقرار شود نه میان دولت‌ها تا هنگام تغییر دولت‌ها روابط اقتصادی با آسیب روبه‌رو نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایران باید در جای مناسبی در زنجیره‌های تأمین بین‌المللی قرار گیرد، برای مثال محصولی در هند تولید می‌شود که مواد اولیه آن در ایران تکمیل‌شده و درنهایت در روسیه فروخته می‌شود، یعنی نباید در تجارت خارجی تنها دو جانبه فکر کنیم، بلکه باید در سطح کالا فراتر رفته و به سمت سرمایه گذاری‌های مشترک حرکت کنیم، بنابراین در این مدت ۱۹دیدار که با هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف داشتیم.

فاطمی امین عنوان کرد: نخستین شاخص و موفقیت در کشور، ثبات در اقتصاد است و تحقق آن رشد و پیشرفت را به دنبال خواهد داشت؛ امیدواریم با همکاری صادرکنندگان جهشی در حوزه صادرات داشته باشیم زیرا آمار و ارقام نویدبخش این موضوع است و در بهار امسال نسبت به سال گذشته جهش چشم‌گیری داشته‌ایم و امسال نیز شاهد عددهای به نسبت بالاتری خواهیم بود، ضمن این‌که در کیفیت صادرات نیز می‌توان به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کرد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا