اخبارصنعت و معدنویژه ها

«معدن سنگرود» روی خط پیگیری مسئولان

به گزارش صنعت کار، بهرام قربانپور: با توجه به اینکه سال‌ها از خاموشی چراغ این واحد صنعتی می‌گذرد اما ساختمان‌ها، سینما، رستوران‌ها و دیگر امکاناتش هنوز رنگ و بوی تازگی دارد. تلاش، تولید و زندگی را می‌توان در خشت خشت این واحد صنعتی قدیمی، خوش نام و اثرگذار به وضوح دید و لمس کرد، واحد صنعتی شاهرگ حیاتی اقتصاد، اشتغال و معیشت مردمان منطقه عمارلو، خورگام و استان‌های همجوار به شمار می رفت اما اکنون به سرنوشتی ذلت بار دچار شده است.

برداشت‌های سیاسی و انتخاباتی از معدن سنگرود

اینها بخشی از دردواره های کهنه و قدیمی معدن «سنگرود» است. واحد صنعتی که روزی بیش از ۳ هزار نفر از آن نان به خانه می‌بردند و چشم و چراغ و امید مردم منطقه عمارلو و خورگام شهرستان رودبار به شمار می‌رفت، اما اکنون به خاطر برخی سو تدبیر و بی مدیریتی به تعبیر استاندار گیلان «به تَلی از خاک تبدیل و متروکه شده است».

احیای معدن «سنگرود» و فراهم کردن بستر تولید و اشتغالزایی مجدد آن جز لیست وعده بسیاری از سیاسیون در ادوار مختلف بوده و هر کدام در بازه زمانی خاص، با بازی کلمات و واژه‌های امیدوارکننده و وعده‌های رنگین، راه اندازی «معدن سنگرود» را وارد واژگان تبلیغاتی و انتخاباتی خود کرده و از این آب آلوده ماهی می‌گرفتند و در آخر نه معدن راه افتاد و نه مردم به ماهی رسیدند.

اما بعد از گذشت سه دهه از خاموشی معدن سنگرود و در حاشیه سفر استاندار گیلان به عمارلو رودبار و بازدید از این واحد صنعتی، ورق به نفع تولید و اشتغال برگشت و قرار شده تا هفته دولت اقدامات اولیه آن انجام شود. حدود هفت ماه پیش بود که گزارشی با عنوان «۳ دهه از خاموشی معدن «سنگرود» گذشت / روزنه‌های امید برای بازگشایی» استان گیلان منتشر شد که حکایت از رمزگشایی یک پرونده قدیمی از سوی دستگاه قضائی به همراه دیگر مسئولان استانی و شهرستان رودبار داشت، پرونده‌ای که اگر به نتیجه برسد می‌تواند دل هزاران نفر را شاد کند.

«معدن سنگرود» روی خط پیگیری مسئولان

تکلیف استاندار برای احیای معدن سنگرود

استاندار گیلان در سفر یک روزه خود به عمارلو رودبار سری به معدن سنگرود زد و از نزدیک با وضعیت اسف بار این مجموعه صنعتی آشنا شد. «اسدالله عباسی» با ابراز تأسف از وضعیت ناراحت کننده این معدن، معاون اقتصادی خود و رئیس سازمان صمت را موظف کرد تا اقدامات اساسی برای احیای این واحد تولیدی اثرگذار صورت دهند.

وی با اشاره به زیرساخت‌ها و امکانات رها شده در معدن سنگرود این آشفته بازار را ناشی از سو تدبیر و بی مدیریتی در سال‌های گذشته دانست و افزود: معدن سنگرود در سال‌های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته و این موضوع قابل بخش و پذیرش نیست.

برخورد قضائی با مسببان تعطیلی سنگرود

استاندار گیلان با بیان اینکه معدن سنگرود در بخش عمارلو به عنوان نعمت و ظرفیت خدادادی حق مردم منطقه است، تصریح کرد: در گذشته با بی تدبیری این مجموعه را که افراد متعددی در آن اشتغال داشته اند تعطیل کردند که جای تأسف دارد.

عباسی با تاکید بر پیگیری و برخورد قضائی با مسببان تعطیلی معدن سنگرود، اضافه کرد: از دستگاه قضائی انتظار می‌رود با کسانی که این بلا را به سر تولید و صنعت عمارلو آوردند برخورد قاطع صورت گیرد.

وی تعطیلی معدن سنگرود با ظرفیت‌های معدنی و زیرساختی را به مثابه هدر رفت بیت المال دانست و افزود: دیدن چنین شرایط دردناک و ناراحت کننده معدن سنگرود جای تأسف است.

استاندار گیلان با بیان اینکه احیای معدن سنگرود یعنی ایجاد اشتغال برای ۱۰۰۰ نفر، تصریح کرد: این معدن ظرفیت اشتغال زایی عظیمی دارد که سال‌ها مغفول مانده و باید احیا و به چرخه تولید و اشتغال باز گردد.

عباسی، معاون اقتصادی استانداری و مدیرکل صمت گیلان برای تشکیل یک کارگروه برای پیگیری و احیای معدن سنگرود در استانداری مأمور کرد و خواست ظرفیت شناسی و نیازسنجی برای حل مشکلات این مجموعه در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: در خصوص معدن سنگرود به گونه‌ای عمل شود تا در هفته دولت بخشی از این مجموعه صنعتی را به بهره برداری برسانیم.

پیگیری وزارتخانه‌ای نماینده برای معدن سنگرود

«مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده رودبار در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده معدن سنگرود، بیان کرد: خصوصی سازی این معدن نه تنها مشکل این مجموعه صنعتی را حل نکرد بلکه موجب بیکار شدن هزاران نفر شد.

وی با بیان اینکه احیا و شروع به کار دوباره معدن سنگرود مطالبه به حق مردم است، افزود: عزم بلندی برای احیای این مجموعه صنعتی وجود دارد و تلاش می‌کنیم چراغ معدن سنگرود را روشن کنیم.

نماینده رودبار در مجلس با تاکید بر اقدامات اثرگذارتر برای احیای این معدن و دیگر واحدهای منفعل این شهرستان، گفت: از طریق وزیر پیگیر احیای معدن سنگرود خواهم بود.

«معدن سنگرود» روی خط پیگیری مسئولان

معدن سنگرود تنها بنگاه اقتصادی بخش عمارلو است

«سیروس عطایی» یکی از کارگران سابق معدن سنگرود که خاطرات تلخ و شیرین زیادی در این واحد صنعتی دارد گفت: زمانی این معدن بیش از ۳ هزار نیروی فعال داشت و به کسب و کار منطقه رونق ویژه ای بخشیده بود.

وی با اشاره به امکانات و زیرساخت‌های ارزشمند این معدن، بلاتکلیفی و ابتر ماندن این زیرساخت‌ها را مایه تأسف دانست و افزود: زمانی این معدن کارزار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بود و از رستوران و سینما گرفته تا باشگاه ورزشی و دیگر امکانات در این منطقه وجود داشت اما اکنون تمام زیرساخت‌ها در حال نابود شدن است.

عطاییی با بیان اینکه معدن سنگرود تنها بنگاه اقتصادی بخش عمارلو است، گفت: تعطیلی سه دهه‌ای این بنگاه تولیدی و اقتصادی موجب شده تا عمارلو خالی از سکنه شود.

این کارگر با اشاره به اینکه معدن سنگرود امید و آینده مردم عمارلو و حومه است، بیان کرد: حل مشکلات معدن سنگرود و راه اندازی این شرکت امید، توسعه و پیشرفت را به منطقه بر می‌گرداند.

وی با بیان اینکه این معدن بیش از ۳ میلیون تن ذخیره معدنی دارد، افزود: زیرساخت‌های معدن سنگرود آماده بهره برداری و اشتغال به کار است.

این شهروند جیرنده ای با اشاره به معضل بیکاری و مهاجرت در منطقه عمارلو، از استاندار و مسئولان استانی خواست تا با راه اندازی این مجموعه صنعتی بزرگ، عمارلو را به ریل توسعه و پیشرفت باز گردانند.

عطایی با تاکید بر راه اندازی و احیای کارخانجات تعطیل شهرستان رودبار، بیان کرد: استاندار گیلان با احیای معدن سنگرود از خودشان خاطره خوبی در عمارلو به جا بگذارند.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی نادرست و حساب نشده دمار از روزگار صنایع درآورده است، افزود: تمام دستگاه‌ها و امکانات معدن سنگرود در حال مستهلک شدن بوده و بلاتکلیف رها شده است.

همراهی سه قوه برای احیای معدن سنگرود

اگرچه سفر آقای استاندار به عمارلو بازدید از شرکت متروکه و تعطیل معدن سنگرود در نوبه خود شایسته تقدیر است اما این بازدیدها و وعده‌های احساسی زمانی نتیجه بخش است که چراغ تولید، اشتغال و اقتصاد عمارلو و این معدن روشن شود. ورود دستگاه قضائی و بازدید میدانی استاندار گیلان و نماینده مجلس از معدن سنگرود، کورسوی امید را در دل کانال‌های تاریک این معدن را روشن کرده و قطعاً با بازگشایی دوباره این معدن حداقل ۱۰۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا