اخباربانک و بیمهتاپ

قرارداد آتی شمش طلا، مانع خروج طلا از کشور می‌شود؟

به گزارش صنعت کار، آقای مهدی بیات منش گفت: قرداد‌های آتی، شمش طلا یک ابزار مالی است که این امکان را فراهم خواهد ساخت که بازار مشتقه بتواند کامل‌تر شود. بر مبنای قرار داد‌های آتی ابزار‌های دیگر نیز تکامل بیشتری پیدا می‌کنند.

به گفته این کارشناس قرار داد آتی شمش طلا قرار است یک نقطه قوت برای بازار مشتقه باشد، اما تاکنون جزئیات این قرار داد مشخص نیست. در کل قرار داد آتی یعنی افراد کالایی را به قیمت معین در زمان حال خریداری کنند، ولی تحویل کالا و تسویه آن در آینده باشد، اما قیمت در زمان حال بر اساس فرمولی ثابت شود.

او می‌گوید: کسی که نیاز به خرید طلا در آینده دارد می‌تواند از این قرار داد و مزیت‌های آن استفاده کنند معافیت‌ها و شفافیت‌های مالیاتی، تخصیص سود بانکی به مبلغی که در حساب و در اختیار مشتری موجود است، کارمزد‌های بسیار پایین، امکان خرید و فروش نامحدود در هر روز معاملاتی، دو طرفه بودن بازار و پوشش ریسک از جمله ویژگی و مزیت‌های قرارداد‌های آتی هستند. قرار داد‌های آتی می‌تواند به رونق بیشتر معاملات طلا و تعادل این بازار کمک کند علاوه بر این می‌تواند کمک به توسعه معادن و بهره برداری آن‌ها نیز به شکل غیر مستقیم کند.

بورس کالا معاملات آتی را از سال ۸۷ و با آتی طلا آغاز کرد. پیش‌تر مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا نسبت به راه اندازی قراداد‌های آتی و آپشن شمش طلا تا پایان سال جاری خبر داده بود.

منبع: باشگاه خبرگاران جوان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا