اخبارصنعت و معدنویژه ها

احداث کارخانه آهن‌اسفنجی بیجار، توسعه منطقه را به همراه دارد

به گزارش صنعت کار، محمدرضا احمدی در جلسه آغاز پروژه احداث کارخانه تولید آهن ‌اسفنجی اظهار کرد: اکنون تنفیذ قرارداد واگذاری زمین انجام شده و با برگزاری نشست مذکور، در عمل اجرای پروژه صنایع فولاد کردستان با حضور پیمانکاران به‌طور رسمی آغاز می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه مجوزهای لازم برای احداث این پروژه دریافت شده و توافقات لازم برای تامین زیرساخت‌های این پروژه نیز اجرایی شده است.
احمدی با اشاره به نظر مساعد وزیر صنعت، معدن و تجارت از روند پیشرفت طرح های فولادی کردستان در سفر استانی اخیر، گفت: با همت مجری طرح و پیمانکاران، در حال‌ حاضر خاکبرداری این پروژه آغاز شده و حدود ۸۰ درصد نیز پیش رفته و همزمان رینگ پیرامونی این واحد نیز تکمیل شده است.
وی افزود: در حال‌ حاضر، تامین نقدینگی برای تداوم اجرای این پروژه، مهم‌ترین هدف ما است. خوشبختانه فاز نخست تامین مالی این طرح اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان خاطرنشان کرد: محصول تولیدشده در این کارخانه، در فولادسازی کردستان در منطقه قروه مصرف خواهد شد. وی ادامه داد: در واقع، همزمان با اجرای طرح تولید آهن‌اسفنجی در منطقه بیجار، طرح فولادسازی قروه با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن شمش فولاد اجرایی شده است.
وی افزود: برای اجرای این طرح در سال نخست، ۴۵۰۰ میلیارد تومان توسط سهامداران این مجموعه (ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات) تامین شده است.
احمدی درباره تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای اجرای این طرح گفت: ریل سراسری تهران- همدان- سنندج از ۴ کیلومتری طرح می‌گذرد. این پروژه به شبکه سراسری وصل می‌شود و می‌توان از آن برای انتقال محصول نهایی استفاده کرد.
وی افزود: انتقال آهن ‌اسفنجی از بیجار به قروه نیز در یک مسیر ۹۰ کیلومتری انجام می‌شود، البته جاده در این منطقه وجود دارد. با این وجود، پیش‌بینی شده جاده‌ای دوبانده در این مسیر احداث شود.
به گفته احمدی، پیش‌بینی می‌شود طرح تولید آهن‌اسفنجی بیجار در سال ۱۴۰۳ به‌بهره‌برداری برسد. میزان اشتغالزایی مستقیم این پروژه برابر ۵۰۰ نفر برآورد شده است.

راه‌اندازی نخستین واحد مگامدول با فناوری پرد
از سوی دیگر جعفر سرقینی، مدیرعامل شرکت MME اظهار کرد: احداث صنعت فولاد در استان کردستان در طول سال‌های گذشته، پیگری و روند اجرایی این پروژه از سال 96 آغاز شده است. احداث صنعت فولاد در این منطقه با مشکلاتی همراه بود، اما خوشبختانه مسیر فولادسازی در استان کردستان هموار شده است.
وی ادامه داد: طرح تولید آهن‌اسفنجی صنایع فولاد کردستان در بیجار، نخستین واحد آهن‌اسفنجی با فناوری پِرِد است که با ظرفیت ۱.۶میلیون تن احداث می‌شود. این پروژه نیز طبق برنامه و زمان‌بندی پیش خواهد رفت و نگرانی درباره فناوری موردنظر برای احداث این واحد وجود ندارد.
سرقینی درباره مزیت‌های استفاده از فناوری پرد برای تولید آهن‌اسفنجی، اظهار کرد: مصرف آب و برق در فناوری پرد در مقایسه با فناوری میدرکس به‌مراتب پایین‌تر است. همزمان محصول تولیدشده توسط این فرآیند از کیفیت بالاتری برخوردار است. علاوه بر این، داخلی‌سازی این فناوری، افتخاری برای صنعت فولاد ایران است.
وی افزود: بخشی از تجهیزات موردنیاز در فرآیند احداث این خط تولید وارد می‌شود. با وجود تحریمی که در کشور شاهد هستیم، واردات ادامه داشته و نگرانی برای تامین این تجهیزات وجود ندارد.

منبع: ایمیدرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا