راه و ساختمانویژه ها

صدا وسیمادراقتصادکشور ناامیدی القا می کند

به گزارش “صنعت کار”، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در مراسم اختتامیه همایش رونمایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکوگفت: تصميمات نظام در قالب قانون چگونگي اداره مناطق آزاد بايد توسط همه متوليان امور اجرا و پشتيباني شود.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی افزود: اولین نکته بحث سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری است. سرمایه گذار برای کشور، ملت و توسعه یک عنصر استراتژیک است. سرمایه پاک و سرمایه‌گذار پاک برای کشور ارزشمند و قابل احترام است.
وی گفت: صرفا در شرایط سخت نباید به دنبال مخاطبان خاص و سرمایه‌گذار باشیم و اگر برنامه توسعه برای کشور داریم در همه شرایط باید زیرساخت‌های توسعه را تسهیل کنیم و هیچ سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود مگر آنکه بهره‌برداری از آن صورت بگیرد هر چند که عرق ملی و وطن‌دوستی عنصر مهمی است اما فراهم کردن سودآوری برای سرمایه‌گذار یک عنصر بدیهی است و باید آن را تضمین کنیم و جهت‌گیری‌های کشور باید به سمت حمایت از این قشر معطوف شود تا حس ناامنی به سرمایه‌گذار منتقل نشود.
مشاور رییس جمهور با انتقاد از صدا و سیما گفت: اگر در بخشی از اقتصاد تخلفی صورت می‌گیرد نباید آن را به کل سیستم تعمیم داد و صرفا با آن تخلف برخورد شود بر همین اساس صدا و سیما نمی‌تواند مدعی حمایت از سرمایه‌گذاری باشد چرا که جز القاء نااميدي و بزرگ نشان دادن مشکلات موضوع دیگری را به مردم منتقل نمی‌کند در حاليكه ضروري است تبلیغات و رسانه‌ها باید جهت‌گیری مناسبی داشته باشند و همه جوانب قوانین را در نظر بگیرند.
مرتضی بانک با اشاره به امتیازات مناطق آزاد گفت: در شرایط کنونی این مناطق دارای امتیازی است که برای سرمایه‌گذار مهم است مانند معافیت ۲۰ ساله، سهولت در تردد رفت و آمد، حفاظت و حراست از قوانین مناطق آزاد توسط تمام ارگا‌ن‌ها، ایجاد زیرساخت‌های پولی و مالی و نرم‌افزاری با بودجه خود مناطق و …
وی با اشاره به اهمیت بخش خصوصی گفت: باید تمام بسترهای لازم برای فعال کردن بخش خصوصی و آزادسازی اقتصادی فراهم شود و یکی از این بسترها مناطق آزاد است که اگر ظرفیت بهره‌برداری از آن فراهم شود می‌توان به اهداف رسید و همچنین جریان اصلی باید به سمت بخش خصوصی حرکت کند همچنان که بر اساس اصل ۴۴ بر حضور این بخش در اقتصاد تاکید شده است و فضای امن و حاکمیت قانون باید برقرار باشد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۰۰ واحد صنعتی با ایجاد اشتغال ۱۲۸ هزار نفر در مناطق آزاد ایجاد شده است.
مرتضی بانک با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: تحریم‌های جدید یک واقعیت است  و در این شرایط باید  نگاهمان به سمت حمايت از سرمایه و سرمایه‌گذار معطوف شود و بسته‌های سیاستی دولت در همین راستا بوده تا کمترین آسیب به این بخش برسد.
وی ادامه داد: از هفته آینده نظام ثبت سفارش بر اساس مقتضیات مناطق آزاد ایجاد می‌شود تا کمترین مشکلات برای فعالین اقتصادی ایجاد شود.
مشاور رییس جمهور در مورد اهمیت ایجاد بورس بین المللی در مناطق آزاد گفت: با توجه به نياز ضروري به مبادلات مالی بين المللي تصمیم گرفته شد که ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد مطرح شود که به عنوان بورس پنجم کشور خواهد بود و در شورای عالی بورس تصویب و مقررات اولیه برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است تا سرمایه‌گذاری مشترک داخلی و خارجی صورت بگیرد. امیدواریم این بورس مشکلات پولی و مالی را رفع کند و در سه یا چهار ماه آینده فعاليت رسمي آن اغاز شود
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور درباره دیگر اقدامات در مناطق آزاد گفت: سعی می‌شود تا اکوسیستم كسب و كار مبتنی بر فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات در مناطق آزاد، تسهیل امورسرمايه گذاري، شفافیت و سرعت خدمات صورت بگیرد تا سرمایه‌گذار در ورود و ثبت قراردادها مشکل زمان‌بندی نداشته باشد.
گفتنی است، در مراسم اختتامیه همايش ملي رونمايي از فرصت هاي سرمايه گذاري منطقه آزاد ماكو مرتضي بانك دبير شورايعالي مناطق آزاد، رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، صادق نجفي معاون وزیر و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، عین اله شریف پور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی و معاونین دبیرخانه شورایعالی و مسئولین استانی و منطقه ای نیز حضور داشتند.
همايش ملي رونمايي از فرصت هاي سرمايه گذاري منطقه آزاد ماكو در دو روز سوم و چهارم مرداد در منطقه آزاد ماکو برگزار شد.

منبع:فرینا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا