اخباربرترویژه ها

تعمیر الکتروموتور کوچک و dc

به گزارش صنعت کار، این راهنمای تعمیر الکتروموتور به شما می گوید که یک دینام صنعتی چگونه کار می کند، چه چیزی اغلب اشتباه می کند، چگونه یک مشکل الکتروموتور را شناسایی کنید، و به چه قطعات و ابزارهایی برای رفع آن نیاز دارید.

چه مشکلاتی میتواند برای الکتروموتور ایجاد شود+ نشانه های خرابی الکتروموتور چیست؟

اگرچه موتورها تجهیزات با بهروری بالایی هستند، اما در صورتی که عیب آنها به موقع تشخیص داده نشود یک مشکل کوچک می تواند به سرعت تبدیل به یک مشکل بزرگ شود و به زودی، الکتروموتور بدون تعمیر آسیب می بیند. خوشبختانه، اکثر الکتروموتور به صورت غیر مستقیم به شما عیب های خود را می گویند.که نشانه های خرابی الکتوموتور شامل موارد زیر است:

  • الکتروموتور گرمای بیش از حد تولید میکنند.
  • الکتروموتور ها سر و صدایی زیادی دارند.
  • در آنها لرزش بیش از حد ایجاد میشود.
  • یا سرعت و گشتاور گذشته را تولید نمیکنند.

چطور میتوان مشکل الکتروموتور را پیدا کرد؟

اگر چرخ دنده های روی شفت موتور تکان بخورند، ممکن است یاتاقان ها فرسوده شده باشند یا برخی از قطعات متحرک ممکن است ناهمتراز باشند. در صورت مشاهده جرقه در داخل موتور، روتور، استاتور یا برس ها ممکن است فرسوده یا آسیب دیده باشند. اگر بوی ملایم روغن، فلز یا پلاستیک را استشمام کنید، موتور بیش از حد گرم شده است و ممکن است نیاز به روغن کاری داشته باشد. اگر بوی تند و تند را استشمام کنید، ممکن است سیم‌پیچ‌های موتور آسیب ببینند. اگر موتور برای لمس خیلی داغ است، ممکن است چیزی مانع تهویه اطراف موتور شود. اگر موتور صدای سنگ زنی ایجاد کند، یاتاقان ها ممکن است فرسوده شوند.

برای تعمیر الکتروموتور به چه چیزی نیاز دارم؟

اگر شما مقداری توانایی و تجربه کار برق و ابزارهای پیشرفته داشته باشید میتوانید الکتروموتور را تعمیر کنید، با این حال، اکثر مصرف کنندگان ترجیح می دهند موتور را آزمایش کرده و در صورت لزوم تعویض کنند. شما می توانید یکی از آنها را از طریق سازنده دستگاه یا یک تامین کننده پس از فروش خریداری کنید. هنگامی که دستگاه را جدا کردید (به راهنمای تعمیر آن دقت کنید)، در اینجا ابزارهایی وجود دارد که برای آزمایش و الکتروموتور خود نیاز دارید:

  • آچار
  • پیچ گوشتی
  • مولتی متر

مراحل تعمیر الکتروموتور

تست الکتروموتور :

مطمئن شوید که سیم های کابل برق از موتور جدا شده اند. اگر انجام آن آسان است، الکتروموتور را از دستگاه خارج کنید، اگرچه موتورها را می توان در جای خود آزمایش کرد. برای آزمایش تداوم (جریان الکتریسیته) از طریق الکتروموتور، مولتی متر را روی مقیاس RX1 (مقاومت بار 1) برای اندازه گیری مقاومت (بر حسب اهم) تنظیم کنید. توجه داشته باشید برای الکتروموتور های توان پایین ( الکتروموتور 0.75 اسب تا الکتروموتور 5.5 اسب از مولتی متر معمولی ) و برای الکتروموتور توان بالا از مولتی متر توان بالا استفاده نمایید.

 

یکی از پروب های مولتی متر را به سرب مشترک الکتروموتور، معمولاً سفید رنگ، وصل کنید. پروب دیگر را به نوبت به هر یک از سیم های دیگر موتور وصل کنید. پروب بررسی می کند که آیا می تواند سیگنال ورودی مولتی متر را در خروجی اندازه گیری کند یا خیر. خواندن کم یا متوسط (به اهم) به این معنی است که مولفه مشکلی ندارد. قرائت صفر یا بی نهایت به این معنی است که سیم پیچ موتور یا جزء دیگر دارای اتصال کوتاه است. اگر تست خراب شد، الکتروموتور را با موتوری با همان نوع، توان و اندازه تعویض کنید.

سرویس و چک کردن الکتروموتور

  1. پیچ تنظیمی را که بلبرینگ را به شفت متصل می کند، سفت کنید.
  2. تسمه محرک را طوری تنظیم کنید که آنقدر سفت نباشد که شفت را فرسوده کند و یا آنقدر شل نباشد که با بلبرینگ نچرخد. اگر تسمه فرسوده یا آسیب دیده است، آن را تعویض کنید.
  3. چرخ دنده های کاهنده یا حلزونی روی شفت را بررسی و سفت کنید یا تعویض کنید. چرخ دنده ها معمولاً جفت هستند و باید به صورت جفت تعویض شوند.

سرویس گیربکس الکتروموتور

برای دسترسی به چرخ دنده های موتور، دستگاه را جدا کنید. چرخ دنده ها را از نظر آسیب یا فرسودگی آشکار خارج کرده و بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید. به ویژه چرخ دنده ها مستعد آسیب هستند زیرا بسیاری از آنها از پلاستیک ساخته شده اند که می توانند بشکنند یا تراشه کنند. دوباره مونتاژ و تست کنید.

سرویس پره های فن الکتروموتور:

برای دسترسی به تیغه فن موتور، دستگاه را جدا کنید. پره های فن را بردارید، بازرسی و تعمیر کنید. اگر قابل تعمیر نیست، تیغه های فن آسیب دیده باید تعویض شوند زیرا می توانند به صورت نامتعادل بچرخند و به طور بالقوه به موتور آسیب برسانند. دوباره مونتاژ و تست کنید.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا