تاپصنعت و معدنویژه ها

اقتصاد رانتی شما را به جایی نمی رساند

به گزارش “صنعت کار” محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک،کامپیوتر و تجارت الکترونیک “الکامپ” باذکر خاطره ای از دوران کودکی خود در شهرستان جهرم گفت: همواره برای من این پرسش وجود داشت که چرا شهر ما با کمبود رنج آور آب دست و پنجه نرم می کند و یا همواره این دغدغه را داشتم که چگونه می توان با این مشکلات روبرو شد و رفته رفته به این باور رسیدم که برای حل این مشکلات نمی توان فقط دنبال یک پاسخ گشت بلکه باید همه ظرفیت ها و کمبودها را سنجید و دریافت که این یک دوران است که باید طی شود .

وی ادامه داد:  من به این باور رسیدم که اینک دوران انقلاب چهارم صنعتی  واقتصاد دیجیتال فرا رسیده است و بنابر این کشورهایی می توانند در دنیا موفق باشند که متوجه شده باشند منابع انرژی در جهان تجدید پذیر نیستند و درحال کاهشند و بنابر این دنیا به سمت استفاده از انرژی های جایگزین می رود و نظام اقتصادی دنیا نیز رویکردش به بهره وری است و بر این پایه بی شک بهترین روش از میان بردن چالش ها تکیه بر ابزار فناوری اطلاعات و دیجیتال وهوشمندسازی فرآیندهاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعامل چالش‌ها و ظرفیت‌ها باعث رشد می‌شود، اظهار کرد: ما در کشورمان هم چالش‌های بزرگ داریم و هم ظرفیت‌های بزرگ؛ وظیفه حاکمیت هموارسازی مسیر و سپردن مسئولیت‌ها به جوانان به جای تصدی‌گری است. ابتکار و خلاقیت جوانان و بخش خصوصی می‌تواند امکاناتی را فراهم کند.

آذری‌جهرمی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و افزایش نظام بهره‌وری بیان کرد: دولت می‌خواهد صنعت تحول دیجیتال را آماده کند. در تفاهماتی که بین وزارت ارتباطات و وزارت کشاورزی انجام شده، مشخص شد صرفه‌جویی ۳۵ درصدی در منابع آب صورت گرفته و این یعنی به ظرفیت‌های آبی کشور ۳۵ درصد اضافه شده است. وزیر کشاورزی هم در صحبت‌های خود گفته است که با هوشمندسازی می‌توانیم محصولات هوشمند داشته باشیم و با فناوری اطلاعات هم بر توانمندسازی کشاورزی بیفزاییم. آزادسازی دیتا نیز در راستای ایجاد بازار برای فعالیت کسب و کارهای نوپاست. در حوزه هوشمندسازی مصرف آب و برق نیز از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات از جمله بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

وی گام بعدی را هموارسازی مسیر برای کسب و کارها دانست و گفت: بیمه و مالیات از موانع کسب و کارهاست. نظام فضای تامین مالی باید اصلاح شود، ما از بخش‌های غیردولتی برای این کار دعوت کردیم و در دوره تحول دیجیتال فناوری اطلاعات منابع سایر بخش‌ها را نیز جذب می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: اینک ما قصد داریم بخش‌های بین‌المللی را نیز افزایش دهیم از جمله حضور وزارت حمل و نقل و ارتباطات آذربایجان، شرکت‌هایی از اندونزی، پاکستان و روسیه که در نمایشگاه حضور خواهند داشت، از این جمله است. ما همکاری‌های منطقه را برای توسعه بازار توسعه خواهیم داد.

این مقام مسئول با انتقاد از روش های قهر آمیز با فن آوری های جدید گفت:من دو پیام برای دوحوزه مختلف دارم .یکی در مورد آنهایی که در خارج تلاش میکنند جوانان ما را مایوس و محدود کنند ، که به آنها می گویم مطمدن باشید جوانان ما هرگز پشت درهای بسته نخواهند ماند و دیگر پیامم به آنهایی است که در داخل با ایجاد دست انداز  و گرفتن اواع حکم های فیلترینگ سعی می کنند در کارها خلل بیاندازند که به آنها هم می گویم هیچ کاری نمی توانند از پیش ببرند چون تحول بخش دیجیتال به هرحال شکل خواهد گرفت و تکالیف ما برای آینده حوزه اشتغال انجام خواهد شد.

وی در پایان گفت: به این افراد می‌گویم که از اقتصاد رانتی به مطلوبیت نخواهید رسید، پس اجازه دهید جوانان و ظرفیت خودشان در فضای رقابتی، توسعه را رقم بزنند.

فرزین سوادکوهی:خبرنگار سرویس زیر بنایی “صنعت کار”

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا