اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدن

نگرانی‌ها در حوزه صادرات با تمرکز روی دانش بنیان‌ها برطرف می‌شود

به گزارش صنعت کار،  به نقل از سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، اظهار کرد: تاکید ویژه رئیس جمهور و وزیر صمت دولت سیزدهم همواره بر همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات محور شدن این شرکت‌ها بوده است. در همین راستا سازمان توسعه تجارت باید با استفاده از تمام ابزارهای خود، به توسعه صادرات دانش بنیان در حجم وسیع، کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم مزیت حوزه علم و فناوری کشور را در فضای تعاملات بین‌المللی رسمیت بخشیده تا به اثرگذاری‌های لازم دست یابیم، افزود: در ماه‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه همکاری‌های بین‌المللی و بسترسازی توسعه صادرات رخ داده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: همواره در تمام سفرها و برنامه‌های بین‌المللی که وزیر صمت و مسئولان سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهند بحث همکاری‌های بین‌المللی در حوزه دانش بنیان؛ چه در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان و چه همکاری‌های بین‌المللی، در راس محورهایی بوده که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در پایان تمام نشست‌ها و برنامه‌های مشترکی که با هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف در سازمان توسعه تجارت انجام شده، از آنها برای بازدید از محل مرکز IHIT (خانه فناوری و تکنولوژی ایران) در نمایشگاه بین‌المللی تهران دعوت به عمل آمده است، تصریح کرد: آشنایی و معرفی دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان فعال در کشور در خانه فناوری و تکنولوژی ایران به شرکت‌ها و هیات‌های تجاری خارجی، اقدامی برای توسعه بازار و بازاریابی به حساب می‌آید. از طرفی شرکت‌ها و مقامات بین‌المللی پس از بازدید از این مرکز با پیشرفت ایران و جایگاه‌مان در حوزه علم و فناوری آشنا شده و احساس می‌کنند در زمینه تجارت با کشوری روبرو هستند که در حوزه علم و فناوری پیشرو است.

پیمان پاک ادامه تاکید کرد: بسیاری از مقامات کشورهای خارجی پس از آشنایی و شناخت ظرفیت‌های علمی و فناوری در کشورمان اقرار کرده‌اند که ایران در شرایط تحریم به پیشرفت‌ها و دستاوردهایی رسیده که برخی از کشورهای پیشرفته نیز به آنها دست نیافته‌اند. اینکه ما تمام این دستاوردها را در چنین مجموعه‌ای جمع کرده‌ایم، یکی از اقدامات موثری بوده که در گذشته انجام شده است. البته آمادگی داریم که با کمک و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مرکز را گسترش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران، تصریح کرد: با توجه به شعار سال، این تفاهمنامه با دو رویکرد دانش بنیان شدن حوزه تجارت و گذر از روش‌های سنتی صادرات و همچنین حمایت از دانش بنیان‌هایی که توانایی بین‌المللی شدن دارند به امضا خواهد رسید. ما در سازمان توسعه تجارت برنامه‌های مختلفی در این زمینه داشته و تلاش کرده‌ایم پروژه‌های جاری سازمان را به سمت حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان سوق دهیم.

صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی فرصتی برای توسعه تجارت تولیدات دانش‌بنیان است

رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی با معرفی شرکت‌های دانش بنیانی که پتانسیل تجاری دارند، فرصتی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا مشترک و شرایطی برای حمایت از این بخش را ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت به دنبال ایجاد فضایی برای حمایت از صادرات دانش‌بنیان کشور است تا شرکت‌های فعال از آن بهره‌مند شوند، تصریح کرد: ایده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه و سپس طرح اولیه برنامه‌ریزی شد و اکنون در حال مذاکره برای فراهم کردن این شرایط هستیم.

پیمان‌پاک همچنین گفت: صندوق توسعه ملی تایید خود را اعلام کرده و بانک‌ها نیز آمادگی کامل در این زمینه دارند؛ از سوی دیگر با توجه به جایگاه تولیدات دانش بنیان و فناورانه، شرکت‌های بین‌المللی نیز از مشارکت در این بخش استقبال می‌کنند. البته صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی وظیفه حمایت از صادرات دانش بنیان را برعهده خواهد داشت که برای داشتن یک صندوق کارآمد باید از همان آغاز سازوکار و قالب به‌درستی طراحی شود تا بعد از شروع فعالیت با مشکل مواجه نشویم.

 

منبع: مهر

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا