اخباربرترصنعت و معدن

ارائه مشوق برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در استان‌ها

به گزارش صنعت کار، علی رسولیان در نشست بررسی توسعه انرژی خورشیدی در شهرکها و نواحی صنعتی کشور اظهار داشت: با تصمیم مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهر‌ک‌های صنعتی ایران، این سازمان مجاز شده نسبت به ایجاد یا توسعه حداکثر پنج شهرک یا ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در هر استان اقدام کند.

وی در این خصوص ادامه داد: بر اساس این مصوبه، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مجاز شده نسبت به واگذاری اراضی برای ایجاد یا توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی یا بخشی از اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تحت پوشش خود با ارائه حداقل خدمات زیربنایی و به‌ صورت اقساط ۱۰ ساله به منظور استقرار نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین بخشی از برق مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام کند.

معاون وزیر صمت با اشاره به تعامل و هم افزایی این سازمان با وزارت نیرو، بیان کرد: با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در این حوزه هماهنگی کامل داریم.

رسولیان عنوان کرد: صندوق ملی محیط زیست( زیر نظر سازمان محیط زیست) نیز تسهیلات و اعتباراتی را در راستای حمایت از انرژی های سبز و تجدید پذیر (خورشیدی) برای کاهش آلایندگی ها ارائه می‌دهد که واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی از این تسهیلات و اعتبارات نیز می‌توانند استفاده کنند.

وی همچنین بر ضرورت ارائه مشوق ها و تسهیلات لازم برای استفاده از انرژی خورشیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور و توسعه شهرک‌های صنعتی با استفاده از این فناوری تاکید کرد و گفت: گسترش و به کارگیری انرژیهای خورشیدی بخصوص در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر در مناطق محروم و کمتر برخوردار باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۹۲ شهرک و ناحیه صنعتی دارای پتانسیل برای راه اندازی شهرک انرژی خورشیدی در سراسر کشور شناسایی شده است که این موارد به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)نیز اعلام شده است.

این نشست با حضور مدیران و نمایندگانی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، صندوق ملی محیط زیست و معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و مدیران این معاونت برگزار شد.

گفتنی است، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا