نفت و پتروشیمیویژه ها

پایان کهنه کاران نفتی آغاز می شود

قانون اصلاح شده چه می گوید و چه کسانی را مستثنی کرده است؟

به گزارش صنعت کار، حلقه بکارگیری بی ضابطه بازنشستگان در قانون اصلاح شده تنگتر و محدود از قبل شده به طوری که تنها اجازه بکارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌ نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهور هستند را می‌دهد و مشمولان بندهای د و ه را که شامل استانداران و معاونان استانداران همطراز سفرا و معاونان وزرا هستند را از قانون حذف کردند.

ماده واحده این طرح به شرح زیر در مجلس به تصویب رسید:

تبصره یک: به کارگیری بازنشستگان در سمتهای مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ۱۳۸۶ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است. به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است.

دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

نفتی‌ها مستثنی نیستند

وزارت نفت نیز همچون وزارتخانه های دیگر از اجرای این قانون مستثنی نیست و اگرچه وزیر نفت از مدتها پیش طرح جوانگرایی را در این وزارتخانه عریض و طویل کلید زده بود، اما هستند هنوز معاون و مدیران استخوان خرد کرده ای که با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، ناگزیرند علیرغم میل باطنی چهارگوشه زمین صنعت نفت را ببوسند و پیراهن سالها خدمت در این عرصه را بر چوب بازنشستگی بیاویزند.

 

همه معاونان در شرکتهای اصلی جز یکی

علی کاردر، حمیدرضا عراقی و سیدرضا نوروززاده، سه مدیرعامل و معاون وزیر نفت در شرکت ملی نفت، گاز و صنایع پتروشیمی در صدر لیست بازنشستگان قرار دارند. مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اواخر سال گذشته بود که حکم بازنشستگی خود را دریافت کردند و پس از طی پروسه های اداری، دوباره دعوت به کار شدند.

با اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان، سیدرضا نوروززاده هم که حضورش در ساختمان خیابان شیخ بهایی هنوز به یک سال نرسیده است، باید با شرکت ملی صنایع پتروشیمی خداحافظی کند.

کدام‌یک از مدیران ارشد به ایستگاه بازنشستگی رسیدند؟

بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که راهبری ۶۰ مخزن نفتی کشور در جنوب غرب کشور را برعهده دارد، مهرماه سال ۹۳ بود که حکمش را از دستان رکن الدین جوادی، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران گرفت و با حضورش در اهواز، آرامش را به مناطق نفتخیز جنوبی کشور بازگرداند.

عملکرد عالی پور در طول فعالیتش آنقدر رضایت بخش بود که علی رغم سر رسیدن موعد بازنشستگی، وزیر نفت سال گذشته حکم این مدیر باتجربه را که جنس مردم جنوب را به خوبی می شناسد برای یک سال دیگر تمدید کرد و حالا با تصویب قانون عدم بکارگیری بازنشستگان او هم باید با بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت ایران خداحافظی کند.

مرضیه شاهدایی نخستین زنی که در طول تاریخ یکصد و یازده ساله صنعت نفت و به دنبال تأکید روحانی بر بکارگیری بانوان در سمت های مدیریتی بالا حکمی قائم مقامی را از زنگنه گرفت، هر چند این سمت در وزارت نفت سمتی تشریفاتی محسوب می شود که خانم شاهدایی بازنشسته بر آن تکیه زد.

در لیست بازنشستگان نفتی نام حسین کاظم پور اردبیلی هم به چشم می خورد. کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیأت عامل اوپک است که از قضا روزهای پرکاری را در چند ماه گذشته پشت سر گذاشته است.

غلامرضا منوچهری معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت از اردیبهشت ۹۵ تا به امروز مسئولیت مستقیم مذاکره و عقد قرارداد با شرکت های بین المللی برای توسعه میادین نفت و گاز را برعهده دارد. منوچهری دست راست کاردر در شرکت ملی نفت ایران است و به تازگی اخبار غیررسمی مبنی بر استعفای او از این سمت شنیده می شود.

حبیب‌الله بیطرف معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت، محمدمهدی رحمتی معاون برنامه ریزی وزارت نفت، شجاع الدین بازرگانی معاون پارلمانی، رکن‌الدین جوادی معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری، سید اصغر هندی عضو هیأت مدیره شرکت ملی نفت، نصرت رحیمی رئیس هیأت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت، علی مروی مشاور وزیر نفت، فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در امور بانوان، امیر طالبیان مشاور اجتماعی وزیر نفت، محسن امیریان مشاور وزیر نفت، مرتضی زرین‌گل، محمود آستانه مشاور وزیر و نماینده وزارت نفت در طرح‌های بیع متقابل گازرسانی، محمدرضا قدسی‌زاده، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز و دهها فرد دیگر در سمت های ریز و درشت جزو افرادی هستند که در لیست بلندبالای بازنشستگان نفتی قرار دارند و از کادر مدیریتی نفت حذف می شوند.

فهرست همه کارکنان بازنشسته صنعت نفت در همه سطوح سازمان و رده‌های مختلف عملیاتی، اداری، ستادی، اجرایی و مدیریتی بسیار طولانی تر از آن چیزی است که در بالا آمد.

اگرچه اولین اعتماد زنگنه از بکارگیری جوانی خوش فکر و مصمم در سمت مدیریت عاملی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نتایجی بسیار درخشان تر از آنچه در انتظارش بودیم به دنبال داشت و مطمئنا گماردن جوانانی از جنس صادق آبادی در پست های مهم، ایده های نو و خلاقانه را که سالها به در بسته اتاق فکرهای مدیریتی کوفتند بی آنکه پاسخی بگیرند، جایگزین خمودگی، رخوت و سوء مدیریت ها خواهد کرد، اما باید دید وزیر نفت بعد از بسته شدن کارنامه کاری بسیاری از افرادی که در راه بالندگی صنعت نفت و عبور از شرایط بحرانی چون سالهای تحریم و جنگ استخوان خرد کرده اند، برای جایگزینی سمت های کلیدی و مهم این صنعت چه در آستین دارد.

بهار مدیریتی نفت را باید به فال نیک گرفت…

منبع: ایران‌پترونت

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا