اخباربرترچند رسانه ایخودروصنعت و معدنگوناگون

روش های عیب یابی و تعمیر کمپرسور باد

به گزارش صنعت کار، بهتر است با مشاهده علائم خرابی، هر چه زودتر برای تعمیر و راه اندازی مجدد آن اقدام کنید. در غیر این صورت مجبور خواهید شد هزینه خرید کمپرسور باد جدید را متحمل شوید. هر چند فواید و کارایی این تجهیزات پرکاربرد در تاسیسات ساختمان، ارزش پرداخت هزینه آن را دارد.

کمپرسور باد به خوبی کار نمی کند؟

نگران نباشید! برای افزایش طول عمر این دستگاه راه حل های زیادی وجود دارد که بهترین آن ها آشنایی با روش های عیب یابی و تعمیر کمپرسور می باشد. با در نظر گرفتن قیمت قطعات کمپرسور باد، بهتر است قبل از خرابی کامل برای تعمیر و نگهداری تجهیزات آن اقدام نمایید. حتی بهترین و با کیفیت ترینکمپرسورها هم گاهی خراب می شوند. بهتر است در مرحله اول با مطالعه دفترچه راهنمای پمپ باد، نحوه عملکرد آن را متوجه شوید و سپس از ترفندهای زیر کمک بگیرید.

علائم اصلی خرابی پمپ باد چیست؟

مشکلات اساسی که کمپرسور باد ممکن است با آن ها روبرو شود، شامل موارد زیر می باشد.

خرابی کمپرسور به دلیل مشکلات الکتریکی

مشکلات الکتریکی معمولاً با علائم مشخصی مانند روشن نشدنکمپرسور با فشار دادن دکمه ON شروع می شود. ابتدا از ساده‌ ترین راه‌ حل ‌ها شروع کنید. این که آیا کابل برق همچنان متصلاست و سوئیچ ‌ها همگی در موقعیت مناسبی قرار دارند. همچنینممکن است لازم باشد فیوزها، کلیدهای بازنشانی و فشار سوئیچرا بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید تا مشکل الکتریکیدستگاه حل شود. با در نظر گرفتن نکات زیر می توانید اشکالات الکتریکی کمپرسور را عیب یابی کرده و اصلاح نمایید.

کابل های برق کمپرسور باد، باید مستقیماً به منبع تغذیه وصلشوند، نه به کابل یا سه راهی برق! این لوازم جانبی برایمصارف خانگی طراحی شده اند. آن ها نیروی کافی را برایکارکرد صحیح موتور به پمپ باد نمی دهند و در نتیجه ممکناست بیش از حد گرم شود.
اگر کابل برق به اندازه کافی بلند نیست، کمپرسور را به منبعاصلی نزدیک کنید.
در صورتی که کمپرسور تهویه مناسبی نداشته باشد، ممکناست دمای موتور بیش از حد افزایش یابد، بنابراین مطمئنشوید که فضای کافی در اطراف کمپرسور باد وجود دارد.
برای بررسی علائم فرسودگی، به خازن استارت نگاهیبیندازید و مطمئن شوید که هنوز کار می کند. دلی استفاده از این خازن، جلوگیری از اعمال نیروی بیش از حد به تجهیزات کمپرسور باد هنگام روشن کردن آن است. گاهیاوقات ممکن است خرابی اولیه این خازن با کم شدن نورکمپرسور مشخص شود.
اگر مکرراً با سوختن فیوزها و بریکرها مواجه هستید، ممکناست زمان تعویض موتور الکتریکی فرا رسیده باشد. یکموتور کهنه ممکن است سیم کشی شل یا فرسوده داشتهباشد و باعث گرم شدن بیش از حد موتور و قطع شدن مدارهاگردد.

عیب یابی کمپرسور باد به دلیل مشکلات فشار

ممکن است کمپرسور شما روشن نشود زیرا فشار هوای کافیبرای این کار را ندارد. مشکلات فشار اساساً به دو مسئلهاساسی بستگی دارد:

1. فشار بیش از حد
2. فشار ناکافی

فشار بیش از حد احتمال کمتری دارد، اما اگر کمپرسور شماهنگام خاموش کردن آن متوقف نمی شود، ممکن است در تخلیهفشار در سیستم مشکل داشته باشید. سوئیچ فشار معیوب همچنین می تواند به مشکل فشار اضافی یا عدم کارکرد درستکمپرسور بیافزاید، بنابراین مطمئن شوید که به خوبی کار می کندو به طور ایمن وصل شده است.

عیب یابی کمپرسور باد با توجه به صدای ناهنجار

بسیاری از قطعات پمپ باد مانند چرخ فلایویل، تسمه و محافظتسمه، قرقره ها، گیره ها و لوازم جانبی در صورت شل بودن شروعبه تولید صدای مداوم می کنند. در این صورت کافیست برای سفتکردن قطعات اقدام کرده و از فرسوده نشدن بلبرینگ اطمینان حاصل نمایید. همچنین می تواند با اضافه کردن روغن به یک میللنگ خشک مشکل صدا حل گردد.

2 روش عیب یابی و تعمیر کمپرسور باد 

در ادامه مشکلات رایجی که ممکن است در حین عملکرد کمپرسور با آن ها مواجه شوید، بررسی می گردد.

عیب یابی کمپرسور باد، نشتی دائمی هوا

اگر پمپ باد شما نشت هوا دارد، این یک مشکل تلقی می گردد. نشتی یکی از دلایل اصلی مصرف بیش از حد انرژی است و هم چنین نشان می دهد که پمپ باد نمی تواند به درستی کار کند. هنگامی که کمپرسور هوای خود را خاموش می‌کنید، متوجه خواهیدشد که فشار سنج افت می کند. همچنین ممکن است با عدمخاموش شدن کمپرسور مشکل داشته باشید، زیرا می خواهدکاهش مداوم فشار را جبران کند.

تعمیر نشتی هوای کمپرسور باد

برای حل این مشکل باید منبع نشتی را پیدا کرده و آن را برطرفنمایید. بهترین راه برای یافتن محل نشت باد در سیستم هوایفشرده شامل موارد زیر می باشد.

به نشت هوا گوش دهید. وقتی کمپرسور باد کار می کند، دراطراف آن قدم بزنید. هر صدای خش خشی که بشنویدنشانه نشتی هوا است. نقاط اتصال جز اولین گزینه ها برای نشتی هستند، اما ممکن است از امتداد شلنگ ها نیز باد خارج شود.
اگر در شنیدن نشتی مشکل دارید، چند دقیقه وقت بگذارید و در حالی که کمپرسور از برق جدا است، صابون مایع را بهاتصالات، کوپلرها و سوئیچ فشار بمالید. بعد از روشن کردن مجدد کمپرسور، دقت کنید از کدام نقطه حباب های بزرگتری تشکیل می شود. آن حباب ها نشان دهنده نشتی است.
اگر هیچ یک از این روش ها نشت هوا را نشان نداد، به شیرچک مخزن نگاهی بیندازید. اگر به طور کامل بسته نشود،می تواند دلیل افت فشار باشد و ممکن است نیاز به تمیزکردن یا تعویض داشته باشد.

عیب یابی و تعمیر کمپرسور باد، روشن نشدن آن

چند دلیل وجود دارد که ممکن باعث شود پمپ باد شما روشن نشود که در ادامه با راه حل مناسب ذکر می شود.

عدم اتصال به منبع تغذیه

مطمئن شوید که کمپرسور به برق وصل بوده و برق آن روشن است. اگر هنوز کار نمی کند، دکمه تنظیم مجدد را فشار دهید.

کمبود روغن

فراموش کردن تعویض روغن در کمپرسور هوا آسان است، امانتایج آن می تواند جبران ناپذیر باشد. اگر کمپرسور باد روشننمی شود و مطمئن هستید که برق آن مشکلی ندارد، روغن رابررسی و تعویض کنید.

خرابی سوئیچ برق

اگر کمپرسور باد شما روشن نمی شود، ممکن است مشکلی باکلید برق وجود داشته باشد. با یک تنظیم ساده برای سوئیچ فشارمی توانید هرگونه عدم تماس بین سوئیچ و مدار داخلی را برطرفکنید.

مشکل فشار

اگر فشار مخزن نسبت به فشار قطع بسیار کم باشد، کمپرسورهوای شما روشن نمی ‌شود. این مشکل به راحتی با تنظیم فشارسوئیچ یا جایگزینی آن با سوئیچی که PSI پایین تری دارد،برطرف می گردد.

جمع بندی، عیب یابی کمپرسور باد و تعمیر آن

اکنون که با روش های عیب یابی و تعمیر کمپرسور باد به طور کامل آشنا شدید، دیگر نگرانی از بابت عملکرد آن نخواهید داشت. در صورتی که یکی از علائم هشدار مانند خاموش نشدن، ایجاد صدای ناهنجار یا روشن نشدن پمپ باد را مشاهده کردید، نسبت به تعمیر آن و تعویض قطعات فرسوده اقدام نمایید تا مجبور نشوید هزینه گزافی برای خرید مجدد کمپرسور پرداخت نمایید

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا