اخباربرترصنعت و معدننفت و پتروشیمی

انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی

به گزارش صنعت کار، این تفاهم‌نامه همکاری روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری نمایشگاه‌ بین المللی ایران پلاست در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به امضای “علی رسولیان” معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران(ISIPO) و “مرتضی شاهمیرزایی” معاون وزیر، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران(NPC) رسید.

هدف از امضای این تفاهم نامه، همکاری حداکثری در جهت معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه پایین‌دستی پتروشیمی( تکمیلی) و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی پتروشیمی (با تمرکز بر صنایع پایین دستی) و نظارت، عارضه یابی و آسیب‌شناسی طرح‌ها و واحدهای فعال صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در قالب بازدیدهای مشترک کارشناسی می‌باشد.

همکاری در جهت تسهیل توسعه ظرفیت صنایع پایین دستی پتروشیمی و ایجاد زنجیره ارزش به منظور جلوگیری از خام‌فروشی با رعایت حدود اختیارات و وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و قوانین و مقررات کشوری از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنایع پایین دستی پتروشیمی و تأمین زیرساخت‌های توسعه متوازن صنایع پایین دستی پتروشیمی بر اساس ضوابط و مقررات آمایش سرزمین، مطالعه و بررسی احداث شهرک‌های صنعتی تخصصی جدید صنایع پایین دستی پتروشیمی با اولویت استان‌های کمترتوسعه یافته، تبادل مستمر و پیوسته اطلاعات سرمایه گذاران و مطالعات فنی اقتصادی در حوزه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از مهمترین موضوعات این تفاهمنامه است.

از دیگر موضوعات تفاهم نامه می توان به تبادل نظر و برگزاری سلسله جلسات کارشناسی جهت بررسی مسائل و مشکلات شهرک‌های تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی و برگزاری بازیدهای مشترک کارشناسی از طرح‌ها و واحدهای مشکل دار، نیمه فعال و راکد برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و نظارت و ارزیابی عملکرد واحدها اشاره کرد.

ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی پایین‌دستی پتروشیمی

تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های حمایتی لازم جهت ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی پایین‌دستی پتروشیمی در حدود قوانین و مقررات جاری کشور، شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تدوین آیین‌نامه تسهیلات و مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران وفق مقررات موجود و همچنین ارائه بسته‌های حمایتی و مشوقات لازم برای تسهیل استقرار صنایع دانش بنیان در این شهرک‌ها، همکاری مشترک در جهت مستندسازی، اطلاع رسانی و فعالیت‌های پژوهشی در مطالعات امکان سنجی مورد نیاز و تامین زیرساخت‌های شهرک‌های تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی بر مبنای توسعه بنگاه و واحدها نیز در راستای این تفاهم نامه مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

طرفین در این تفاهم نامه بر تقویت و توسعه خوشه‌های صنعتی کسب و کار جدید در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شهرک‌های تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی و افزایش ظرفیت عملیاتی این واحدها، تسهیل دستیابی به مطالعات و طرح‌های زودبازده اقتصادی در زمینه صنایع پایین دستی پتروشیمی و تدوین مدل توسعه منطقه ای شرکت‌های تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی تاکید کردند.

ایجاد توازن منطقه‌ای در تولیدات محصولات پایین دستی پتروشیمی مستقر در شهرک‌های صنعتی با نگاه تولید و صادرات محور و تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده، استفاده از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک جهت واحدهای صنایع پتروشیمی پایین دستی پتروشیمی، همکاری در جهت آمایش ملی سرزمینی و تدوین سند ملی راهبردی توسعه در حوزه صنایع پایین‌دستی از دیگر موضوعات گنجانده شده در این تفاهم نامه است.

از دیگر موضوعات تفاهم نامه می‌توان به ساماندهی و توسعه بنگاه‌های کوچک با استفاده از صنایع پایین دستی پتروشیمی، همکاری در جهت تدوین لایحه بودجه سالیانه، همکاری در جهت ایجاد صندوق مشترک توسعه و تقویت صنایع پایین دستی پتروشیمی و استفاده از تجارب و ظرفیت‌های صندوق ضمانت صنایع کوچک به منظور توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره کرد.

ایجاد شهرک تخصصی فناوری صنایع پتروشیمی با رویکرد استقرار صنایع دانش بنیان

کمک به توسعه صنایع دستی پایین دستی پتروشیمی با ابزار آموزش، ارتقاء تکنولوژی، بازاریابی و لجستیک تجاری، همکاری مشترک در خصوص ایجاد شهرک تخصصی فناوری صنایع پتروشیمی با رویکرد استقرار صنایع دانش بنیان، استفاده از ظرفیت فن بازارهای منطقه‌ای در راستای تامین نیازهای فناورانه و استفاده واحدهای پایین دستی از ظرفیت‌های SPX در اختیار سازمان از دیگر موضوعات تفاهمنامه است.

برگزاری دوره‌های آموزش های تخصصی و حرفه‌ای مدیران، بهره مندی طرفین از امکانات فکری، پژوهشی، کارگاهی، آموزشی و نمایشگاهی یکدیگر و همکاری در زمینه تجاری سازی استارتاپ های مرتبط با صنایع پایین دستی پتروشیمی در این تفاهم نامه مورد موافقت قرار گرفته است.

مدت تفاهم نامه نیز چهار سال از تاریخ امضاء و مبادله آن است و با موافقت طرفین پس از اخذ مجوزهای مربوطه قابل تمدید است و در راستای اجرایی شدن آن، مقرر شد کارگروه ویژه مشترکی متشکل از معاون صنایع کوچک و مدیران مربوطه از طرف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مدیر توسعه صنایع پایین دستی و مسئولان مربوط به نمایندگی از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشکیل و روند اجرایی این تفاهم نامه را مورد پیگیری قرار دهند.

توسعه اشتغال، صادرات و ارزش افزوده با حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم امضای این تفاهمنامه که با حضور جمعی از مدیران، سرمایه گذاران، ذینفعان و اصحاب رسانه برگزار شد، تقویت صنایع پایین دستی پتروشیمی را سبب توسعه اشتغال، صادرات و ارزش افزوده در کشور دانست و گفت: صنایع پتروشیمی در حال حاضر قدرت رقابت خوبی در سطح منطقه و دنیا دارد و این تفاهم نامه نیز در راستای توسعه نواحی و شهرک‌های صنعتی تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی منعقد شده است.

“علی رسولیان”، با اشاره به رسالت‌های سازمان متبوع خود، بیان کرد: تامین زیرساخت‌ها و حمایت از صنایع کوچک و متوسط دو رسالت مهم ما است و آمادگی داریم در مسیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در راستای رسالت‌های ذاتی سازمان خود، گام برداریم.

وی، همچنین با اشاره به عارضه یابی واحدهای راکد و واحدهایی که زیر ظرفیت کار می‌کنند، بیان کرد: امسال تاکنون ۵۰۰ واحد راکد و تعطیل به چرخه تولید بازگشتند، در حوزه صنایع پتروشیمی و پایین دستی پتروشیمی نیز واحدهای راکد را احصاء می‌کنیم و برای واحدهایی که می‌خواهند فعالیت کنند و یا به چرخه تولید بازگردند شرایط ویژه ای را در نظر می‌گیریم.

توسعه متوازن با ایجاد شهرکهای صنعتی تخصصی شیمیایی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز طی سخنانی در آیین امضای این تفاهمنامه، بیان کرد: وزارتخانه‌های نفت و صمت دوشادوش همدیگر در تمامی شئون با هم همکاری دارند و در راستای اجرای این تفاهمنامه نیز آمادگی لازم را داریم.

“مرتضی شاهمیرزایی” با بیان اینکه با اجرای این تفاهمنامه شاهد توسعه متوازن خواهیم بود، گفت: صنعت باید به شکل متوازن توزیع شود و شهرکهای صنعتی تخصصی شیمیایی متناسب با شرایط اقلیمی استان‌ها زمینه اشتغال، تولید و ارزش افزوده را فراهم می‌آورد.

وی، امضای این تفاهم نامه را نقطه عطف و جهش بزرگی در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن دانست و بر تسریع در اجرایی شدن آن تأکید کرد.

بازدید از میز خدمت وزارت صمت در نمایشگاه “ایران پلاست”

گفتنی است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران پس از امضای این تفاهم نامه، از بخش‌های مختلف شانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بازدید به عمل آورد.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست امسال در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار می شود. این نمایشگاه یکی از بزرگترین رویداد های صنعت پلیمر در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در میان نمایشگاه‌های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه بندی می‌شود.

۶۱۰ شرکت داخلی و خارجی در ۱۵ سالن به اضافه فضای باز در نمایشگاه ایران پلاست امسال حضور دارند که در فضایی به مساحت ۶۵ هزار متر مربع جانمایی شده‌اند. در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست ۲۰ نشست تخصصی، میزگرد و کارگاه با حضور متخصصان، مدیران و مسئولان حوزه پتروشیمی برگزار می‌شود.

رسولیان در بازدید از “ایران پلاست” از غرفه انجمن ملی صنایع پلیمر، اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی و میز خدمت دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت، معدن و تجارت بازدید کرد.

وی در این بازدیدها از نزدیک در جریان مهمترین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع پلاستیک، پلیمر و شیمیایی کشور قرار گرفت.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا