اخبارتاپصنعت و معدن

فاصله ۳.۵ میلیارد دلاری تا حذف نفت از تراز تجاری ایران/ استاندارد محصولات صادراتی را باید ارتقا دهیم

به گزارش صنعت کار، «سید رضا فاطمی امین» امروز در همایش هفته استاندارد در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افزود: سال گذشته ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و در مقابل ۵۲ میلیارد دلار واردات برای کشور به ثبت رسید که حاکی از روند رو به رشد صادرات غیرنفتی است.

وی بر لزوم اقدامات عاجل و فوری در حوزه استاندارد اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید بر سه اقدام تمرکز کرد که در حوزه صادرات غیرنفتی، هماهنگی با موسسات و نهادهای استاندارد دیگر کشورها به‌شدت نیاز است.

فاطمی امین ادامه داد: در این راستا باید به استاندارد محصولات پیچیده نظیر برخی داروها، تجهیزات و غیره که کشورهای کمتری قادر به تولید آنها هستند، توجه کرد.

وزیر صمت بیان داشت: اکنون رتبه پیچیدگی ایران در جهان ۶۵ است که تلاش می‌شود تا این رتبه در چهار سال آینده به کمتر از ۴۰ برسد.

وی اظهار داشت: اقدام دیگر، نیاز به یکپارچگی در حوزه استاندارد است که در جلسه اخیر شورای‌عالی استاندارد مطرح و از سوی رییس‌جمهوری نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

فاطمی امین بر لزوم تعامل با کشورهای طرف تجاری برای تایید استانداردهای یکدیگر تاکید کرد و گفت: این مهم نقطه عطفی برای کشورمان خواهد بود تا از تولیدات و صادرات منبع‌پایه به صادرات محصولات پیچیده سوق یابیم و در همین راستا باید دقت و صحت برخی استانداردها اصلاح شود.

وزیر صمت یادآوری شد: استاندارد سه کارکرد دارد که نخستین آن احراز حداقل کیفیت است که بیشتر برای کالاهای نهایی موضوعیت دارد. وی، ایجاد زبان مشترک و مدیریت دانش را دیگر کارکردهای استاندارد برشمرد که همه این کارکردها در پنج سطح محصول، فرآیند، سازمان، جامعه و زندگی موضوعیت می‌یابد.

وی به چالش استاندارد ترجمه‌ای نظیر یورو۴ و یورو۵ اشاره کرد و گفت: چرا نباید مرجعیت استاندارد و استاندارد بومی در کشور داشته باشیم؟ و این یک حوزه کاری وسیع است به‌طوری که می‌توان با سازوکاری حتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را به سمت تدوین استانداردها در کنار ارائه مقالات پژوهشی سوق داد و در نظام رتبه‌بندی آنان موثر کرد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا