اخباربانک و بیمهصنعت و معدنگوناگونویژه ها

بزودی تدبیری در بازگشت ارز به نفع صادر کننده مي انديشيم

به گزارش صنعت کار، آقای علی رضا پیمان پاک گفت: از ۲۰ سال پیش با همت دولت‌ها حرکت به سمت فروش و کالای فرآوری شده آغاز شد، اما ما از خام فروش رسیدیم به فروشنده کالا‌های نیمه خام و در همین مقطع توقف کردیم. برنامه دولت سیزدهم عبور از این وضعیت و توسعه صادرات محصولات صنعتی، دانش بنیان و با ارزش افزوده است. مشکل بزرگ این است که باید به کشور‌های دیگر که ایران را به زعفران، پسته و فرش می‌شناسند، فناوری پیشرفته خود را معرفی کنیم تا بازار این اجناس ایجاد شود.

او می گوید: در این مسیر اعزام و پذیرش هدفمند هیأت‌های تجاری و انتخاب هدفمند نمایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. دقت کنید که پیش از این صدور مجوز نمایشگاه به اینصورت بود که مجری طرحی ارائه می‌داد و سازمان توسعه تجارت نیز مجوز را صادر می‌کرد، اما امروز همکاران‌مان در سازمان توسعه تجارت نمایشگاه‌های تخصصی را شناسایی و آورده‌های حضور در این نمایشگاه‌ها را بررسی کنند و سپس در فراخوانی برای جذب مجری اقدام می‌کنند. همین موضوع سبب شد تا این نمایشگاه‌ها به دستاورد و صادرات بی‌انجامد مانند آنچه در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو اتفاق افتاد.

او گفت: بار‌ها گفته‌ام که موانع بر سر راه صادر کننده ۲۰ درصد به تحریم‌ها مرتبط و ۸۰ درصد داخلی است. به جهت حل این مشکل دولت عزم خود را نشان داده و هر هفته جلساتی با حضور معاون اول برای صادرات تشکیل می‌شود تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود. از دیگر سو تمرکز خود را بر صادر نشدن بخشنامه‌های متناقض گذاشته‌ایم، البته این موضوع به صفر نرسیده است.

او گفت: با تشکیل دوباره شورای عالی صادرات با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی، همه مصوبات از مسیر این شورا می‌گذرد و دیگر شاهد چنین مصوبات متناقضی نخواهیم بود. تشکیل این شورا نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند و تا ۳ ماه آینده تشکیل می‌شود. تسهیل بازگشت ارز، تشکیل کارگروه اقدام ارزی، واردات در برابر صادرات و … از جمله اقدامات دولت در جهت مانع زدایی است. بزودی تدبیری اندیشیده می‌شود که در بازگشت ارز به نفع صادر کننده باشد. در این مواقع باید به مزیت‌های ایجاد شده در بازار‌ها با پیوستن به توافقنامه‌ها توجه کرد.

او می گوید: برای مثال همین توافقنامه تجارت با اوراسیا که ان شاالله تا پایان سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود، یک بازار ۸۰۰ میلیون دلاری در مقابل صادرکنندگان ما قرار می‌دهد که نکته مهمی این است، زیرا این کشور‌ها دارای اقتصاد مکمل ما هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا