اخباربرترصنعت و معدن

رکود در بازار لوازم خانگی با وجود کاهش قیمت‌ها/ افت ۵میلیون تومانی قیمت تلویزیون در یک روز

به گزارش صنعت کار ، فعالان بازار لوازم‌خانگی می‌گویند: در سال جاری افزایش قیمت‌های تولید همراه با کاهش قدرت خرید مردم منجر به رکود سنگین در بازار لوازم‌خانگی شده است.

همین مساله سبب شده تا فروشندگان و کارخانجات تولیدی، کالاهای خود را با تخفیف ارائه کنند.

یکی از فروشندگان در این زمینه گفت: از شهریورماه یکی از برندهای بزرگ کشور که به صورت فرانچایز با آن کار می کنیم، از قیمت مصرف‌کننده محصولات خود ۸.۶ درصد به ما تخفیف می‌دهد و ما نیز کالاها را با یک تا ۱.۵ درصد سود به فروش می‌رسانیم، با این حال خریداری برای این کالاها نیست.

فرنچایز یا حق امتیاز گونه‌ای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات یا فراورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز می‌گویند.

وی بیان‌داشت: در حالی که به قول معروف «قید برخی کالاها را زده‌ایم» و زیر قیمت به فروش می‌رسانیم، اما همچنان خریداران استقبالی نمی‌کنند.

این فعال بازار به قیمت یک مدل تلویزیون در دیجی‌کالا اشاره کرد که روز گذشته ۱۵.۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، اما امروز آن را به ۱۳.۵ میلیون تومان کاهش داده‌اند؛ موضوعی که رکود بازار و کاهش شدید خرید اجناس از سوی مردم مهمترین دلیل آن است.

وی افزود: حتی کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت که هر چند هفته یک‌بار قیمت‌ها را برای به روز رسانی و درج در سایت و استفاده در جداول آماری با ما چک می‌کنند، چنین افت قیمت‌هایی را باور نمی‌کنند.

این فروشنده، همچنین به دو مدل دیگر تلویزیون خانگی دو برند اصلی کشور اشاره کرد که اولی در چند روز اخیر با پنج میلیون تومان کاهش و دیگری با حدود ۲۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود و تاکید کرد:‌ با این حال همچنان خریداران استقبال نمی‌کنند.

 

اغتشاشات، عامل دیگر رکود این روزهای بازار

فروشنده دیگری در بازار امین‌حضور، یکی از دلایل رکود بازار را اغتشاشات و نا آرامی‌ها به‌ویژه در مرکز شهر و بازار عنوان کرد که سبب شده تا افراد و به‌ویژه خانوارها تا زمان آرام شدن اوضاع از حضور در این مناطق صرف‌نظر کنند.

به گفته این فعال صنفی، اقدامات این شرکت‌ها در ارائه تخفیفات سبب شده تا دیگر شرکت‌ها و کارخانجات نیز از غافله عقب نمانند و هر یک سعی کنند با ارائه برنامه‌های متنوع و جذاب، اندک خریداران این روزها را به سمت و سوی خود جلب کنند و اگر اغراق نکنیم جنگی بین آنان بر سر مشتریان در گرفته است.

وی تصریح‌کرد: در حدود چهار- پنج ماهه اخیر عرضه تولیدات از سوی شرکت‌ها به بازار بسیار زیاد شده و حتی طرح‌های مختلفی از جمله تحویل فیزیکی، تحویل ۳۰ روزه و ۶۰ روزه برای مشتریان برقرار است و دست مشتری را برای خرید باز گذاشته است.

این فروشنده یادآور شد: در ماه‌های گذشته ایامی را به یاد می‌آوریم که جنس در بازار کم بود و وقتی تولیدکنندگان لوازم خانگی محصولات خود را به صورت نقد یا اقساط چند ماهه پیش‌فروش می کردند، خلف‌وعده کرده و کالا را با تأخیر چند ماهه تحویل مشتری می‌دادند، اما این روزها آن قدر جنس فراوان است که خبری از این خلف وعده‌ها نیست و حتی زودتر از موعد تحویل می‌دهند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/م

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا