اخباربرترصنعت و معدن

ایجاد هم افزایی با سازمان جغرافیایی، توسعه بخش اکتشاف را به همراه دارد

به گزارش صنعت کار، وجیه ا… جعفری در مراسم امضای تفاهم نامه بین ایمیدرو و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان این مطلب گفت: ایمیدرو با هدف ایجاد همگرایی و هم افزایی در حوزه پتانسیل یابی معادن، تامین نیازهای تحقیقاتی و نیز بهره مندی از ظرفیت های سازمان جغرافیایی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، اقدام به گسترش همکاری در قالب تفاهم نامه جدید می کند.

وی افزود: همکاری این 2 سازمان در قالب تفاهم نامه می تواند کمک کند تا از ظرفیت های موجود نظیر نقشه ها، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، تجهیزات و نیز توسعه همکاری ها با معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و سازمان زمین شناسی برای توسعه اکتشاف و دستیابی به ذخایر معدنی موجود در مناطق مختلف کشور بهره بریم.

سرمایه گذاری 23 میلیارد دلاری ایمیدرو تاکنون

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه از ابتدا تاکنون بیش از 23 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده که منجر به ایجاد واحدهای مختلف معدنی و صنایع معدنی شده است، تصریح کرد: این سازمان تلاش می کند بستر سرمایه گذاری را در بخش های مختلف معادن و صنایع معدنی دیگر فراهم کند.

وی ادامه داد: این موضوع، نیازمند انجام اکتشافات بیشتر و فراهم سازی شرایط برای استفاده از ظرفیت های موجود در کشور است. حوزه اکتشاف در صورت مجهز شدن به فناوری های روز، ظرفیت شناخت بیشتر ذخایر و پتانسیل های بخش معدن را دارد.

آغاز 400 هزار کیلومتر مربع اکتشاف طی سال های اخیر

جعفری اذعان کرد: ایمیدرو تلاش می کند توسعه را در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری تداوم بخشد و طی سال های اخیر نیز شناسایی و پی جویی حدود 400 هزار کیلومتر مربع مناطق جدید را آغاز کرده که بخش قابل توجهی از این مناطق آزادشده و در حال حاضر نزدیک به 60هزار کیلومتر مربع –برای ادامه فعالیت های اکتشافی- در اختیار ایمیدرو است. به گفته وی، استفاده از ظرفیت های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می تواند سرعت کار را افزایش دهد.

وی افزود: در حوزه مس از نظر میزان ذخایر، رتبه پنجم جهانی را داریم و با اکتشافات پیش رو، این رتبه می تواند بهبود یابد. با توجه به این ذخایر، نیازمند توسعه در حوزه فرآوری هستیم. در حوزه سنگ آهن، نسبت به واحدهای جدید و طرح های در حال اجرا، از نظر ذخایر با کمبود مواجه هستیم و نیاز است اکتشافات بیشتری صورت گیرد.

اجرای طرح تحول اکتشاف

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اجرای طرح تحول اکتشاف توسط ایمیدرو و همکاری سازمان زمین شناسی و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور وزیر گفت: طرح تحول اکتشاف را برای تهیه نقشه یک 1:50.000 و دسترسی به آنومالی ها و ذخایر جدید را پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: این طرح قرار است 2 ساله انجام شود و برای اجرای آن به پیمانکاران، مشاوران، تجهیزات و همکاری همه جانبه نیاز است و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می تواند در این زمینه ما را یاری کند.

13.3 میلیارد دلار ارز با صادرات

جعفری با اشاره به نقش ایمیدرو در تامین ارز کشور گفت: این سازمان طی سال گذشته، 13.3 میلیارد دلار صادرات انجام داد که درنتیجه، نقشی موثر در تامین ارز مورد نیاز کشور ایفا کرد که با توسعه صنایع معدنی، این رقم قابل افزایش است.

وی افزود: تاکنون، بین 60 تا 80 عنصر معدنی در کشور شناسایی شده که کمتر از 40 عنصر فرآوری می شود و بخش هایی که استفاده نمی شود کانی های با ارزشی است که یا میزان ذخیره آن اقتصادی نیست یا امکان فرآوری آن را نداریم.

اتمام 2 هزار نقشه 1:50.000

سرتیب دوم مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در این جلسه با بیان اینکه ارتباط میان این سازمان و ایمیدرو به سال 96 برمی گردد، گفت: طی 3 سال اخیر، تمرکز ویژه ای روی شناسایی معادن داشته ایم که با استفاده از سیستم های سنجش از دور، اقدامات جدی انجام شد.

وی ادامه داد: طی سال های 99 و 1400، روی تهیه و بازنگری نقشه های 1:50.000 براساس نقشه های توپوگرافی تمرکز شد و در آبان 1400، دو هزار نقشه مذکور به اتمام رسید.

فخری با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان در حوزه معدنی گفت: از سال گذشته، کار تهیه نقشه 1:50.000 های ژئومورفولوژی ( با هدف بررسی و شناخت ناهمواری‌های سطح زمین) را با دانشگاه ها و مراکز علمی دارای تجربه زمین شناسی به پیش بردیم و اکنون در زیرساخت تولید این نوع نقشه مشکلی نداریم و می توانیم با سرعت و دقت بالا، کار را جلو ببریم.

وی ادامه داد: به جز شناسایی نواحی امیدبخش معدنی، اقدام جدیدی در زمینه پایش برداشت معادن با استفاده از پهپادها انجام داده و می توانیم در این زمینه همکاری کنیم. مکان یابی صنایع و معادن با استفاده از سامانه های بومی یا اپلیکیشن های مکان یابی، قابل استفاده در ایمیدرو است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در زمینه «مطالعه و بررسی راهکارهای ریسک های محیطی با توجه به داده های موجود ناشی از مطالعات آمایش» و «موضوع انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به معادن و صنایع معدنی، با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه و توپوگرافی مسیریابی آن ها» اعلام آمادگی برای همکاری کرد.

منبع: ایمیدرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا