اخبارصنعت و معدنویژه ها

شرایط اضافه کاری کارگران چیست؟

به گزارش صنعت کار، مطابق ماده 51 قانون کارساعت کار یعنی «مدت زمانی که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. این ماده مقرر می‌کند که «ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از 8ساعت تجاوز نماید.» همچنین در تبصره‌ی یک این ماده آورده شده که «کارفرما با توافق کارگران، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آنکه مجموع ساعات کار هر هفته از 44ساعت تجاوز نکند.»

قانون در مورد اضافه کار چه می‌گوید؟ طبق ماده 59قانون کار «در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل مجاز است: الف – موافقت کارگر ب – پرداخت 40٪ اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.» همچنین تبصره‌ی این ماده می‌گوید: «ساعات کار اضافی ارجاعی به کارگران نباید از 4ساعت در روز تجاوز نماید (مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین).»

بنابراین طبق قانون، کارگران تنها موظفند 8ساعت در روز کار کنند و بیش از آن اضافه کار به حساب می‌آید که باید حتما با رضایت کارگر و در ازای پرداخت مبلغی انجام شود. اما آیا قانون کار به درستی اجرا می‌شود؟

فارغ از اینکه بخشی از کارگران برای تأمین امرار معاش خود مجبور به اضافه کار هستند اما کارفرمایانی هم هستند که کارگران را به اجبار به مرخصی می فرستند.کارگرانِ قرارداد موقت یا مجبورند به خواسته‌ی کارفرما گوش دهند و یا اخراج شوند؛ آن‌ها راه دیگری ندارند.اما شرایط اضافه کاری اجباری به چه صورت است؟

مطابق اظهارات کارشناسان بازار کار, حتی اگر در قرارداد کار ،کارگر متعهد شده باشد روزانه مدتی مثلا 3 ساعت اضافه کاری داشته باشد، نظر به اینکه شرط انجام اضافه کاری توسط کارگر در قرارداد از جمله شرایط غیر نافذ بشمار می رود لذا شرط مزبور بلا اثر بوده و ایجاد هیچ نوع تعهدی برای طرفین قرارداد کار نمی نماید و کارگر می تواند از انجام اضافه کاری سر باز زند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا