اخبارچند رسانه ایویژه ها

بهینه ترین روش تامین سرمایش و گرمایش گلخانه

به گزارش صنعت کار، دستگاه های گرمایشی و سرمایشی مختلفی به این منظور در گلخانه‌ها نصب می گردد اما بیشتر آنها دارای راندمان مناسبی نیستند و ضمن مصرف بسیار بالای گاز و برق، دمایی مناسبی را ایجاد نمی کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم دستگاه های گرمایشی و سرمایشی را به شما معرفی کنیم که در این زمینه بسیار کاربردی هستند.

مه پاش در گلخانه

 

دستگاه مه پاش در گلخانه یک وسیله تامین سرمایش از نوع تبخیری میباشد. این دستگاه مشابه سیستم پد و فن، که سیستم خنک کننده گلخانه ها بوده و آن هم به روش تبخیری کار میکند میباشند. دستگاه مه پاش یکی از مناسبترین روش های تامین سرمایش بوده که راندمان و بازده‌ی آنها بالا میباشد. در دستگاه مه پاش که در گلخانه ها نصب میشود آب به صورت ذرات پودر شده در هوا منتشر شده ولی آب روی سطح گیاه نمی نشیند. دلیل این موضوع آن است که این ذرات پودر شده آب، قبل از اینکه به سطح گیاه یا زمین برسند به جهت ریز بودن، به سرعت تبخیر می شوند. از اینرو بدون خیسی گیاه، گرمای گلخانه جذب شده و موجب خنک شدن آن می شوند. از اینرو هر چه میزان ذرات آب منتشر شده در هوا کوچک تر باشد تبخیر با سرعت بیشتر انجام شده و راندمان دستگاه مه پاش بیشتر می شود.

عملکرد دستگاه مه پاش در گلخانه، کاهش دما از طریق تبخیر آب و اختلاف فشار می باشد. در دستگاه مه پاش آب با فشار زیاد که توسط پمپ های فشار قوی ایجاد میشود از نازل دستگاه خارج شده و به صورت ذرات ریز در هوا پراکنده میشوند. این امر موجب کاهش دمای هوا و در نتیجه خنک شدن محیط می شود.همچنین گرمای محیط را کاهش و رطوبت محیط را  افزایش می دهد. در ایام زمستان از دستگاه مه پاش می توان نسبت به تامین رطوبت محیط اقدام نمود. دستگاه مه پاش در گلخانه میتواند حشرات موذی و گرد و غبار را کاهش دهد. نازل دستگاه مه پاش به جهت دارا بودن سوراخ های بسیار ریز و در حدود 10 الی 30 میکرون موجب می شود آب خروجی به صورت مه خارج شود ولی محیط خیس نمیشود، در صورتی که دستگاه مه پاش خوب طراحی نشود و ذرات آب بر روی سطح گیاه بریزد موجب ایجاد میعان میگردد. از اینرو در انتخاب و طراحی سیستم مه پاش میبایست دقت شود تا خیسی بر روی سطح گیاه ایجاد نشود که این امر میتواند منجر به بروز آفت و قارچ بر روی سطح گیاه شود.

جهت استعلام قیمت و فروش دستگاه مه پاش می توانید از طریق شماره تماس 09124884905 با ما در ارتباط باشید.

تابلو برق و تایمر دستگاه مه پاش موجب توزیع یکنواخت و به اندازه رطوبت در محیط میشود. تایمر موجب میشود  دستگاه مه پاش در گلخانه علاوه بر تامین رطوبت و خنک نمودن دمای محیط، مواردی از قبیل کاهش بیماری در گیاه، افزایش جوانه و سرعت رشد و در نهایت کاهش استرس گیاهی را ایجاد نماید.

مولکول آب به طور طبیعی تمایل به تبدیل شدن از مایع به گاز را دارند از اینرو به منظور ایجاد این فرایند  نیاز به صرف انرژی وجود دارد. در روشهای تامین سرمایش با استفاده از روش تبخیری، مولکول های آب با جذب گرمای نهان مولکول های هوا تبخیر میگردد. در نتیجه دمای هوای محیط اطراف کاهش یافته به طوری که هر چه میزان رطوبت هوا بیشتر باشد فرایند تبخیر آب کمتر میباشد.

سیستم گرمایش تابشی در گلخانه

 

سیستم گرمایش تابشی از مدرن ترین روش ها برای تامین گرمایش می باشد که با الهام از طبیعت ساخته شده است. این دستگاه‌ها با راندمان بسیار بالا و مزایای فراوانی که در ادامه به آن اشاره می کنیم از بهترین دستگاه‌ها برای گرمایش محیط گلخانه می باشند. بخاری گلخانه کم مصرف  تابشی دارای مزایای زیادی به شرح زیر هستند:

مزایای گرمایش تابشی در گلخانه

وقتی تامین گرمایش با گسیل نمودن امواج تابشی به محیط صورت میگیرد مستقیم خاک و سطح گیاهان گرم میشود. از اینرو دمای سطح گیاه و ریشه از دمای هوای اطراف در حدود ۳ درجه سانتیگراد بیشتر میباشد. لازم به ذکر است هوای گرم در محیط در زیر سقف سالن تجمع نخواهد داشت.

با روش‌های تامین گرمایش سنتی و قدیمی مانند بخاری صنعتی گلخانه، تقریبا به ازای هر سی سانتی متر ارتفاع، دمای هوا یک درجه سانتیگراد افزایش میابد. از اینرو، هوای بالای سالن گلخانه در حدود هشت الی ده درجه سانتیگراد گرمتر از مساحت زمین خواهد بود. این میزان دمای بیشتر در نقاط نزدیک به سقف موجب اتلاف حرارتی میگردد.

  مقایسه بین سامانه هوای گرم و سامانه تابشی در گلخانه

 

با استفاده از سامانه  گرماتاب  گازی تابشی در گلخانه ها در مقایسه با روشهای سنتی مانند یونیت هیتر تا پنجاه درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز و نود درصد صرفه جویی در مصرف گاز خواهیم داشت. به طور کلی بخاری گرماتاب گازی صرفه جویی بالایی در میزان مصرف انرژی دارد.

 کاهش بیماری‌ در تامین گرمایش گلخانه با گرماتاب

به منظور کاهش بیماری‌ گیاهان در گلخانه، میبایست سه عامل از مثلث بیماری گیاهان که به ترتیب، میزبان، عامل بیماری و همچنین محیط هستند را کنترل نمود. لازم به ذکر است میزبان همان گیاه یا قسمتی از گیاه میباشد. عامل بیماری هم یک عامل مانند ویروس، باکتری، قارچ و  غیره میباشد. عامل محیط هم وجود شرایطی جهت انتشار بیماری‌ میباشد. با نصب بخاری سقفی لوله‌ای گرماتاب میتوان، از پراکندگی و انتشار بیماری‌ها جلوگیری نمود. در حقیق با جلوگیری از چرخه پراکندگی بیماری با جابجا نشدن هوای گرم، میتوان احتمال توزیع بیماری را تا میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

دو عامل مهم برای ایجاد بیماری گیاهان در گلخانه ها، خیس یا مرطوب شدن سطح گیاهان و به عبارتی دیگر، افزایش سطح رطوبت بالای هوا میباشد. در روش تامین گرمایش گلخانه با استفاده از بخاری تابشی گلخانه میتوان به صورت موثری، از انتشار و ایجاد بیماری جلوگیری نمود. دلیل این امر آن است که دمای سطح گیاه از دمای هوا بالاتر بوده و این امر به تبخیر سریع‌تر رطوبت از سطح گیاه کمک می‌کند. همچنین با کنترل میزان رطوبت با استفاده از بخاری تابشی گلخانه  میتوان از ایجاد میعان و چکه نمودن قطرات آب بر روی سطح گیاه جلوگیری نمود.

 

جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت و تهیه محصولات می توانید از طریق شماره تماس 09124884905 با ما در ارتباط باشید. همچنین برای مشاهده پروژه های بیشتر و کسب اطلاعات جامع تر در خصوص انواع هیتر تابشی، مه پاش و یا کولر های صنعتی می توانید به وب سایت ما به آدرس garmataaban.com   مراجعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا