اخبارچند رسانه ایگوناگونویژه ها

گرمایش زمین و نقش گازها در آن

به گزارش صنعت کار، از عوامل طبیعی می‌توان به فوران آتش‌فشان‌ها،‎ دوره فعالیت‌های خورشیدی، ‎برخورد سیارک‌ها و دنباله‌دار‎‎ها‎ ،‎چرخه‎های میلانکویچ و گردش دماشوری اقیانوس اشاره کرد.

از بین رفتن درختان با گرم­شدن زمین

بیشتر دانشمندان معتقدند که تاثیر عوامل ‌انسانی همچون از بین‌بردن درختان و نابودی ‌جنگل‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها، افزایش کارخانه‌های صنعتی وافزایش گازهای گلخانه‌ای بر روی گرمایش نقش بیشتری نسبت به عوامل طبیعی ذکر شده دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بیش‌از یک‌سوم مرگ‌ومیرهای ناشی از گرما در دنیا به‌علت گرمایش اتفاق ‌می‌افتد. همچنین با کم شدن باران، ذوب­شدن یخچال‌های طبیعی، بالا آمدن سطح دریاها و غیره از بین رفتن طبیعت را مشاهده می‎کنیم.

عوامل گرمایش زمین

  • صنعتی شدن کشورها
  • سوخت‌های فسیلی
  • گازهای گل‌خانه­ای
  • جنگل‌زدایی
  • فعالیت خورشیدی

گازهای گلخانه‌ای

همان‌طور که می‌دانید در فضای گلخانه نورخورشید با عبور از جدار شیشه‌ای امکان بازتاب ندارد و محیط داخل گلخانه را گرم می‌کند، در جو زمین نیز گازهایی مثل دی‌اکسید کربن، متان، اکسید و نیتروژن کار مشابهی انجام داده و هنگامی که نورخورشید به سطح‌ زمین می‌رسد، بخشی از آن را جذب و مابقی را به زمین برمی‌گردانند و باعث شدن گرم شدن زمین می‌شوند.

گرمایش زمین با پدیده‎ای به نام اثر گلخانه‎ای شناخته می‌شود.‎ میان جو زمین‎ و ‎اشعه‌های دریافت شده از خورشید تعادلی برقرار است. دانشمندی کشف کرد که نور خورشید پس از عبور از اتمسفر به سطح زمین برخورد می‎کند و سپس به سمت بالا منعکس می‎شود. در اثر این پدیده گاز‎های موجود در جو مقدار بسیاری از این گرما را جذب‎ کرده و باعث گرم شدن سطح زمین می‎شود.

زمانی گرم شدن بیش‎ از حد زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی اتفاق می‎افتد که مقدار زیادی از انواع خاصی گاز‎ها وارد جو اتمسفر می‎شود.

شناخته شده‌ترین گاز گلخانه‎ای (دی اکسید کربن)

مقداری از co2 جو، بر اثر فعالیت‌های طبیعی به وجود آمده است. البته میزان co2 قبل از انقلاب صنعتی در مقایسه با میزان این گاز پس از انقلاب صنعتی بسیار کمتر بود. به‌طوری که می‎توان گفت با گرمایش زمین، این مقدار 100 برابر شده است. این گاز با جذب اشعه‌ای از خورشید باعث افزایش بیش از حد دی‌اکسید کربن در جو می‎شود.

 

از راه‎های ورود این گاز ‎به جو، می‎توان به سوزاندن سوخت‎های فسیلی و جنگل‎زدایی اشاره کرد. اولین علت افزایش دمای کره‎ زمین سوخت‌های فسیلی است و پس از آن جنگل‎زدایی، در واقع می‎توان گفت با از بین بردن هر درخت، دی اکسید کربن ذخیره در آن برای انجام فتوسنتز آزاد می‎شود.

دومین گاز گلخانه‎ای(متان)

متان با وجود اینکه دومین گاز گلخانه‎ای است اما تاثیرات آن مخرب‎تر از ‎دی اکسید کربن بوده و گرمای بیشتری را از تابش نور خورشید جذب می‎کند. شاید از خودتان بپرسید گازمتان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

گاز متان یک هیدروکربن است، یعنی فقط از هیدروژن و کربن تشکیل شده و ترکیب اصلی گاز طبیعی را تشکیل می‌دهد، این گاز کاربردهای بسیاری دارد اما از عوامل اصلی گرمایش زمین نیز محسوب می‌شود. از کاربردهای این گاز می‎توان به استفاده از این گاز ‎به عنوان سوخت در صنایع موشکی، ماشین‎های گاز سوز در جایگاه cng، مصارف خانگی و تولید برق در نیروگاه‌ها اشاره کرد.

منشأ انتشار گاز متان

کشاورزی، سوخت های فسیلی، زباله ها، حمل‌ونقل و صنعت از اصلی‌ترین منشأ تولید گاز متان به حساب می‌آیند. با گسترش کشاورزی در سطح ‌زمین جنگل‌زدایی برای ایجاد زمین‌های کشاورزی شروع شد. همچنین گاو و سایر جانوران نشخوارکننده هنگام گوارش گاز متان را در اتمسفر آزاد می‌کنند.

جالب است بدانید مناطق گرمسیری نسبت به سایر مناطق متان بیشتری منتشر می‌کنند و نقش بیشتری در گرم­شدن زمین دارند.

گرمایش‌زمین چه عوارضی را به دنبال دارد

گرم­شدن زمین یکی از خطراتی است که زندگی بر روی زمین را تهدید می‌کند و عوارضی مثل ذوب‌­شدن یخچال­های طبیعی، بالا آمدن سطح دریا، کاهش برف و باران، وقوع خشکسالی، تخریب محیط زیست، تغییر اقلیم، افزایش بیماری‌ها، انقراض جانوران، بحران اقتصادی و … را به‌دنبال دارد.

روش‌های مقابله با گرم شدن زمین

در حال حاضر با پیشرفت صنعت و به‌دنبال آن ورود گازهای گلخانه‌ای به هواکره، طی سال‌های گذشته پدیده گرمایش زمین به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علاقه‌مندان محیط‌زیست تبدیل شده است. به‌همین دلیل در سراسر جهان علاوه ‌بر افرادی که در زمینه مسائل زیست‌محیطی فعال هستند، دولت‌ها و مردم عادی نیز لازم است تا فعالیت‌هایی را در جهت مقابله با این معضل جهانی انجام دهند.

برخی از اقدامات مورد نیاز عبارتند از:

  • به ‌کار بردن منابع انرژی‌ تجدیدپذیر: در سال‌های اخیر استفاده از انرژی نور خورشید و باد برای تولید برق بسیار توسعه پیدا کرده است.
  • جلوگیری از جنگل‌زدایی: درختان سهم عمده‌ای در کاهش میزان دی‌اکسید کربن جو دارند. یکی از بهترین سیاست‌ها در زمینه مقابله با گرم شدن زمین کاشت درخت و احیای جنگل‌ها است.
  • ضایعات غذایی را کم‌تر کنید: شما به‌ عنوان یک فرد عادی یکی از کوچک‌ترین خدماتی که می‌توانید برای زمین انجام دهید این است که ضایعات غذایی خود را تا حد امکان کاهش دهید. شاید بپرسید این کار چه تاثیری بر روی اثرات گلخانه‌‌ای و گرمایش زمین دارد؟ باید بگوییم که صنایع تولید غذا نیز در مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای نقش زیادی دارند.
  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی: بهتر است برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به‌جای وسیله شخصی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.
  • از هدر دادن آب جلوگیری کنید: با توجه به این­ که برای تصفیه آب نیز انرژی زیادی مصرف می­شود، با صرفه­جویی در مصرف آب شرب می­توان به کاهش اثرات گلخانه­ای و گرم­شدن زمین کمک کرد.

بر اساس تحقیقات، کشورهای در حال توسعه بیشتر در معرض خطرات تغییر اقلیم قرار دارند و البته اثرات ناشی از سوء­ مدیریت آن­ها بر گرم­شدن زمین در سطح جهانی تاثیرگذار است. پس این کشورها باید مورد حمایت کشورهای توسعه‌یافته قرار گیرند.

جمع‌بندی

افزایش میانگین دمای هوا در سطح زمین را گرمایش زمین می‌گویند، که عامل اصلی آن افزایش گازهای خاصی مثل دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن است. تاثیر این گازها بر جو زمین اثر گلخانه‌ای نام دارد.

فعالیت‌های بشر مثل زیاد شدن تعداد خودروها، استفاده‌ی بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی، دامداری صنعتی و … از عوامل دیگر افزایش گرمای زمین هستند.

سوخت‌های فسیلی شامل نفت، گاز و ذغال‌سنگ از منابع انرژی در دسترس بشر هستند و مواد سازنده‌ آن‌ها کربن و هیدروژن است، بنابراین هنگام سوختن مقدار زیادی کربن‌دی اکسید وارد جو زمین می‌کنند که افزایش این گاز باعث جذب گرمای بیشتر در زمین می‌شود.

بهتر است با رعایت نکاتی مانند کاهش ضایعات غذایی، مبارزه با جنگل‌زدایی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و … در جلوگیری از افزایش گرمای زمین ننش داشته باشیم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا