اخبارصنعت و معدنویژه ها

بهره‌برداری از ۴ پروژه توسعه‌ای در شرکت آلومینای ایران/ داخلی‌سازی ۹۵ درصدی در این صنعت

به گزارش صنعت کار – «تورج زارع» افزود: امسال و در قالب پروژه‌های توسعه‌ای، خط تولید شمش آلومینیوم به ظرفیت ۴۰ هزار تن به بهره‌برداری رسید. این در حالی است که ظرفیت تولید پودر آلومینا در این شرکت سالیانه ۲۵۰ هزار تن است.

وی گفت: «فرآوری بوکسیت به روش واسطه سنگین» دیگر پروژه‌توسعه‌ای است که در تلاشیم تا ایام الله دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد و اکنون مراحل آزمایشی و راه‌اندازی خود را پشت سر می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، همچنین به پروژه تولید «هیدرات ویژه» که نوعی کندسوز کننده است و در صنایع کابل‌سازی، تولید لوله‌های شرکت نفت و غیره کاربرد دارد اشاره کرد و ادامه‌داد: این پروژه اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی در ادامه به ابرپروژه تولید آلومینا به روش «سینترینگ» با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن اشاره کرد که مطالعات اولیه آن با کمک چینی‌ها در حال انجام است.

زارع خاطرنشان‌کرد: این ابرپروژه نیازمند یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که پس از انجام ارزیابی‌های فنی و اقتصادی و تایید آنها، اجرایی خواهد شد.

برنامه‌های داخلی‌سازی

وی با اشاره به برنامه‌های داخلی‌سازی در این شرکت، اظهار داشت: هرچند ۱۰۰ درصد تجهیزات کارخانه آلومینا از خارج وارد شده، اما با همه متخصصان و مهندسان داخلی امروز ۹۵ درصد تجهیزات آن بومی‌سازی شده است و برای ساخت داخل پنج درصد دیگر نیز برنامه داریم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران خاطرنشان‌کرد: عمده تجهیزات در حوزه آلومینیوم که نیازمند تعویض یا تعمیر است، در داخل کشور تامین می‌شود.

وی درخصوص مواد اولیه مورد نیاز نیز گفت: ۸۰ درصد پودر آلومینای مورد استفاده در کشور به عنوان ماده اولیه این صنعت وارداتی است و ۲۰ درصد دیگر آن از معادن استان خراسان تامین می‌شود.

زارع تصریح‌کرد: عمده پودر آلومینای وارداتی از کشورهای هند و استرالیا و به میزان کمتر از اتحادیه اروپا و چین وارد می‌شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا