اخباربرترخودروصنعت و معدن

ارائه گزارش پیشرفت ایجاد مرکز تست تصادف توسط وزیر در صمت صحن علنی مجلس

به گزارش صنعت کار، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت، در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، به ارائه آماری در خصوص کاهش تلفات جاده ای پرداخت و اظهار داشت: از سال 92 تا 1400 تعداد کشته شدگان تصادفات به یک چهارم کاهش یافته است.

وی افزود: تصادفات عوامل متعددی دارد که 49 درصد آن به عامل انسانی، 36 درصد جاده و 15 درصد خودرو باز می‌گردد؛ در طول 10 سال گذشته اقداماتی برای ارتقای ایمنی خودروها انجام شده که می‌توان به تعبیه ترمز ضد قفل (abs) اشاره کرد.

فاطمی امین یادآور شد: از سال 93 کیسه هوا (ایربگ) برای خودروها اجباری و در این 10 سال سایر اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی خودرو انجام شد به نحوی که به تدریج شاهد بهبود کیفیت بهتر خودروها و کاهش تصادفات جاده‌ای بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حادثه تصادف زنجیره ای در جاده بهبهان – رامهرمز در آذر 1400 که بنابر گزارش پلیس به دلیل مه غلیظ روی داد، افزود: در این حادثه 58 خودرو با یکدیگر تصادف کردند که اولین خودرو یک کامیون بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد اما کیسه هوای آن باز نشد؛ در ادامه این حادثه ناگوار 38 خودرو سواری به صورت زنجیره ای برخورد کردند که فقط 10 دستگاه از این تعداد کیسه هوا داشتند.

وی افزود: در همان زمان دستور دادم که هیچ خودرویی از این توقفگاه خارج نشود تا تمام آن ها از نظر وضعیت ایمنی و کیسه هوا بررسی شوند؛ سپس گزارشی در این زمینه تهیه شد که در حال حاضر در کمیسیون ایمنی راه های وزارت راه و شهرسازی موجود است ضمن اینکه در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی در مکاتبه ای هشت موضوع را در حوزه های مختلف مطرح کردند.

وزیر صمت با اشاره به 6 اقدامی که در یک سال گذشته در حوزه بهبود كيفيت ايمني خودروها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نخستین اقدام در اين زمينه اصلاح بن سازه ها و پلتفرم ها است زیرا خودروهايي داريم كه به دليل برخورداری پلتفرم های قدیمی ایمنی مناسبی ندارند.

فاطمی امین الزامی کردن استانداردهای ایمنی و ایجاد مراکز آزمون در کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه برشمرد و گفت: نبود زیرساخت های کافی در این زمینه سبب می‌شد تا خودروها برای برگزاری این آزمون به دیگر کشورها فرستاده شوند که دریافت نتیجه آن 6 ماه تا یک سال به طول می انجامد.

وزیر صمت “شبیه سازی تصادف” را انجام چهارم این وزارتخانه دانست و افزود: همچنین کنترل کیفیت در حین تولید و استفاده از فناوری های نوین در اتصال پذیری اقدام دیگری است که در حوزه پیشگیری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام شده است.

فاطمی امین با اشاره به اسکن تشخیص زودهنگام تصادف که از سال جاری روی یک خودرو نصب شده است، یادآور شد: این موضوع به عملکرد هنگام تصادف کمک می‌کند. الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استانداردهای 85 گانه متوقف شده است.

وی افزود: یکی از محورهای استانداردسازی راه اندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابر پیاده است که یکی از آنها امسال و دیگری  هم سال آینده راه اندازی می شود و این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود.

وزیر صمت با بیان اینکه ما آزمون برخورد تصادف  در کشور نداریم، اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته، اجرای این طرح تاکنون 27 درصد پیشرفت داشته و پیمانکار بخش خصوصی تعهد کرده است تا پایان سال آینده آن را راه اندازی و عملیاتی کند. این آزمون
کمک می کند آزمون های ایمنی خودرو دقیق تر و سریع تر انجام شوند.

وی همچنین اعلام کرد که آزمون هدایت پذیری خودروها نیز از اوایل سال آینده عملیاتی می شود، بنابراین ضعف جدی که در مراکز آزمون داریم برطرف خواهد شد.

گفتنی است این کنسرسیوم ایجاد مرکز تست تصادف (Crash Test) و آغاز به کار راه شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هلدینگ رایزکو، آذین خودرو و شرکت آرتاویل تایر با حضور معاون حمل و نقل وزارت صمت و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در اردیبهشت ماه سال جاری به امضا رسید که انتظار می‌رود تا یک سال آینده شاهد بازگشایی آن در کشور باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا