اخبارراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگونویژه ها

انواع میلگرد و کاربرد آن

به گزارش صنعت کار، مقاومت فشاری بتن فوق‌العاده است؛ اما دارای مقاومت کششی نسبتا ضعیفی است. برای افزایش مقاومت کششی بتن، از میلگردها استفاده می‌شود.

میلگرد چیست؟

rebar فولادی از قوی‌ترین انواع مصالح ساختمانی است که ساختمان‌ها و پروژه‌های شما را از نظر فراهم­کردن دوام و استحکام بالا برای ساخت‌و‌ساز فراهم می‌کند. این محصولات قادر به مقاومت در برابر دماهای بالا، سایش و حتی تحمل مقادیر سنگین وزن هستند.

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، یکی از رایج‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای افزایش مقاومت سازه‌های فولادی استفاده از میلگرد است که نوعی فولاد است و می‌تواند به قوی‌تر شدن سازه کمک کند.

انواع rebar از نظر جنس

rebar ممکن است به اشکال مختلف باشد که هر کدام هدف یکسانی از تقویت سازه‌ها را فراهم می‌کند. با این حال، دانستن اینکه از کدام نوع میلگرد فولادی استفاده کنید به شما امکان می‌دهد بهترین نوع این محصول را پیدا کنید که به تقویت ساختار شما کمک می‌کند.

هر نوع این محصول ویژگی‌های خاص خود را دارد که این محصولات را برای سازه‌های خاص نیز مناسب می‌کند. از نظر جنس، سایز و نوع می‌توان تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای این محصول درنظر گرفت. انواع مختلفی از طول و قطر این محصول موجود است، اما تنها شش نوع رایج وجود دارد که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

نوع اروپایی

نقطه قوت میلگرد اروپایی، هزینه آن است. نوع اروپایی که عمدتاً از منگنز ساخته شده است، کاربردهای مختلفی دارد. در حالی که کار با آن آسان است، معمولاً برای استفاده در مناطقی که دچار زلزله می‌شوند یا برای پروژه‌هایی که نیاز به یکپارچگی ساختاری قابل‌توجهی از rebar دارند، توصیه نمی‌شود.

نوع کربن فولادی

متداول‌ترین نوع این محصول، نوع”سیاه” است در هر نوع و مقیاس پروژه به استثنای چند مورد استفاده می‌شود. بزرگترین ضعف آن، خوردگی آن است. هنگامی که خورده می‌شود، ترک­خوردگی و شکستن بتن اطراف آن نیز گسترش می‌یابد.

برای شرایطی که محصول ممکن است در معرض رطوبت یا اشباع آب باشد، گزینه‌های بهتری نسبت به نوع سیاه وجود دارد. با این حال، با توجه به نسبت ارزش بالای این محصول یا استحکام کششی آن، نوع سیاه بهترین نوع موجود است.

نوع با روکش اپوکسی

این نوع میلگرد، یک مقطع فولادی مشکی با روکش اپوکسی است که 70 تا 1700 برابر در برابر خوردگی مقاوم‌تر است؛ با این حال، پوشش اپوکسی فوق‌العاده ظریف است. هرچه آسیب بیشتر به پوشش وارد شود، مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد.

میلگرد گالوانیزه

rebar گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و حتی در بسیاری از موارد این مقاومت حدود 40 برابر بیشتر از نوع سیاه است، اما خوبی این محصول این است که به دلیل روکش گالوانیزه نمی‌توان به آن آسیبی رساند. با این حال، حدود 40٪ گران‌تر از محصولی با روکش اپوکسی است.

پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)

GFRP یک کامپوزیت بسیار شبیه فیبر کربن است. در حالی که قیمت آن چند برابر بیشتر از محصولاتی با روکش اپوکسی است اما بسیار سبک بوده و برای برخی از پروژه‌ها بهترین گزینه خواهد بود.

نوع استنلس استیل

میلگرد استیل، گران‌ترین نوع موجود در بازار است که حدودا هشت برابر قیمت آن بیشتر از روکش اپوکسی است. این محصول 1500 برابر بیشتر از نوع سیاه مقاومت در برابر خوردگی دارد.

انواع rebar از نظر طرح

در یک دسته­بندی دیگر، می‌توان rebarها را به دو نوع ساده و آجدار تقسیم کرد که هرکدام شکل ظاهری متفاوتی دارند و برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند. در ادامه در مورد هرکدام بیشتر صحبت خواهیم و توضیحاتی را خواهیم داد.

میلگرد ساده

به طور کلی به میلگرد بدون آج، ساده می‌گویند. این محصول جز محصولات نرم و A1است و در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از این محصول استفاده می‌کنند. کاربرد نوع ساده در صنعت معمولاً برای جبران مقاومت کششی پایین بتن است.

اکثر محصولات ساده دارای برگه گواهی هستند که در آن تجزیه و تحلیل محصول آورده شده است. استفاده از این نوع محصول را می‌توان در صنعت و ساختمان دید که اکثرا در صنایع مختلف قابل استفاده است. همچنین برای جوشکاری نوع ساده باید شرایط پیش گرمایش طبق استاندارد ملی ایران ISIRI 3131 رعایت شود.

نوع آجدار

همانطور که می‌دانید میلگردهای موجود در بازار دو دسته اصلی ساده و آجدار هستند که خواص متفاوتی دارند. سه شکل آجدار در بازار وجود دارد که شامل آج مارپیچ، جناغی و کامپوزیت می­شود. نوع آجدار همان‌طور که از نام آن مشخص است، دارای آج می‌باشد و در گریدهای A2، A3 و همچنین A4 قابل خریداری است.

هرکدام از این گریدهای برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. نوع آجدار بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند و برای تمامی پروژه‌های ساخت قابل استفاده هستند. این محصول، دارای استحکام تسلیم، بسیار انعطاف پذیر، مقاوم در برابر زلزله، مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر آتش است.

نوع دیگر از میلگردها، نوع تقویت‌شده یا TMT هستند. این محصولات دارای استحکام زیادی در کار سیمان تقویت شده (RCC) هستند. این نوع محصولات، خواص برتری مانند استحکام، شکل­پذیری، قابلیت جوشکاری، خاصیت خمش و بالاترین استانداردهای کیفیت در سطح بین المللی را دارند.

به طور گسترده و عمده برای عملکردهای تقویتی در یک ساختمان استفاده می‌شود. این میله‌ها در مقاطع یا اندازه­هایی از قطر چهار میلی­متر تا 50 میلی­متر ایجاد می‌شوند. هرکدام از سایزهای rebar برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند.

چرا لازم است انواع میلگرد و کاربردهای آن را بشناسیم؟

شناخت انواع میلگرد برای پروژه ساختمانی شما اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این محصولات نقش مهمی در ساخت­وساز دارند و به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که این محصولات ساختمان و سازه‌های بتنی را پشتیبانی می‌کنند، از سقوط یا شکافتن سازه‌های سنگین جلوگیری خواهند کرد.

این محصولات، به سازه بتنی استحکام می‌بخشد و در نتیجه ساختمان‌های پایدار و ایمن ایجاد می‌شود. شناخت هرکدام از انواع این محصولات می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید با توجه به نوع سازه‌ای که دارید، بهترین نوع آن و حتی مناسب­ترین سایز آنرا انتخاب کنید.

چرا که محصولاتی با سایز کمتر برای پروژه‌ها کوچکتر و سایز بزرگتر، برای پروژه‌های عظیم چه در صنایع و یا در ساختمان‌سازی قابل استفاده هستند.

مزایای استفاده از rebar فولادی چیست؟

میلگرد از فولاد بسیار کارآمد ساخته شده و بادوام، قوی و بسیار تطبیق‌پذیر است که آن را به انتخابی فوق­العاده برای بسیاری از پروژه‌های مختلف در مدت زمان طولانی تبدیل می‌کند. این محصولات علاوه بر استحکام و دوامی که برای سازه ایجاد می‌کنند، می‌توانند مقاومت کششی ضعیف بتن را جبران کنند.

این محصولات بتن را چندین برابر در مقابل شکستن مقاوم می‌کند. با استفاده از یک میله تقویت­کننده که در برابر خوردگی مقاوم است، استحکام کششی را فراهم می‌کند. اگر می خواهید بتن را قوی کنید، میلگرد پشتیبانی بسیار قوی است.

میلگرد چگونه ساخته می‌شود؟

ماده اولیه تولید این محصول، شمش است و می‌توان گفت که این محصول تقریباً همیشه از فولاد ساخته می‌شود و دارای خواص کششی عالی نسبت به بتن است. جالب توجه است که در برخی از موارد، معمولاً از فولاد بازیافتی مانند مقاطع فولادی قدیمی، وسایل و ماشین‌آلات که با کوره‌های قوس الکتریکی ذوب می‌شوند، به شکل بیلت سرد شده و طی یک فرآیند تولید به میلگرد تبدیل خواهندشد.

هنگامی که بیلت‌ها برای ساخت این محصول آماده می‌شوند، دوباره تا دمای بالا (اما زیر دمای ذوب خود) گرم می‌شوند و به سرعت از طریق یک سری ابزار اکستروژن تغذیه می‌شوند. مراحل مختلف ابزارسازی اکستروژن تا رسیدن به قطر محصول مورد نظر، شمش فولادی را به میله‌هایی با قطر کوچکتر تبدیل می‌کند.

سپس میله‌ها به طول مورد نظر بریده می‌شود. به همین دلیل در بازار شاهد انواع این محصول از قطر هشت تا 32 میلی‌متر هستیم که هرکدام برای کاربرد خاصی قابل استفاده هستند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع میلگرد صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، این محصولات انواع مختلفی دارند و از نظر جنس، کاربرد و نوع به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که از هرکدام می‌توان برای کاربردهای خاصی استفاده کرد.

این محصولات بهترین انواع قطعات فولادی هستند که به تقویت و استحکام سازه­های فولادی کمک می‌کنند. دانستن هر نوع از این مقطع فولادی به شما این امکان را می‌دهد که تشخیص دهید کدام نوع برای سازه‌های شما بهترین است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد آهنی ، میلگرد فولادی و میلگرد استیل و ثبت سفارش این محصولات می‌توانید با کارشناسان فولاد 7 در تماس باشید و سفارش خودتان را ثبت کنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا