اخبارصنعت و معدنویژه ها

تحول دیجیتال؛ تحولی جهانی

به گزارش صنعت کار –  تبنابراین برای انطباق، شرکت‌ها باید اساسا نحوه عملکرد خود را تغییر دهند و مایل به پذیرش تغییرات فرهنگی و تجدید‌نظر در وضعیت موجود خود باشند. استعدادها و قابلیت‌‌‌های دیجیتال، کلید تحول و بهره‌‌‌برداری از فرصت‌‌‌های تجاری جدید هستند. شرکت‌ها نیز برای پیشرفت در جهان در حال تغییر امروز، به سیستم‌های بی‌حد و حصر، سازگار و اساسا انسانی نیاز دارند. در این میان، تاثیری که شرکت‌ها، کسب‌وکارها و تمام صنایع، از تحول دیجیتال پذیرفته‌اند، قابل تامل است. گاهی این تصور مطرح می‌شود که تحول دیجیتال ویژه شرکت‌ها یا کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات است؛ ولی جهت‌گیری سریع تمام صنایع به سوی تحول دیجیتال، از واقعیت دیگری حکایت دارد که در آن همه صنایع با تحول دیجیتال به سرعت در حال تبدیل شدن به صنایع دیجیتال هستند. از این مجرا صنایع نسل چهارم پس از تحول دیجیتال همه صنایع در حال تولد است و شکل جدیدی از اقتصاد را تشکیل خواهند داد.

به هر حال در سال‌های اخیر، تکنولوژی‌ها به کمک منابع انسانی آمدند و به موجب کمک آنها تسهیل‌گری‌های خیلی خوبی اتفاق افتاده است. واقعیت افزوده و مجازی و عینک‌های ای‌آر، وی‌آر ازجمله این پدیده های نوظهور است که به کمک منابع انسانی در موضوع شبیه‌سازی آمدند و هوش مصنوعی به منابع انسانی کمک بسزایی دارد و همچنین تاثیراتی بسیار شگرفی به دنبال دارد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش تعالی سازمانی ضمن برشمردن رویکردها و محورهای این همایش عنوان کرد: طی این یکی دو روز بخش دیگری از محورهای کنفرانس تاثیر هوشمندسازی هوش مصنوعی فرآیندهای منابع انسانی است که مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. واقعیت موضوع این است که درباره منابع انسانی طی چند سال گذشته ظهور توانمندی‌ها و شاخص‌های فناورانه فعلی را نداشته‌ایم؛ یعنی منابع انسانی سنتی بود؛ ولی الان روند رو به توسعه است و شرکت‌های بزرگ فناوری‌های بزرگ در حوزه HR به‌کار می‌برند، به‌کارگیری این فرآیندهای داده و تحلیل داده، آماده در حوزه منابع انسانی است که نتیجتا این موارد موجب بهره‌وری می‌شود.

 فرآیند تحویل دیجیتال

ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش تعالی سازمانی با موضوع تحول و تعالی دیجیتال؛ رویکرد نوین شرکت‌ها برای بزرگ شدن به سخنرانی پرداخت. وی درخصوص تعریف تحول دیجیتال اظهار کرد: تحول دیجیتال صرفا تحول در فناوری نیست، بلکه تحول دیجیتال به معنای تحول در استراتژی، تحول در رهبری و روش های جدید فکر کردن است. کیانی‌بختیاری افزود: تحول دیجیتال تحول بنیادین در فعالیت‌ها؛ فرآیندها، شایستگی‌ها و مدل کسب‌‌وکار با هدف استفاده حداکثری از امکانات فناورانه برای توسعه نوآوری وخلق ارزش برای مشتریان است. وی تغییر کارکردهای سنتی مدیریت، تغییر از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت به برنامه‌ریزی در لحظه، تغییر از شیوه‌های سازماندهی سنتی به شیوه‌ای از سازماندهی به بیشترین جریان خلق ارزش و ایجاد و تقویت شایستگی‌های جدید رهبری را از مصادیق تحول در فعالیت‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دیگر نمونه‌های تحول در فعالیت‌ها را شامل تیم‌سازی، مربیگری، منتورینگ، کوچینگ، رهبری تغییر، آگاهی به تکنولوژی، دانش رسانه‌های اجتماعی، تقویت فرهنگ نوآوری، کنترل و نظارت بر مبنای ارزش‌آفرینی برای کسب‌وکار دانست.

وی افزود: تحول در فرآیندها شامل تغییر بنیادین فرآیندهای سنتی کسب‌وکار، تغییر مدل فرآیندهای کسب‌ وکار و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در فرآیند‌ها می‌شود.

کیانی با تقسیم‌بندی تحول در شایستگی‌ها به سازمانی و فردی گفت: شایستگی‌های سازمانی شامل چابکی، نوآوری باز، جمع‌سپاری، فرهنگ به ‌‌اشتراک‌گذاری دانش و انعطاف‌پذیری است و از شایستگی‌های فردی می‌توان به ارزش‌آفرینی از داده مثل مهارت‌های خلق داده، داده‌کاوی، تجزیه و تحلیل داده، چندمهارتی بودن و خلاقیت نام برد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: پارادایم حکمرانی در عصر تحول دیجیتال شامل چرخه اقتصاد چرخشی، انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال می‌شود و تحول دیجیتال فرآیندی است که طی آن شرکت‌ها با رهبری مناسب، برخورداری از راهبردهای تحول آفرین و روش های جدید فکر کردن، تحول در فعالیت‌ها، فرآیندها و شایستگی‌ها بتوانند با به‌کارگیری تکنولوژی‌های عصر دیجیتال در سراسر کسب‌‌وکار تغییرات اساسی را به وجود آورند، تغییراتی که موجب افزایش بهره‌وری، چابکی بیشتر و در نهایت خلق ارزش‌های جدید برای کارکنان، مشتریان و سهامداران و… شود.

وی با بیان این نکته که تحول دیجیتال سازمان‌ها را به توان می‌رساند، اظهار کرد: سازمان واکنش سریع، نمایی یا تصاعدی، سازمانی است که از طریق پذیرش فناوری‌های نوظهور و انعطاف‌پذیر و استفاده از روش‌های چابک در نحوه کار، تاثیرات خیلی بزرگ و معمولا ۱۰برابر بیشتر از سایر شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

کیانی افزود: به‌طور متوسط شرکت‌های فورچون۵۰۰ پس از ۲۰سال به ارزش یک‌میلیارد دلار دست ‌یافتند و به اصطلاح یونیکورن شدند. اما به نظر شما گوگل پس از چند سال؟ تسلا چطور؟ و اوبر چه مدت؟ با یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شویم که گوگل بعد از ۸سال، تسلا بعد از ۴سال و اوبر تنها پس از ۲سال به ارزش بازار یک‌میلیارد دلار دست یافتند. این مقایسه نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌های امروزی، به زمان کمتری برای یونیکورن شدن نیاز دارند و سازمان‌ها با گذر زمان نمایی‌تر و تصاعدی‌تر می‌شوند. وی بیان کرد: محصولات و خدمات نوآورانه، قابلیت‌های عملیاتی جدید، تجربه مشتری دیجیتالی‌شده و تکنیک‌های جدید سازمانی فقط برخی از دستاوردهای یک سازمان دیجیتالی‌شده هستند. کیانی‌بختیاری درخصوص سطح بلوغ دیجیتالی یک سازمان گفت: سطح بلوغ را می‌توان بر اساس در دسترس بودن و پیچیدگی تجزیه و تحلیل اطلاعات، رتبه‌بندی کرد.

وی با بیان این نکته که سازمان‌های دیجیتالی‌شده در مسیر تعالی قرار دارند به معرفی ۳مدل تعالی دیجیتال پرداخت و گفت: جوایز تعالی دیجیتال FITIS از سازمان‌هایی که با مهاجرت از صنعت ۰/ ۳ به ۰/ ۴، تحول دیجیتال را با موفقیت برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند، تجلیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: جوایز سالانه تعالی دیجیتال، شرکت‌های پیشرو سریلانکا را به خاطر دستاوردهای نوآورانه‌شان در زمینه تحول دیجیتال، چابکی کسب‌وکار، فناوری اطلاعات، مشتری‌محوری، مشارکت و همکاری بین‌صنعتی، و نوآوری محصول و خدمات قدردانی می‌کند. این جایزه همچنین از سازمان‌هایی که سهم قابل توجهی در تسریع تحول دیجیتال در سراسر صنعت و سراسر کشور دارند، قدردانی می‌کند. وی با تشریح اهداف برگزاری این جایزه تعالی دیجیتال گفت: شناسایی شرکت‌های تجاری که فناوری‌های دیجیتال را پذیرفته‌اند و خود را متحول کرده‌اند؛ همچنین ایجاد فرصت برای بخش خصوصی و دولتی برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای تحول دیجیتال خود و سرمایه‌گذاری جدید در فناوری، مدل‌های کسب‌وکار و فرآیندها، برای هدایت و تسریع رشد تصاعدی و نیز ارزیابی شرکت‌ها بر اساس تاثیر برکسب‌وکار و جامعه و نهایتا گردآوری اعضای هیات داوران برجسته‌ای که در زمینه تعالی دیجیتال در سطح محلی و جهانی پیشگام هستند، از اهداف این جایزه تعالی دیجیتال است.

کیانی‌بختیاری درادامه به بیان شاخص‌ها و تشریح مدل‌های تعالی دیجیتال CIONET و Transfit پرداخت و در جمع‌بندی سخنان خود اظهار کرد: تحول و تعالی دیجیتال، رویکرد نوین شرکت‌ها برای بزرگ شدن محسوب می‌شود. برای حرکت به سوی تعالی دیجیتالی لازم است تدوین استراتژی جامع شرکت که قابلیت رقابت در دوره دیجیتال را توضیح می‌دهد و تلاش برای رسوخ آن در شرکت صورت پذیرد؛ همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مدل کسب‌وکار و تدوین اهداف تجاری و قابل اندازه‌گیری شرکت برای تحول دیجیتالی در دستور کار قرار گیرد و دسترسی شرکت به اکوسیستم دیجیتال با هدف به سودآوری کسب‌وکار برقرار شود. علاوه بر این لازم است فرهنگ سازمانی و رهبری تغییر و نوآوری‌های تحول‌آفرین در سازمان تقویت شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: برای پایش تعالی دیجیتال مدل‌های متعددی از سال۲۰۲۱ تدوین‌ شده و بومی‌سازی شده است و سازمان مدیریت صنعتی در سال آینده تعالی دیجیتال را نیز در شرکت‌های داوطلب مورد پایش قرار می‌دهد و جوایزی را به این منظور طراحی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا