اخباربرترصنعت و معدنویژه ها

عدد سبد معیشت در جلسه امروز کمیته مزد تعیین می‌شود/ برگزاری جلسه شورای‌عالی کار در ۲۲ اسفند

به گزارش صنعت کار – محمدرضا تاجیک؛ نماینده کارگران در شورای‌عالی کار  درباره جلسه امروز کمیته دستمزد گفت: پیش‌بینی ما این است که امروز عدد  و رقم سبد معیشت تعیین می‌شود. فرمول محاسبه مشخص, نرخ تورم مشخص, داده و آمارهای نهادهای مربوطه مشخص است، بنابراین همه چیز آماده است تا عدد و رقم سبد معیشت محاسبه و ملاکی برای ورود به جلسات جدی تعیین مزد 1402 شود.

 وی با اشاره به اینکه جلسه شورای‌عالی کار روز دوشنبه 22 اسفند ماه با حضور شرکای اجتماعی برای چانه‌زنی و ورود جدی به مزد 1401 است گفت: بر اساس تبصره یک ماده 41 قانون کار نرخ تورم و طبق تبصره 2 سبد معیشت خانوار کارگری هر دو به‌عنوان ملاک اصلی تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل مزد کارگران مدنظر قرار می‌گیرد.

وی همچنین در مورد اینکه چرا هزینه سبد خانوار کارگری برای حداقل مزد ملاک قرار می‌گیرد و این چه ارتباطی به کارفرما دارد، گفت: هزینه خانوار کارگری به‌صورت میانگین با جمعیت میانگین هر خانوار 3.3 نفر در نظر گرفته می‌شود. کارفرما هر عددی را که به‌عنوان حداقل دستمزد بدهد، در قیمت تمام‌شده محصول خود حساب می‌کند و سهم دستمزد را در قیمت کالا و جنس فروخته‌شده محاسبه می‌کند.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با یادآوری اینکه “حدود 14.5 میلیون بیمه‌پرداز اعم از کارگر و بازنشسته داریم” گفت: قدرت خرید این جامعه بزرگ بیمه‌شده بسیار مهم است و می‌توانند به چرخه گردش تولید و کالا کمک کنند. اگر محصولات نهایی کارخانه‌ها و کارآفرینان تقاضا نداشته باشد، عملاً تولید بی‌فایده خواهد بود و خانوار کارگری برای داشتن قدرت تقاضا، باید مزدی دریافت کند که بتواند کالاهای موردنیاز خود را تقاضا کند، در واقع این چرخه قدرت خرید خانوار کارگری با توان تهیه سبد معیشت در ارتباط است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا