اخبارچند رسانه ایگوناگونویژه ها

دنیای متاورس فراتر از دهکده جهانی مارشال مک لوهان

به گزارش صنعت کار، اما امروزه با پیدایش رمز ارزها و گسترش و پیشرفت روز افزون گیم های کامپیوتری ذوق و اشتیاق فراوانی میان سرمایه‌گذاران ثروتمند و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی درباره متاورس هم افزایش یافته و هیچ‌کس نمی‌خواهد از این قطاری که دارد با سرعت به آینده سفر می کند عقب بماند مخصوصاً اگر قرار باشد متاورس آینده اینترنت را در دست بگیرد.

قبل از اینکه بخواهم در مورد متاورس صحبت کنم لازم می دانم نکته ای را در مورد تفکیک دنیای مجازی از دنیای مادی عنوان نمایم همانطور که میدانیم انسان ماده است و دارای حس های پنج گانه با ساختاری از عناصر خاص و در دنیایی زندگی می کند که دنیای مادی است پس باید پذیرفت که ما قطعا نمی توانیم بطور کامل در تسخیر دنیای مجازی و یا همان متاورس باشیم.

نمی توانیم تولیدات و کشاورزی را متوقف نماییم اما تغییر روند تولیدات مواد غذایی دور از ذهن نیست و در آینده با پیشرفتهایی که بشر به آن دست پیدا خواهد کرد تولیدات مواد غذایی با استفاده از رباط ها و هوش مصنوعی امکان پذیر خواهد بود لذا آنچه که متاورس در حال حاضر در دست انجام آن است می خواهدزنجیره تامین را متحول کند یعنی فاصله بین تولید و مصرف می تواند حذف شود.

ضرورت بوجود آمدن و مزایای دنیای متاورس

در دنیای متاورس کلیه صاحبان حرفه و خدمات با ارایه خدمات جهانی خودشان در این دهکده جهانی می تواند با همه ارتباط بگیرند و محصولات خودشان را ارزان‌تر ولی با سود بیشتر در اختیار مصرف کننده نهایی قراردهند.

بلاک چین یک فناوری پیشرفته در ارزهای دیجیتال است که از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به غیرمتمرکز و مستقل بودن، شفاف بودن، مقاوم در برابر سانسور بودن و از همه مهم‌تر همتا به همتا و خصوصی بودن اشاره کرد.

با پدید آمدن این فناوری این امکان برای مردم فراهم شد تا بدون نیاز به سازمان های واسطه و تایید صلاحیت از سوی سازمان یا ارگانی خاص و همچنین بدون نگرانی در مورد مرزهای یک کشور به آسانی سرمایه خود را در بین یکدیگر جابه جا کنند.

نظریه دهکده جهانی مارشال مک لوهان

مارشال مک‌لوهان دانشمند کانادایی، که از او به عنوان پیشگوی اینترنت و طراح دهکده جهانی یاد می شود یک جمله معروف دارد: “رسانه خود پیام است”.

امروزه دیدیم که با پیدایش ماهواره ها شبکه های ویدیویی کابلی و دیجیتالی به کمک زیرساخت های اینترنتی، دهکده جهانی که مک لوهان به آن اشاره داشت خود را در کامپیوتر ها و گوشی های هوشمند نشان داد.

با شیوع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان و قرنطینه های طولانی مدت تمامی مردم حبس در خانه های خود شده و از طریق اپلیکیشن های موبایلی و دسکتاپی مانند زوم ، واتساپ ، تلگرام و…. با یکدیگر در ارتباط بودند و حتی سیستم آموزشی و مدارس نیز خود را با این روش آدابته کرده و دانش آموزان در خانه بر سر کلاسهای درس حاضر می شدند.

در واقع بیماری کرونا خیلی از آداب و رسوم را هم تغییر داد تا جایی که مردم بدون آنکه خانه های خود را ترک نمایند و یا دور هم جمع شوند برای عزیزان از دست داده خود سوگواری می کردند و یا در مراسمات شادی به صورت آنلاین و تصویری تنها شرکت می کردندتمامی خرید ها به صورت آنلاین انجام می گرفت رفت آمد ها در سطح شهر و ترافیکهای طولانی مدت به یک باره ناپدید شد.

پس اینجا ضرورت بوجود آمدن و مزایای دنیای متاورس بیشتر نمایان شد کاهش نگرانی از بحران های ناخواسته مثل کرونا را مطرح نمودو همانطور که گفته شد کرونا یک نقطه عطفی در رشد متاورس بود زمانی که هیچ قدرتی در طول صده های قبل نتوانسته بود معبدها و کازینوها را تعطیل کند اما ویروس یا موجودی بنام کرونا این قرنطینه ها و تعطیلات طولانی مدت را به بشر از هر قوم و زبان و آئینی تحمیل کرد.

پس در این زمان لزوم ایجاد محیطی شبیه متاورس برای رفع نیازهای بیولوژیکی و اجتماعی بیشتر خودش را متبلور می کرد.

دنیای متاورس فراتر از دهکده جهانی مارشال مک لوهان

حالا گویی دنیا به سمت‌و‌سویی فراتر از دهکده جهانی مک لوهان می خواهد قدم بردارد و دنیای متاورسِ موردنظر نیل استفنسون (Neal Stephenson) که برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در کتاب علمی تخیلی Snow Crash این کلمه را به کار برد را انتخاب کرده ، و متاورس دارد اتفاق می افتد میبینیم که پایه ها و بناهای اولیه آن گذاشته شده است.

در این دنیا مردم بدون ترک‌کردن خانه‌هایشان می‌توانند به هرکجای جهان هستی که می‌خواهند سفر کنند و از تجربه کاملاً بصری و حتی لمسی لذت ببرند. آن‎ها خواهند توانست از طریق تصاویر ارتباط برقرار کرده و در آن فضا دست به خریدوفروش بزنند و با هم مبادلات مختلفی داشته باشند.

حتی متاورس به شما این نوید را خواهد داد تا با درگذشتگان خود نیز ارتباط برقرار نمایید و آنهایی را که از دست دادید را مجدد به دنیای مجازی برگردانید و از مصاحبت و زندگی دوباره با آنها لذت ببرید به راحتی بر فراز اهرام مصر سفر کنید در میان قبایل سرخ پوست ها و مایاها زندگی گذشتگان را تجربه نمایید و حتی به سیاره مریخ رفته و برای خود در آنجا زمین خریداری کنید و خانه رویایی خود را بسازید و از زندگی در آن و حتی فروش آن لذت ببرید.

شاید دهکده جهانی در آینده نزدیک فقط بر روی زمین مصداق نداشته باشد و گام را فراتر گذاشته و دهکده بین سیارت با شخصیت های مجازی مختلف یا «آواتار» (Avatar) خود را بزرگتر از چیزی که الان هست تبدیل نماید و شما می‌توانید در این دهکده ظاهرخود و محل زندگی خود را به هر شکل که دوست دارید تغییر دهید.

درواقع اگر به مفهوم لغوی متاورس هم بپردازیم می بینیم که متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهان برتر» یا «برتر از جهان» تلقی کرد.

خداحافظی با ارتباطات سنتی

وقتی کمپانی بزرگی مانند فیس بوک که یک سلسه از رسانه های دیجیتالی قدرتمند دنیا را به خود همراه دارد اقدام به تغییر نام و لوگوی خود از فیسبوک به متا می کند دارد پیامی را به سراسر دنیا مخابره می کند به این معنا که دیگر باید با ارتباطات سنتی و حال حاضر خداحافظی کرد و مانند فیلم ماتریکس همانطور که بر روی صندلی خود نشسته اید به هرجا که خواستید سفر کنید همان طور که گفتیم، متاورس دنیایی مجازی است که کاربران می‌توانند در آن هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

تا حدی می‌توان گفت که توسعه یک متاورس کامل، کار ما را در بسیاری از حوزه‌ها راحت‌تر می‌کند و حتی می‌تواند خیلی از روزمرگی‌های ما را به جهانی مجازی منتقل کند ملاقات‌های مجازی و قرارهای کاری مجازی.

سخن پایانی

با سرعت روز افزونی که تکنولوژی متاورس دارد نوید یک دنیای رویایی و مجازی را به بشریت می دهد، دنیایی که شما در آن فرصت های شغلی بسیار زیادی با در آمد های بالا خواهید داشت.

خواننده ای را که دوست دارید به کنسرت او بروید، بر سرکلاس خود در دانشگاه مورد علاقه تان در هرجای دنیا حاضر شوید، به راحتی بتوانید با اقوام کشورهای مختلف به هر زبانی صحبت کنید، همسر آینده خود را پیدا کنید، در اعماق اقیانوسها قواصی کنید جایی که هیچگاه در دنیای واقعی به آن دسترسی نخواهید داشت.

همه این کارها و بسیار فرصت‌های زیاد و متنوع دیگر که متاورس در اختیار ما قرار میدهد و هیجان انگیز است را تنها هنگامی که شما در خانه خود بر روی صندلی راحتی خود نشسته اید یا در اتاق مخصوص متاورسی خود قرار دارید انجام بدهید حتی تصور کردن این دنیا هم زیباست.

اما آیا نسل انسانهای امروزی پذیرای این دنیای مجازی هست؟

آیا بشر می تواند به راحتی با دنیای متاورس کنار بیاید؟

آیا انسانها می توانند به راحتی از زیبایی های دنیای واقعی بگذرند و چیزی که برای آنها قابل لمس هست را با یک دنیایی مجازی عوض کنند؟

هنگامی که شما در قصری که برای خود ساخته اید به یکباره وقتی از متاورس خود خارج می شوید و وارد خانه فیزیکی کوچک خود با امکانات اولیه می شود؛ چگونه می تواند این معادله ها را برای خود حل نماید!

اما بی شک دنیای مجازی در آینده به قدری خوب پیش می رود که همه افراد خودرا با آن تطبیق خواهند داد و برایشان برگشتن به دنیای واقعی شاید دیگر جذابیتی نخواهد داشت.

اما چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای حاضر حرکت خود را به دنیای متاورس آغازکرده و آنهایی که سوار بر این قطار می شوند قطعا حرفهای زیادی را برای دیگرانی که نیامدند خواهند داشت و فرصتهای زیادی برای آنها فراهم خواهد شد.

اما چیزی که در این میان مسلم است برای رسیدن به این دنیای زیبا و رویایی زیر ساخت های آن هم باید فراهم باشد و تمامی جوانب آن باید سنجیده شود.

اما چیزی که مسجل هست اینده متاورس هیچ پایانی نخواهد داشت و با حضور کاربران و علاقمندان در این فضا، بزرگ‌ وبزرگ‌تر می‌شود دنیای که شما به راحتی می توانید در آن طی الارض کنید و به همه رویاهای خود دست پیدا کنید ..

دکتر محمد طاهریان/ تحلیلگر بازارهای مالی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا