اخبارصنعت و معدنویژه ها

ایجاد اشتغال برای ۱۶ هزار نفر در بخش خدمات توسط تعاونی‌ها طی اسفند گذشته

به گزارش صنعت کار –  بخش تعاون در راستای قوانین بالادستی یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود. مطابق اصول 43و 44قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.

اگر بخواهیم مزیت های تشکیل بنگاه های اقتصادی را بیان کنیم فقرزدایی، توزیع عادلانه ثروت و درآمد، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار، توسعه کارآفرینی، تقویت تولید ملی و تجمیع سرمایه‌های خرد از جمله مزیت‌ها است. مطابق بررسی ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد.

مطابق آخرین گزارش های آماری از معاونت تعاون 888طرح تعاونی در بخش‌های تولیدی،‌ خدمات، توزیعی و مسکن در اسفند ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید که از این تعداد، 572طرح (معادل 64درصد) در حوزه تولید، 264طرح در بخش‌های خدمات و سایر توزیعی (معادل 30درصد) و 52طرح در حوزه مسکن (معادل 6 درصد) است.

برای طرح‌های افتتاح شده حدود 5031میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که از این مبلغ حدود 2014میلیارد تومان (معادل 40درصد کل) در طرح‌های تعاونی‌های تولیدی، 1639میلیارد تومان (33درصد) در طرح‌های خدماتی و سایر توزیعی و 1378میلیارد تومان در طرح‌های مسکن (معادل 27درصد) سرمایه‌گذاری شده است.

طبق آخرین اطلاعات معاونت امور تعاون وزارت کار، سرانه سرمایه‌گذاری به ازای ایجاد هر شغل موقت (تعاونی‌های مسکن) 395میلیون تومان و به ازای هر شغل پایدار (تولیدی، خدماتی و سایر توزیعی) 286میلیون تومان است، همچنین هر طرح به‌طور متوسط 18شغل ایجاد می‌کند که متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی 16نفر، مسکن 67نفر (به‌صورت موقت) و خدمات و سایر توزیعی 14نفر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا