
گروه خودروسازی سایپا با در نظر گرفتن شعار سال”مهار تورم و رشد تولید” سعی كرده كه میزان افزایش قیمت محصولات را حداقلی در نظر بگیرید تا آحاد جامعه امكان خرید محصولات گروه خودروسازی سایپا را داشته باشند، بدین جهت گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد با بهبود مستمر شاخص های نیروی انسانی، اثربخشی ماشین آلات و كاهش قیمت خریدهای خارجی در هزینه های خود صرفه جویی كند.
موافقت شورای رقابت با اصلاح قیمت ها در حالی اتفاق افتاده كه آخرین افزایش قیمت خودرو مربوط به آذر سال ۱۴۰۰ بود و سال گذشته قیمت کارخانهای هیچكدام از خودروهای سایپا افزایش پیدا نكرد و این امر به رغم رشد قیمت مواد اولیه بود.
سال گذشته با وجود آنكه قیمت خودرو اصلاح نشد و گروه خودروسازی سایپا سه خودروی تیبا۱، تیبا۲ و ساینا را از خطوط تولید خود كنار گذاشت، در مقایسه با سال ۱۴۰۰، رشد تولید ۲۰ درصد (۴۷۴ هزار و ۴۵۴ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ تولید شده است) بوده است و همچنین در هفته اول فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو ۳۲ درصد افزایش یافت.
شورای قابت و سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان ۵ ماه قبل از شروع سال ۱۴۰۲ کار کارشناسی در مورد قیمت خودرو را انجام دادند و بر این اساس مبنای قیمت گذاری آنها گزارش نیمه نخست سال ۱۴۰۱ خودروسازان بود.
بر این اساس باید عنوان كرد كه به قیمتهای پایه اعلام شده در جدول پیش رو، بایستی ۶ درصد مالیات ارزش افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۲.۵ درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده و یک درصد مالیات شمارهگذاری و همچنین چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان از بابت بیمه شخص ثالث و ۶۰۰ هزار تومان خدمات شمارهگذاری، پست و نصب پلاک اضافه شود.