اخبارصنعت و معدنویژه ها

«فناوری نوین» راهی برای صرفه جویی در معدن کاری

به گزارش صنعت کار – در دنیا چه میزان به استفاده از تجهیزات نوین در بهره برداری از معادن اهمیت داده می شود؟

به طور کلی در دنیا تجربیات بسیار متعددی پیرامون نوآوری در فناوری های مرتبط با بهره برداری از معادن مشاهده می شود که از جمله آن ها می توان به استفاده از سیستم های هوشمند نقل و انتقال معادن زیرزمینی اشاره کرد. این نوع از سیستم در منابع خطرناکی مانند زغال سنگ بسیار حائز اهمیت است زیرا بهره برداری از این معادن نیازمند سیستمی است که بتواند نقل و انتقال را به صورت مکانیزه و هوشمند انجام دهد.

چرا بشر برای فرآیندهای متعدد معدن کاری به فناوری های نوین نیاز دارد؟

درواقع انسان ها به دلیل شرایط و توانایی هایی که دارند در برخی از مواقع ممکن است قدرت محدودی برای بهره برداری از معادن داشته باشند، اما ماشین آلات و تجهیزات نوین از توانایی ویژه ای برخوردار هستند و به واسطه همین ویژگی می توانند در هر شرایطی به بهترین شکل ممکن فعالیت و از خودشان محافظت کنند، همچنین استفاده از فناوری های نوین سرعت و دقت بهره برداری از معادن را نیز افزایش می دهد.

در کشورهای توسعه یافته چه تغییراتی در فرآیند معدن کاری اعمال شده است؟

امروزه در کشورهای توسعه یافته استفاده از انرژی های خورشیدی، گازهای طبیعی و سایر انرژی های دیگر که برای تولید مواد معدنی مورد استفاده قرار می گیرد به سمت سوخت پاک هدایت شده است. به بیان دیگر امروزه انرژی تجدیدپذیر جایگزین سوخت های پیشنی شده است و تجهیزات معدن کاری نیز از همین انرژی استفاده می کنند. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یکی از تغییراتی است که در کشورهای پیشرفته مشاهده می شود.

آیا هوشمندسازی در بهبود مصرف انرژی معادن نقش دارد؟

بله، استفاده از انرژی های پاک به طور غیرمستقیم با سیستم های هوشمند، فناوری هوش مصنوعی و سیستم های ارتباطی کنترلی در ارتباط است. قرار گرفتن این چند فناوری در کنار یکدیگر باعث می شود که مصرف انرژی تا حد بسیاری کاهش یابد، همچنین با استفاده از این سیستم می توان انرژی های پاک را جایگزین سوخت های پیشین کرد.

فناوری های نوین در انتخاب و استخراج معادن چه نقشی ایفا می کند؟

یکی از مسائلی که در حوزه معدن کاری مطرح می شود، اتوماسیون هایی است که در سیستم های انتقال ریلی مورد توجه قرار می گیرد. در این حوزه می توانیم با کمک تکنولوژی ها و فناوری های نوین برای استخراج معدن به طور هوشمندانه عمل کنیم و مواد معدنی را به صورت انتخابی استخراج کنیم.

به بیان دیگر با تکنولوژی های فعلی می توان عمل جدای مواد معدنی از باطله را انجام داد تا میزان حمل و نقل کاهش یابد. علاوه بر این مسئله استفاده از تجهیزات نوین می تواند از اتلاف بیش از حد انرژی در فرآیند انتقال و ترافیکی که ممکن است تشکیل شود نیز جلوگیری کند.

استفاده از فناوری های نوین در بهره برداری از معادن چه اهمیتی دارد؟

به طور کلی تمام مزایا و تاثیرات فناوری های نوین و فرآیند معدن کاری باعث می شود که بشر برای بهره برداری از معادن به سمت استفاده از فناوری های نوین هدایت شود. درواقع بشر با استفاده از تجهیزات متعدد می توان کیفیت فعالیت خود را بهبود بخشد، میزان عمق اکتشاف را افزایش دهد، در پی جویی مواد معدنی، انتخاب مواد و منابع مورد نظر به بهترین شکل ممکن عمل کند و اکتشاف و تصمیم گیر برای تبدیل مناطق مختلف به معدن را آسوده تر کند.

آیا تجهیزات نوین در چگونگی روند معدن کاری تاثیر دارد؟

بله، یکی از مراحلی که در حوزه معدن کاری علاوه بر انتقال مواد باطله و مکان نگه داری از آن ها بسیار مورد توجه قرار می گیرد، انتخاب چگونگی بهره برداری از معادن است. درواقع بهره برداری از معادن می تواند به دو صورت روباز یا زیرزمینی انجام شود و فناوری های نوین در جهت انتخاب بهترین روش استخراج و جابه جایی مواد معدنی کمک شایانی می کند. علاوه بر این موارد تامین، نگه داری و استفاده از تجهیزات نقل و انتقال نیز با کمک فناوری های نوین بهبود می یابد.

استفاده از فناوری های نوین باعث می شود که در حوزه استهسال و فرآوری مواد معدنی بهترین و بهینه ترین روش را انتخاب کنیم و در نهایت موجب می شود که کم ترین مواد شیمیایی برای فرآوری مواد و کم ترین انرژی برای استهسال و تولید ماده معدنی مورد استفاده قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا