اخبارصنعت و معدنویژه ها

هپکو در پی اثبات برتری محصولات/تولید ۳۲۰۰ میلیاردی؛ هدفگذاری بودجه‌ای ۱۴۰۲

به گزارش صنعت کار – داریوش رحمت‌نژاد پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در جریان بازدید اصحاب رسانه از شرکت هپکو با اشاره به تاریخچه و اهداف تاسیس این شرکت، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی شرکت هپکو اقدام به فعالیت و ساخت تجهیزات داخلی کرد و در جنگ نیز نقش تعیین کننده خود را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به مشارکت هپکو در دوران جنگ در ساخت گلوله ۱۲۲، گفت: این شرکت در بخش لجستیکی جنگ و ساخت خاکریز در میدان نبرد بسیار فعال بود و ۱۶ شهید و تعداد زیادی آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

رحمت نژاد با اشاره به طراحی و ساخت غلتک چرخ آهنی بسیار بزرگ در سال ۱۳۶۴، افزود: فعالیت این شرکت در دوران جنگ باعث شد که مورد حمله دشمن قرار گیرد و در عین حال همین اثربخشی باعث شد که طرح توسعه شرکت با کمک لیپهر آلمان و ولوو سوئد کلید بخورد تا در زمینه ساخت ماشین آلات راهسازی و تولیدی فعالت خود را آغاز کند و ظرفیت تولید در سال ۱۳۷۳ معادل سه هزار دستگاه در سال هدفگذاری شد.

وی با بیان اینکه سیستم پشتیبانی تولید در سال ۱۳۷۲ در هپکو شکل گرفت و موفق شدیم که از داخل دفاتر خط تولید را مدیریت و کنترل کنیم، گفت: این موفقیت باعث شد که در این دوران هپکو صادرکننده قطعه به لیپهر باشد و پس از آن وارد ساخت پروژه های صنعتی مانند تجهیزات نیروگاه های بادی در زمینه فولاد، ذوب فلزات، ریخته گری و … شد و یکی از مهمترین فعالیت های هپکو به حضور در پروژه سرن مربوط می شود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۴ مسئله خصوصی سازی هپکو مطرح و این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. سازوکار بخش خصوصی با بخش دولتی متفاوت است و نوع واگذاری به شکلی پیش رفت که توان سازمانی شرکت کاهش یافت و از تولید ۲۳۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۶ به تولیدات کمتری رسیدیم و در کنار آن نیز با تحریم و ضرورت افزایش نقدینگی مواجه شدیم که تامین آن در توان شرکت نبود و عملا کاهش سرمایه در گردش و کاهش تولیدات رقم خورد و مدیریت های اشتباه در طول زمان، کوچک شدن شرکت هپکو را رقم زد. در سال ۱۳۹۴ به اوج مشکلات درون سازمانی رسیدیم و توان اجرایی شرکت عملا متوقف شد.

این عضو هیات مدیره شرکت هپکو با اشاره به تلاش های پرسنل و کارگران و بخش اداری شرکت برای حفظ هپکو، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ شرکت به تامین اجتماعی واگذاری شد و این واگذاری و تهاتر بدهی ها، فضایی را باز کرد اما در این دوران با تغییر بازار ایران روبرو شدیم چراکه ۵ سال عملا در بازار ایران فعالیتی نداشتیم ولی برای عبور از این شرایط راهکارهایی را تدوین کردیم.

وی با بیان اینکه بخش مهندسی و خدمات پس از فروش در واقع دو مزیت بزرگ شرکت هپکو به شمار می رود که در سال ۱۳۹۹ بر این دو مزیت تاکید شد و گفت: مدیریت شرکت جلب بازار داخلی مانند بازار معادن را هدفگذاری کرد و از طریق پیش فروش، روند تولید را دنبال کرد و با اعتمادآفرینی مشتریان جذب شرکت شدند و جهش استراتژیک و تنوع محصول شکل گرفت.

رحمت نژاد تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان تولید را رقم زد، در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۱۰۰ میلیارد تومان تولید افزایش یافت و همه سفارشات تولید و تحویل شد، البته تغییرات نرخ ارز چالش هایی را در ماه های پایانی سال ایجاد کرد، اما عملکرد موفقی ثبت شد.

وی با تاکید بر اینکه برای سال ۱۴۰۲ از نظر بودجه ای ۳۲۰۰ میلیارد تومان تولید پیش بینی شده و هپکو به دنبال تدوام فعالیت مثبت خود است، گفت: با صندوق بیمه معادن وارد مذاکره شده ایم و تولید ۶۰۰ دستگاه محصول مد نظر است. ساخت دامپتراک های برقی بالای ۱۰۰ تن نیز هدفگذاری شده است که این اتفاق برای صنعت کشور بسیار اهمیت دارد البته شالوده حرکت تولیدی، منابع انسانی است و از این حیث هپکو ظرفیت بزرگی در اختیار دارد.

این عضو هیات مدیره شرکت هپکو با اشاره به چالش های شرکت در حوزه تولید، بازار، قیمت و واردات، بیان کرد: واردات ماشین آلات نو و دست دوم همواره برای رونق تولید در هپکو چالش آفرین بوده است، از طرفی معرفی و اثبات مجدد هپکو به بازار یک چالش فنی بوده است که در طول دو سال اخیر با آن مواجه بوده و فائق آمدن بر این مشکل را دنبال کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های واردکننده درواقع رقیب هپکو به شمار می روند، افزود: در حال حاضر از نظر توان مساوی با واردکنندگان نیستیم و باید از حمایت سرپرستی بهره مند شویم.

رحمت نژاد بیان کرد: اثبات برتری تولیدات، یکی از مهمترین برنامه های شرکت است. در برخی از محصولات افزایش عمق ساخت دنبال می شود که عملا مزیت هپکو است و با استفاده از توان فنی به دنبال ایجاد محصولات نو و جهش در تولیدات هستیم، هپکو محصولات را براساس نیاز مشتری تولید می کند.

رحمت نژاد در خصوص صادرات از هپکو به شرکت های بزرگ دنیا بیان کرد: مسئله صادرات حتما مدنظر ماست، اما به هرحال مسائل منطقه ای و موضوعات سیاسی در این حوزه مطرح است. مطمئنا محصولات ما دارای ویژگی های خوب برای صادرات است و با خلاقیت فنی و تلاش پرسنل و با عبور از محدودیت ها قطعا به این عرصه ورود خواهیم کرد.

این عضو هیات مدیره هپکو در خصوص حمایت ها سهامدار اصلی این شرکت(تامین اجتماعی) گفت: این سازمان با تهاتر بدهی ها فضای بازی را برای شرکت ایجاد کرد، البته بیش از یک سال است که شرکت از درآمدهای خود حقوق می دهد و هیچ پولی از سازمان تامین اجتماعی نگرفته است ولی اگر حرکت اولیه سازمان تامین اجتماعی در تهاتر نبود، بخشی از مشکلات همچنان باقی بود.

رحمت نژاد اضافه کرد: برای قرارداد تولید ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات برای معادن کشور مسلما نیازمند نقدینگی هستیم که باید تامین اجتماعی در این راستا شرکت را حمایت کند. این قرارداد ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد که به کمک پیش فروش تامین می شود، اما مسلما نیازمند حمایت سهامدار هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا