اخباربانک و بیمهویژه ها

رشد ملایم بازار سهام تا چند ماه آینده

به گزارش صنعت کار – حسن کاظم‌زاده به سفر پادشاه عمان به ایران و مزایای آن برای اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز به کشور، با کشورهایی که تراز تجاری ما با آنها مثبت است (کشورهایی که حجم صادرات ما به آنها بیش از حجم واردات ما از آنهاست) مشکل داریم.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال در مورد ترکیه به دلیل اینکه میزان واردات و صادرات تقریباً برابر است، مشکل چندانی وجود ندارد، گفت: در مورد کشورهایی مانند عراق، چین و کره که حجم صادرات ما به آنها بیش از حجم واردات است و تراز تجاری ایران مثبت است، برای انتقال ارز با مشکل مواجه هستیم. به عنوان مثال حدود ۱۱ میلیارد دلار ارز در کشور عراق داریم که در این زمینه نمی‌توان کالایی را که قابل واردات به ایران است را وارد کشور کرد و همچنین امکان انتقال این ارز به داخل کشور فراهم نیست.

کاظم‌زاده ادامه داد: مهم‌ترین مزیت سفر پادشاه عمان به ایران این است که احتمالاً مذاکراتی صورت خواهد گرفت تا منابع ارزی ایران در کشورهایی مثل عراق و چین و کره و… به عمان انتقال یافته و از طریق عمان، واردات کالاهای مورد نیاز ما از جمله نهاده‌های دامی و مواد اولیه دارو انجام شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد نتیجه سفر پادشاه عمان به ایران، از تنش‌های بیشتر جلوگیری خواهد کرد و چنین اتفاقی حتماً برای اقتصاد کشور مثبت خواهد بود.

کاظم‌زاده در رابطه با تاثیر توافق احتمالی بر بازار سرمایه اظهار کرد: به هر حال هر گشایش و توافقی که منجر به کاهش نرخ ارز شود، تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بازار سرمایه هم از این اتفاق مستثنا نیست.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در صورت توافق تاثیرگذار و ریزش احتمالی نرخ ارز؛ قیمت سهام کمتر از سایر دارایی‌ها همچون مسکن و خودرو و طلا کاهش خواهد داشت، چراکه در پی افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته، سهام کمتر مورد اقبال قرار گرفته و اصولاً سهام، متناسب با افزایش نرخ ارز رشدی نداشته که حالا با کاهش احتمالی نرخ ارز، انتظار ریزش قیمت‌ها را داشته باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر، توافق یعنی از بین رفتن مشکل عرضه در بازارهای کالایی؛ همچنین بازارهای رقیب بازار سرمایه از جمله بازار خودرو و مسکن بیشتر از کمبود عرضه‌ها منفعت برده و رشد کرده‌اند و در صورت افزایش عرضه، متضرر خواهند شد.

کاظم‌زاده اظهار داشت: اکنون هیچ تحلیلی در مورد اینکه آیا توافقی صورت خواهد گرفت یا نه و در صورت توافق، نرخ ارز چقدر کاهش پیدا خواهد کرد، وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بهترین اتفاقی که در شرایط فعلی می‌تواند برای بازار سرمایه رخ دهد، عدم افزایش تنش‌ها در فضای بین‌المللی است و هر نوع توافقی که منجر به کاهش تنش‌ها شود؛ قطعاً به نفع بازار سرمایه ما خواهد بود.

کاظم‌زاده در پایان به پیش‌بینی روند بازار سرمایه در چند ماه آینده اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد در چند ماه آینده، بازار سهام رشدی ملایم و منطقی داشته باشد، البته که سهم‌های بنیادی با نسبت P/E پایین، بیشتر مستعد رشد خواهند بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا