اخباربانک و بیمهبرترویژه ها

جزئیات مالیات پرداختی لوکس‌نشینان و لوکس‌سواران؛ تقریبا هیچ + جدول

به گزارش صنعت کار –  چند سالی است که براساس قانون بودجه چند پایه مالیاتی جدید به پایه‌های مالیاتی افزوده شده است. از جمله این موارد مالیات بر خودروهای گران قیمت و مالیات بر خانه‌های لوکس است. نکته اساسی در مورد این پایه‌های مالیاتی اینجا است که طی سال‌های اخیر در عین شناسایی خانه‌های لوکس و خودروهای گران‌قیمت میزان تحقق آنها بسیار پایین بوده است.

وصول تنها 25 میلیارد تومان از مجموع 392 میلیارد تومان تشخیصی خانه‌های لوکس

سید هادی سبحانیان رییس سازمان امور مالیاتی در همین ارتباط آمارهایی را اعلام کرد. وی در مورد مالیات بر خانه‌های لوکس گفت که در سال 1400 حدود 12 هزار خانه لوکس شناسایی شده است. براین اساس میزان مالیات تشخیصی از این تعداد خانه 392 میلیارد تومان بوده است. در این بین تنها 25 میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

در مورد علت وصولی بسیار پایین مالیات‌های مربوط به سال 1400 که مهلت پرداخت آنها نیز به پایان رسیده و باید تا کنون وصول می شده گفته شد که بخشی از این افراد اقدام به اعتراض به مالیات خود کرده‌اند و همین مسئله سبب طولانی شدن روند وصول شده است.

در سال 1401 شاهد شناسایی 45 هزار واحد خانه لوکس بودیم که 2 هزار میلیارد تومان مالیات برای آنها تشخیص داده شده است.

از این میزان مالیات تشخیصی 6 میلیارد تومان مالیات وصول شده و سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری مابقی آنهاست. لازم به ذکر است در خصوص مالیات‌های سال 1401 سازمان امور مالیاتی به تازگی مالیات‌ها را به مودیان اعلام کرده در نتیجه همچنان زمان برای پرداخت آن از جانب مودیان وجود دارد.

داده‌های نامعتبر مهم‌ترین چالش مالیات برخانه‌های لوکس

همچنین رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به چالش اخذ داده های معتبر در حوزه خانه‌های لوکس گفت: در حال پیگیری آن هستیم که با کمک سازمان ثبت و شهرداری ها اعتبار داده‌ها را افزایش دهیم.

جدول آمارهای مربوط به مالیات خانه‌های لوکس به شرح زیر است:

مالیات ,

شناسایی 520 هزار خودرو لوکس برای سال 1402/ حجم بالای معوقات قابل توجه است

سبحانیان در خصوص مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال 1400، 177 هزار خودرو لوکس شناسایی شده است که برای آنها دو هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است. از این رقم 770 میلیارد تومان وصول شده است. در سال 1401، 263 هزار خودرو شناسایی و 2200 هزار میلیارد تومان مالیات تومان تعیین شد. از این رقم 20 میلیارد تومان مالیات وصول شده که علت آن این است که مالیات ها به تازگی به مودیان اعلام شده است.

520 هزار خودرو لوکس نیز برای سال 1402 شناسایی شده که به گفته سازمان امور مالیاتی اقدامات مربوط به آنها به سرعت در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.

جدول مربوط به آمارهای خودروهای گران‌قیمت به شرح زیر است:

مالیات ,

در حال حاضر شاهد هستیم که تعداد مشمولین این دو پایه مالیاتی جدید در حال افزایش است. برنابراین اگر قرار باشد شاهد این میزان تاخیر در رسیدگی به اعتراضات مربوط به این دو پایه مالیاتی باشیم عملا نمی‌توان انتظار داشت که اتفاقی در حوزه مالیاتی وصولی خودروهای گران‌قیمت و خانه‌های لوکس رخ دهد.

به گفته رییس سازمان امور مالیاتی بخشی از دلایل میزان بالای اعتراضات، عدم صحت کافی در داده‌هایی است که به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسد. در نتیجه لازم است تا هر چه سریعتر اقدامی در رابطه با افزایش دقت اطلاعات مورد استفاده سازمان امور مالیاتی انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا