اخبارتاپخودروویژه ها

گذر از گلوگاه صنعت خودرو با خود اتکایی/ اجرای بومی سازی قطعات نیازمند برنامه ریزی و نقشه راه

به گزارش صنعت کار، سال گذشته صنعت خودرو کشور با  اعمال تحریم های بین المللی و خارج شدن آمریکا از برجام دچار چالش های بسیاری شد. هرچند تلاش شده است تا همانند دوره پیشین تحریم ها، صنعت خودرو بتواند از پیچ تند تحریم ها گذر کند .در این راه تلاش برای داخلی سازی قطعات و تولید خودروها بدون نیاز به حضور خارجی ها ادامه دارد و خودروسازان نیز در تلاشند تا این امر را بیش از پیش عملی کنند.

در همین راستا حضور مجموعه های خودرویی در نمایشگاه  فرصت های ساخت داخل و رونق تولید نیز در چند روز گذشته مورد توجه مردم و مسوولان واقع شد.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در بازدید از این نمایشگاه عنوان کرده است: عزم لازم در مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی برای رونق‌بخشی به تولید داخل ایجاد شده و باید برای اجرای عملیاتی آن برنامه‌ریزی شود.

سیدفرید موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرده است بومی‌سازی قطعات خودرو یکی از شاخصه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در کشور است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی می گوید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید از برنامه بومی‌سازی قطعات حمایت کرده و سازوکار لازم برای اجرای آن‌را فراهم کنند.

اکثر مسوولان نیز در بازدید از این نمایشگاه به حمایت از بومی سازی و فراهم کردن ساز و کار اجرای این طرح اشاره کرده و آن را لازمه داخلی سازی صنعت خودرو دانسته اند.

در همین رابطه امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می گوید: «در شرایط فعلی دولت باید برنامه دقیقی در زمینه رفع مشکلات تولید با نگاه به دانش فنی و فناوری های به روز داشته باشد».

کاکایی خاطر نشان می کند: «وضعیت اکنون با توجه به چشم انداز سیاسی و اقتصادی به نظر نمی رسد در دو سه سال آینده بهبود یابد. بنابراین راه درست این است که باید روی توانمندی های داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و در کنار آن در ضعف هایی که به این زودی نمی توانیم آن ها را بپوشانیم بحث واردات را انجام دهیم. این کار نیاز به یک نظام توسعه ای در کشور دارد. عمدتا نگاه ما به خارج از کشور بوده و باید این نگاه را در چنین شرایطی اصلاح کنیم که به نظر می رسد مسوولان به این باور رسیده اند.»

او ادامه می دهد: باید زیر ساخت های لازم برای بومی سازی قطعات فراهم  و از صنعت گران در این راه حمایت شود. تنها برپایی نمایشگاه و انعقاد چند قرارداد به این موضوع کمک نخواهد کرد و  باید نقشه راه داشت و با برنامه ریزی و مصمم پیش رفت.

تاکید این کارشناس بر این است که برخی از فعالین حوزه صنعت خودرو بر این اعتقادند که بدون حضور  در زنجیره جهانی خودروسازی امکان به نتیجه رسیدن در این صنعت وجود ندارد اما از آنجایی که این مهم فعلا قابل دسترس نیست لذا بهتر است راه حل متفاوتی را داشته باشیم. اگرچه در این مورد صحبت هم می شود اما به مرحله اجرایی شدن نمی رسد. چراکه این موضوع نیازمند تحول اساسی در فکر مسوولان است و نیاز به سرمایه گذاری خاص و روش های جدید دارد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا