اخبارصنعت و معدنویژه ها

تجهیزات ۴۰۰ واحد صنعتی بزرگ اصفهان نیازمند نوسازی است

به گزارش صنعت کار، ایرج موفق روز چهارشنبه افزود : برای نوسازی و بهسازی این شمار واحدهای صنعتی و تولیدی استان اصفهان اعتبار کلان نیاز است که باید برای رفع آن تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.

بر اساس آمار موجود حدود 20 درصد از ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی بزرگ کشور فرسوده است.

وی اظهارداشت: در زمینه نوسازی و بهسازی تجهیزات و ماشین آلات این مجموعه های صنعتی، بانک ها باید بیش از گذشته همکاری کنند، در سال گذشته فقط چهار درصد پرداخت تسهیلات بانک ها به این موضوع انتقال داشت.

وی اضافه کرد: بانک های خصوصی هم می توانند نقش موثری در تامین ماشین آلات و به روز رسانی تجهیزات داشته باشند، اما متاسفانه از ظرفیت آن ها در سال های قبل کمتر استفاده شده است.

وی نوسازی خطوط تولید واحد های تولیدی و صنعتی این استان را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: تولیدات این واحدها با تحقق این مهم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه تولیدات صادرات محور باید به طور جدی دنبال شود، اظهارداشت: البته این موضوع باید پس از رفع نیاز داخل لحاظ شود.

وی به توانایی اصفهان در زمینه خدمات فنی مهندسی اشاره و خاطرنشان کرد: این منطقه بیش از ۶ هزار مجموعه با ظرفیت ارایه خدمات فنی مهندسی دارد و می تواند در بسیاری از نقاط کشور ضمن رفع نیازهای روز، اشتغالزایی کند.

موفق به ضرورت جلوگیری از صادرات مواد خام به خارج از استان پیش از تامین نیاز مجموعه های صنعتی اصفهان اشاره و تصریح کرد: برای مثال نیاز ذوب آهن اصفهان که این روزها با کمبود مواد اولیه روبروست طی روزهای آینده رفع می شود و این مشکل را در شورای معاون کشور حل می کنیم.

رییس صمت اصفهان با تاکید بر حل مشکل تولید در پلی اکریل اصفهان گفت: در این راستا قرار شده است بخشی از مواد اولیه آن مجموعه از طریق پتروشیمی تبریز تامین شود.

وی همچنین به طرح های نیمه تمام این بخش اشاره و اضافه کرد : تکمیل هزار و ۵۰۰ طرح های صنعتی، معدنی و تجاری این استان نیازمند همکاری بانکها و دستگاه های اجرایی است.

وی با بیان این که طی سال های اخیر چهار هزار طرح در صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفتند، اظهارداشت: از این تعداد یکهزار و ۵۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و البته برخی به دلیل مشکلات مالی متوقف شدند و برای تکمیل و راه اندازی آن ها، نهادهای مالی و دیگر دستگاه ها باید همکاری کنند تا بتوان با شروع فعالیت آن ها اشتغال زایی کرد.

استان اصفهان دارای ۲۱۰ هزار واحد صنفی و بیش از ۹ هزار واحد صنعتی است.

بر اساس آمار موجود ماشین آلات خط تولید حدود 65 هزار واحد کوچک و متوسط کشور فرسوده بوده که این رقم معادل 30 درصد از کل واحدهای تولیدی کشور است.
همچنین حدود 20 درصد از ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی بزرگ کشور فرسوده بوده که این رقم به دلیل تحریم ها روز به روز در حال افزایش است.
به پیش بینی کارشناسان در چند سال آینده روند فرسودگی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور به دلیل تحریم های اقتصادی در کشور افزایش یابد.
کیفیت پایین محصولات تولیدی و نبود بازار فروش و در مجموع افزایش آمار بیکاری و عدم توان رقابت در بازار داخلی و خارجی از عواقب فرسودگی ماشین آلات خط تولید صنایع است که نیاز است برای این چالش جدی تصمیمات اصولی و زود هنگام اتخاذ شود.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا