اخبارصنعت و معدنویژه ها

افتتاح پروژه‌های ملی میدکو با حضور رئیس جمهور

به گزارش صنعت کار، محل افتتاح متمرکز این پروژه ها در مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان بود که با حضور آیت‌الله رئیسی طی آئینی به طور همزمان افتتاح شدند.

این طرح‌ها که با راهبرد توسعه پایدار و توسعه صنعتی در میدکو به مرحله بهره برداری رسیده‌اند شامل دو پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیا، بخش توربین گازی و فولاد سازی بوتیا هر دو در شرکت فولاد بوتیای ایرانیان میباشند.لازم به ذکر است که نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان با برخورداری از یک واحد گازی ۳۱۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۴۰ مگاواتی با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در زمینی به وسعت ۴۶ هکتار احداث شده است. این نیروگاه با ارزش سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و مجموع اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم برای ۲۴۱۵نفر در استان کرمان اجرا و به بهره‌برداری رسید.همچنین پروژه فولاد‌سازی بوتیا با ظرفیت ۱/۵ میلیون تن بیلت و بلوم فولادی در سال در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار اجرا شد. این پروژه نیز با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیار تومان و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۹۴۵۰ نفر در استان کرمان به بهره برداری رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی فولادی بوتیا، 450 مگاوات برق تولید می‌شود، گفت: کاری که در حوزه تولید برق در کشور انجام شده، ظرفیتی است که با سرمایه‌گذاری مردم، بانک و بورس انجام شده است.

تاکید وزیر نیرو بر حمایت از بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های برقی گازی وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های شرکت میدکو از زنجیره تولید در محدوده معدن تا محصول نهایی که ارزش افزوده بسیار خوبی با سرمایه غیردولتی فراهم کرده، بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی به ویژه در بخش نیروگاه های برقی و گازی تاکید کرد.
دکتر علی اکبر محرابیان عصر روز جمعه در مراسم افتتاح چهار پروژه شرکت میدکو در حوزه های صنعتی و نیز نیروگاهی از جمله واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی خودمصرف شرکت بوتیا با حضور رییس جمهور افزود: مجموعه میدکو در حداقل زمان و با حداکثر فناوری، این واحد (نیروگاه برق گازی) بسیار خوب و ارزشمند را راه اندازی کرده است.وی با تشریح مزیت های چنین نیروگاه هایی ادامه داد: در حداقل زمان و با استفاده از بالاترین ظرفیت ها و فناوری های داخلی و وارداتی توربین و ژنراتورهایی که واقعا به روزترین هستند در این مجموعه نصب شده که امیدواریم این سلسله سرمایه گذاری های میدکو ادامه داشته باشد.

در پایان وزیر نیرو خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر در سفرهای آینده فرصت کردید از زنجیره تولید این مجموعه از مرحله معدن تا محصولات نهایی که ارزش افزوده بسیار خوبی ایجاد کرده دیدار فرمایید.
همچنین دکتر پورمند مدیرعامل شرکت میدکو نیز گفت: این شرکت از سال ۸۶ به صورت سهامی عام تشکیل شد و اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سرمایه گذار دارد که ۹۰ هزار میلیارد تومان در ۴۰ پروژه سرمایه گذار کرده است.دکتر پورمند افزود: ۲هزار هکتار زمین برای ساخت کارخانه های خود گرفتیم و پنج هزار هکتار فضای سبز ایجاد کردیم؛ پروژه های ما زنجیره ارزش افزوده را از معدن تا فولاد تکمیل می کند و از خام فروشی مواد در کشور نیز جلوگیری کردیم.وی با بیان اینکه ۲۳ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده ایم تصریح کرد: ۲۰ میلیون تن حمل و نقل جاده ای و ۱۰۰ میلیون تن عملیات معدن کاری داریم که آب و برق مورد نیاز را نیز خودمان تامین می کنیم.
مدیرعامل میدکو عنوان کرد: این نیروگاه که امروز افتتاح شد ظرفیت ۴۵۰ مگاوات برق را تولید و به شبکه وارد می کند؛ در حالی که پروژه های میدکو فقط به ۷۰۰ مگاوات برق نیاز دارند.در این مراسم جناب آقای دکتر محرابیان وزیر محترم نیرو، جناب آقای زاهدی نماینده محترم مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قاسمی مدیر عامل محترم بانک پاسارگاد و رییس هیأت مدیره میدکو، جناب آقای دکتر پورمند مدیر عامل محترم میدکو و جمعی از نمایندگان محترم مجلس، مسوولین محترم استانی و دست اندرکاران پروژه حضور داشتند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا