اخبار

امنیت؛ اولویت نخست ارایه‌دهندگان خدمات ابری

ماهنامه صنعت کار نوشت؛ در ادامه گفتگویی داریم با فریبرز مفاخری مدیر محصول شرکت بکتوری تا از وضعیت امنیت اطلاعات در بین شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ابری ایرانی بیشتر مطلع شویم.
شرکت‌های ایرانی چقدر به بحث امنیت اطلاعات اهمیت می‌دهند و این موضوع چقدر دغدغه آن‌ها به حساب می‌آید؟
در حالت کلی امنیت اطلاعات برای تمامی شرکت‌ها مهم هست؛ اما به وابسته کاری که یک شرکت انجام می‌دهد اهمیت متفاوتی دارد. برای بعضی شرکت‌ها که امنیت اطلاعات‌شان اهمیت زیادی داشته باشد علاوه بر رعایت استانداردها و نیز انجام تست‌های امنیتی جهت اطمینان، با کارمندان خود نیز قرارداد محرمانگی اطلاعات را امضا می‌کنند.
امنیت را می‌توان به چند لایه تقسیم کرد و همانطور که گفته شد با توجه به اهمیت اطلاعات برای کاربران یا همان شرکت‌ها اولویت‌بندی شده و براساس آن از اطلاعات حفاظت می‌شود. به عنوان مثال شاید برای شرکتی امنیت شماره تلفن‌ها اهمیت داشته باشد و قرار داد خود را طبق این موضوع با مراکز داده و یا شرکت ارایه دهنده خدمات ابری منعقد کرده باشد و یا شرکتی افشای لیست شماره تلفن‌ها برایش در اولویت نباشد و نام کاربران در اولویتش باشد و قرار داد خود را بر طبق این موضوع منعقد کرده باشد که طبیعتا شرکت پشتیبانی‌کننده خدمات خود را براساس اولویت‌های خواسته شده ارایه می‌دهد.
دسترسی به اطلاعات در بخش درون سازمانی هم با توجه به محرمانگی آن‌ها به چند لایه تقسیم می‌شود و کارمندان و کارکنان شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ابری یا دیتاسنترها نیز برای دسترسی به این اطلاعات با محدودیت مواجه می‌شوند و اگر فردی بخواهند به کل اطلاعات کاربری دسترسی داشته باشد، باید با هماهنگی چندین فرد اطلاعات کامل را در اختیار داشته باشد.
شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ابری در برخی موارد برای آنکه امنیت شبکه خود را محک بزنند با یک دیگر توافق می‌کنند تا به سرورهای یکدیگر نفوذ کنند و از این طریق باگ‌ها سرورهای هر دو شرکت مشخص می‌شود و سپس درصدد رفع هرچه سریع‌تر باگ‌های امنیتی تلاش می‌کنند و این رویه در شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ابری ایرانی به طور جدی تکرار می‌شود.
البته بحث امنیت اطلاعات در خدمات ابری بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و به طور کلی باید گفت که امنیت دغدغه اصلی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ابری ایرانی است.
سرویس‌های ابری و مرکز تجمیع اطلاعات کاربران چقدر به بحث امنیت اطلاعات اهمیت می دهند؟
سرویس‌های ابری با توجه به اینکه اطلاعات کاربران و شرکت‌های فراوانی را در خود دارند، رده‌های امنیتی را به شدت رعایت می‌کنند. برای مثال، شزکت ما جهت دسترسی به هرداده‌ای چندین لایه دسترسی تعریف می‌کند و حتی می‌تواند از شخص‌ثالث‌ نیز جهت بررسی امنیت استفاده کند. در کنار این‌ها بکتوری در SLA خود شدیدا روی مباحث امنیتی تاکید کرده است و مسولیت زیادی را به عهده گرفته است که این نشان از اهمیت آن است .
اولویت اول سرویس‌های ابری چیست و چقدر توانسته‌اند به آن دست یابند؟
همانطور که گفتم اولویت‌ها با توجه به خواسته‌های کاربران دسته‌بندی و اولویت داده می‌شود . ولی اگر بخواهیم به طور اجمالی به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که دسترس بودن سرویس در هر زمان و هر شرایط، از نخستین اولویت‌های شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ابری است. امنیت نیز یکی دیگر از مواردی است که شرکت‌ها به آن اهمیت می‌دهند و این دو مورد را همواره سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و فکر می‌کنم تا به حال شرکت‌های ایرانی به خوبی توانسته‌اند این دو مورد را برای کاربران خود تامین کنند.
سرویس‌های ابری ایرانی چقدر با استانداردهای جهانی فاصله دارند و چگونه می تواند کیفیت خدمات در آن‌ها را افزایش داد؟
سرویس‌های ابری در داخل ایران عمری کمتر از ۴ سال دارند و در دنیا بیش از ۱۵ سال هست که به بازاری بسیار بزرگ‌تر سرویس ارائه می‌شود، اما فاصله‌ای که از لحاظ سرویس‌دهی وجود دارد آن‌چنان زیاد نیست و عرصه برای حضور به بازار جهانی نیز کامل مهیا است و حتی باید گفت که برخی از شرکت‌های ایرانی ارایه دهنده خدمات ابری ،به کشورهای دیگر نیز سرویس‌های لازم را عرضه می‌کنند.
البته سرویس‌های ابری ایرانی برای بالغ شدن باید بیشتر در بازار جهانی حضور یابند تا با سرعت بیشتری پیشرفت کنند.
جهت بهبود این خدمات در ایران ، نیاز به بهبود سرویس‌ها در لایه‌ زیرساخت کشور است که امیدوارم این کار از سوی مسئولان با جدیت پیگیری شود تا در آینده شاهد بهتر شدن خدمات شرکت‌های ابری بومی باشیم.
اصلی‌ترین کاری که برای حل مشکلات زیرساختی باید انجام شود برطرف شدن مشکلات اینترنت و دیتاسنترها است و متاسفانه کشور ما در زیرساخت‌های اینترنتی مشکلات عجیب‌و‌غریبی دارد . به عنوان مثال ما در مسیریابی شبکه با موانعی روبرو هستیم که امیدواریم این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.
از دیگر موانع پیش‌رو، می‌توان به عدم دسترسی به سخت‌افزار‌های وارداتی مورد نیاز اشاره کرد.درحال حاضر ما اگر بخواهیم مثلا یک سوییچ شرکت سیسکو را بخواهیم وارد کنیم باید ماه‌ها درگیر کاغذ بازی‌های نهادها و سازمان‌ها باشیم تا شاید بعد از گذشت 6 ماه مجوز ورود آن قطعه را بگیریم که اگر این مشکل نیز رفع شود ، بدون شک شرکت‌ها ارایه دهنده خدمات ابری با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد.
تغییرات مدام در اینترنت کشور نیز از دیگر مشکلات زیرساختی است که شرکت‌های ابری با آن مواجه هستند . به عنوان مثال هر از چندگاهی شاهد بسته شدن IPها هستیم که این موضوع به ارایه سرویس مطلوب ابری آسیب‌هایی را وارد می‌کند و به طور کلی باید گفت که با این کار شاهد حرکات غیرحرفه‌ای در زیرساخت‌های کشورهستیم و این اعمال توسعه خدمات ابری و دیگر خدمات را با کندی مواجه می‌کند واز سوی دیگر نارضایتی کاربران را به دنبال خواهد داشت.

مسئولان چه کمکی می‌توانند به ارتقای سطح سرویس‌های ابری بومی کنند؟
بهترین کمک‌هایی که از این لحاظ از مسولین بر میاید، بهبود اینترنت دیتاسنترها و زیرساخت کشورو سهل‌الوصول کردن وارد کردن تجهیزات سخت‌افزاری به ایران است.
آیا وجود سرویس‌های ابری و مراکز داده بومی برای میزان تولید محتوای داخلی پاسخگو است؟
بله، حتی نیازمندی چندین سال آینده را نیز پیش‌بینی شده است و از همین الان برای این میزان از تولید محتوا آماده است و من فکر می‌کنم در آینده شاهد نیاز به شرکت‌های خارجی نخواهیم داشت.البته برای ارایه خدمات بهتر باید با خارجی‌ها در تعامل باشیم و به قول معروف یک بده بستانی بیین ایرانی‌ها و خارجی‌ها باید وجود داشته باشد.

خبرنگار صنعت کار: انوش ممتازپور

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا