اخباربرترخودرو

پروژه خودروهای برقی خودروسازان داخلی به تعویق افتاد/ تعریف دو پروژه تولید در ایران خودرو و سایپا

به گزارش صنعت کار، اگرچه بسیاری از کشورهای جهان می‌کوشند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، تمرکز خود را بر تولید خودروهای تمام الکتریکی و برقی متمرکز کنند اما ‌شیوع کرونا سبب بروز اختلال در فرایند انجام این کار شده است.

خودروهای تمام برقی یکی از انواع خودروهای تولیدی هستند که به تازگی با رونق اندک صنایع با رشد محبوبیت و استقبال مشتریان در بازارهای جهانی روبرو شده‌اند و بر این اساس خودروسازان داخلی نیز با تکیه بر دانش و توان داخلی در تلاش برای دستیابی به فناوری تولید این دسته از خودروها هستند هرچند که برخی از قطعات این دسته از خودروها با تکیه بر واردات تامین خواهد شد .
بر این اساس مپنا این روزها به کمک خودروسازان داخلی آمده و در زمینه فراهم‌ سازی زیرساخت با آنها همکاری می کند. عباس علی آبادی مدیرعامل این شرکت نیز به تازگی اعلام کرده که ظرفیت‌های دانش فنی و زیرساخت‌های لازم برای برقی سازی خودروها فراهم شده و اکنون در زمینه باتری و ذخیره انرژی که از اهمیت بالایی برخوردار است، در حال سرمایه‌گذاری و آماده ارائه محصول هستیم. در این میان هرچند برنامه ریزی ها حکایت از عرضه خودروهای پاک به بازار در سال جاری داشت اما به دلیل عدم اتمام این پروژه ها نه تنها به سال آینده بلکه به سال های آینده واگذار شده است.
محمدرضا شیخ عطار، مدیر توسعه صنایع ریلی و و خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر این که پروژه خودروهای برقی در شرکت های خودروسازی در حال پیشرفت است و تکلیف دولت نیز در این زمینه خواهد بود، می گوید: بر اساس برنامه ریزی انجام شده از سوی دولت در سال جاری 15 هزار دستگاه خودروی هیبریدی و برقی تحویل ناوگان عمومی شود اما از آن جا که فرایند طراحی و تکوین محصول هر دوخودروساز به پایان نرسیده به طور قطع بعید به نظر می رسد این برنامه ریزی بر اساس تولیدات داخلی به نتیجه برسد.
وی با اشاره به این که به طور قطع از سال های آینده این خودروها وارد بازار خواهد شد، در خصوص زیرساخت های این خودروها می افزاید: هم اکنون دو شرکت طراحیNPD  و ایریک در این زمینه مشغول  به کار هستند و مکانیزم شناخته شده ای در اختیار دارند و باطری های این خودروها نیز به طور کامل از طریق واردات تامین می شود.
شیخ عطار با تاکید بر این که در حال حاضر دانش پکینگ در داخل کشور وجود دارد، تصریح می کند: قطعاتی همچون درایو و EMS توسط تولیدکننددگان داخلی در حال طراحی و تولید است به طور قطع از مسیر CBU،CKD و SKD ساخت داخل این پروژه ها پیش خواهد رفت و فرایند خود را طی می کند.
مدیر توسعه صنایع ریلی و و خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر این که پروژه خودروهای برقی تعریف شده در دو خودروساز داخلی در حال پیگیری است، ادامه می دهد: پروژه K132 و همچنین پروژه برقی کردن SP100 از جمله پروژه های برقی سازی در خودروسازان داخی است.
به گفته او، تولید خودروهای برقی نیازمند ۳۵ قطعه جدید است که نیاز به دانش فنی و همکاری‌های خارجی دارد.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که چندی پیش فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرده بود که در بخش خودروهای برقی، سند و نقشه راهی در ایران خودرو به تصویب رسیده تا با مجموعه مپنا در چارچوب ارتقای دانش فنی و افزایش بهره‌وری، همکاری شود چرا که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود در شرکت مپنا، باعث می‌شود تا ایران‌خودرو با استفاده از این امکان، مسیر حرکت برای تولید خودروی برقی را با سرعت بیشتری طی کند و با بهره‌مندی از این ظرفیت ها پازل تولید خودروی برقی داخلی با سرعت تکمیل شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا