اخبارخودرو

از بروکراسی های پیچیده اداری تا فرار سرمایه ها

به گزارش صنعت کار، روز گذشته و در آخرین دور از مناظرات انتخاباتی آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اصلاح نظام مالیاتی بیان کرد: اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد سامانه هوشمند برای مقابله با بروکراسی فساد را یکی از برنامه های بنده برای دولت سیزدهم خواهد بود.

بدون شک کاهش بروکراسی های اداری  می تواند میزان هزینه تولید را کاهش داده و در نهایت به افزایش حضور سرمایه گذاران در بخش تولید ختم شود.
در این باره فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: متاسفانه بروکراسی اداری در کشور از مرحله کشندگی عبور کرده است. یعنی انجام یک فعالیت اقتصادی ساده از لحظه تصمیم تا شروع کار حدود 18 ماه زمان نیاز دارد.
وی ادامه داد: البته آقای رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه می توانند حوزه ثبت شرکت ها را سامان ببخشند.
به گفته زاوه، واقعیت این است که شروع کسب وکار در ایران نشدنی است، وقتی این اتفاق نشدنی یا پرهزینه باشد، دیگر سرمایه گذار تمایلی به فعالیت اقتصادی ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: باید به این نکته توجه داشت که تولید در اقتصاد تنها تولید کالای فیزیکی نیست. بیش از 60 درصد اقتصاد تولید خدمات است. یعنی در اقتصاد ایران برای اشتغالزایی باید به سراغ حوزه های خدماتی مانند ترانزیت بار، توریست و…. رفت. اما تمامی این موارد نیازمند عبور از یک بروکراسی پیچیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: چنین اتفاقی منجر به انجام زیرزمینی کارها یا فساد در بروکراسی شده یا منجر به فرار سرمایه ها خواهد شد.
زاوه اظهار کرد: زنجیره توزیع یک زنجیره مهم در اقتصاد است اما زمانی که قوانین اجازه فعالیت نمی دهد ناخودآگاه این موارد به سمت فعالیت های غیرقانونی می روند.
امروز یکی از بزرگترین موانع در مسیر توسعه اقتصادی وجود بروکراسی های اداری است که تنها مسیر تولید را طولانی تر کرده و هزینه های آن را افزایش می دهد.
این در حالی است که بازنگری در قوانین و کاهش بروکراسی ها می تواند حضور سرمایه گذاران در حوزه های مختلف اقتصاد را افزایش داده و در نهایت با رونق تولید منجر به افزایش اشتغال در کشور شود. موضوعی که این روزها درباره آن صحبت های زیادی از سوی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا