اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

رانت، واحدهای نوردی را تعطیل می کند

به گزارش خبرنگار صنعت کار، رضوی نیک در ابتدای این نشست با اشاره به شکل گیری این انجمن، اظهار کرد: هدف از تاسیس انجمن نوردکاران بهره‌مندی نوردکاران از منافعی بود که در انجمن قبلی بی‌بهره بودند. در حال حاضر 60 واحد تولیدی عضو انجمن هستند.

وی افزود: این انجمن در تیرماه سال گذشته برای جلوگیری از تبعیض منافع پروانه خود را از اتاق بازرگانی دریافت کرد.

رضوی نیک تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل اعضای این انجمن و نوردکاران تهیه مواد اولیه یا به عبارتی مهندسی عرضه و قیمت‌گذاری است.و متاسفانه بخشنامه های مختلف موجب کاهش تولید و به دنبال آن کاهش اشتغال شده است. انجمن نوردکاران فولادی به دنبال رفع چنین موانعی هستند.

رییس انجمن نوردکاران فولادی بیان کرد: منافع زنجیره باید از معدن تا محصول نهایی در کل زنجیره توزیع شود. درواقع باید منافع به صورت بازی برد-برد باشد.

رضوی نیک ادامه داد: تا تیرماه سال گذشته قیمت شمش چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما قیمت شمش در پایان سال گذشته با جهش 300درصدی به 12 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

وی با اشاره به وضعیت تولید و صادرات شمش فولاد، نیز افزود: در سال گذشته 18.8 میلیون تن شمش فولادی تولید و 6.6 میلیون تن صادر شد. همچنین در سال قبل 12.1 میلیون تن محصولات طویل تولید و 2.3 میلیون تن صادر شد. همچنین در سال قبل کلا ۳.۷ میلیون تن شمش در بورس کالا معامله و مابقی در خارج از بورس معامله شد. ضمن اینکه ۸۰۰ هزار تن معامله صورت گرفته از سوی بورس و وزارت صمت ابطال شد. این اتفاق منجر به عرضه قطره چکانی شد.

رییس انجمن نوردکاران فولادی اضافه کرد: در سال گذشته فولادسازان القایی جبران کمبود عرضه کردند و مواد اولیه را به نوردکاران به قیمت ارزان‌تر فروختند. درواقع این بخش تنظیم بازار را برعهده داشت و آن را اجرایی کرد.

رضوی نیک بیان کرد: کل زنجیره باید در کنار هم دیده شوند. نوردکاران هرگز خواهان زیان سایر حلقه‌ها نیستند و باید همه منفعت ببرند.

رضوی نیک همچنین بیان کرد: ضعف مدیریت و عدم نظارت کافی در بورس کالا  رانت را ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت های جهانی نیز، تصریح کرد: در فروردین سال گذشته تفاوت شمش و میلگرد در ایران 25 درصد و 11.5 درصد CIS بود. اما این تفاوت تا پایان سال قبل به5 درصد رسید. این رقم حتی هزینه های حمل و نقل را هم پوشش نمی دهد. سال جاری این تفاوت به کمتر از 5 درصد رسیده در حالی که هزینه تمام شده مانند حمل و نقل، هدررفت، دستمزد، بیمه و… 13.5 درصد است. بنابراین همه نوردکاران در زیان هستند.

به گفته رضوی نیک، متاسفانه به دلیل ارزان‌تر بودن شمش صادراتی در ایران و گران بودن قیمت عرضه داخلی، صادارات محصولات نوردی کاهش یافته و کشورهای همسایه نیز بر میلگرد ایران تعرفه اعمال کرده‌اند.

وی گفت: قیمت میلگرد در ایران بسیار گران شده و پروژه‌ها نیز غیرفعال شده‌اند. بنابراین تقاضا در داخل وجود ندارد. کشورهای همسایه که بر میلگرد تعرفه زده‌اند و ضعف دستگاه دیپلماسی هم برای برداشتن یا کاهش تعرفه نیز مشهود است.

رضوی نیک با اشاره به دیگر مشکلات این حوزه، افزود: تعیین ارزش صادراتی کالا از سوی گمرک مشکل دیگر ما است. قیمت‌گذاری گمرک بر اساس CIS بوده اما نوردکاران به دلیل تعرفه‌های گمرکی کشورهای همسایه و هزینه‌های حمل و نقل، حدود 70 تا 80 دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی میلگرد خود را صادر می‌کنند. ضمن این که رفع تعهدات بر مبنای قیمت نیما بوده و تفاوت سه هزار تومانی با سامانه سنا دارد.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا