اخباربرترخودرو

ثبات قیمت خودرو در سال 1400/ باید منتظر سیاست های اجرایی دولت جدید بود

به گزارش صنعت کار، پرونده سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب آیت اله سید ابراهیم رییسی از سوی مردم بسته شد و سکان هدایت دولت برای 4 سال پیش رو به وی سپرده شد.

نتیجه این اتفاق سیاسی می تواند در کوتاه مدت از بعد روانی و با حضور مردم و در بلند مدت با ارائه برنامه های اقتصادی دولت، بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی درباره تاثیر نتیجه انتخابات بر وضعیت بازارها از جمله بازار خودرو،  گفت: باتوجه به اینکه در آغاز فصل دوم سال هستیم برخی از تورم های عادی سال جدید که ناشی از افزایش حقوق و دستمزد است بر بسیاری از متغیرهای اقتصادی و کالاهای مصرفی اثر گذار خواهد بود.

وی ادامه داد: آن چیزی که از انتخابات می توان برداشت کرد آن است که یک انتخابات بدون حاشیه و سریع النتیجه ای صورت گرفت. البته هر انتخابات به بازار ثبات می دهد اما با آغاز کار رسمی دولت ها، ارائه برنامه های اقتصادی و سیاست های تعرفه ، ارز و مالیاتی و.. می تواند نشانه هایی از تغییر مسیر بازار به سمت مثبت و منفی باشد.
غیبی پور بیان کرد: باتوجه به اینکه دولت جدید کار رسمی خود را آغاز نکرده است اما اثر روانی حضور مردم در انتخابات یک متغیر مثبت در فضای کسب و کار خواهد بود.
وی با اشاره به بازار خودرو، افزود: در بازار خودرو نیز افزایش قیمت در 2  سال اخیر به دلیل انحصار تولید و محدودیت های واردات است  که وقتی یک کالایی تولید شود شرکت خودروساز بر بازار تسلط داشته و می تواند قیمت را در هر شرایطی تغییر دهد. اما موضوع دیگر که توانسته بر افزایش قیمت اثر گذار باشد نوسان ارز بوده که ابتدا بر کالای وارداتی اثر گذار بود و قیمت بازار را برای خودرو ایجاد می کند.

غیبی پور ادامه داد: حال فرض می کنیم در نیمه دوم سال نه نوسان شدید ارزی خواهیم داشت نه با توجه به مذاکرات برجام با تهدیدهای خارجی مواجه خواهیم بود درنتیجه شوک قیمتی ارزی نداشته و مسیر قیمتی خودرو مسیر با ثباتی خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته در مورد کاهش قیمت خودرو نمی توان برای 3  ماه پیش رو انتظاری داشت زیرا یا دولت باید سیاست های تعرفه ای خود را تغییر دهد یا روش های خرید و فروش یا واردات خودرو را آزاد کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی احتمال بر آن است که تا 3  ماه پیش رو شرایط به صورت فعلی ادامه پیدا کرده و پس از آن باید منتظر فاز اجرایی سیاست های دولت جدید بود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا