اخبارخودرو

ایجاد مراکز تست تصادف نیازمند سرمایه گذاری است/ کنسرسیوم های خودرویی برای توسعه این صنعت پیش قدم شوند

به گزارش صنعت کار، صنعت خودرو برای توسعه و ارتقای خود باید طراحی و تولید محصولات جدید را در ستور کار قرار دهد اما تحقق این موضوع نیازمند در اختیار داشتن بخش های دیگر و توانمندی در تامین قطعات و مواد اولیه خواهد بود. یکی از ضرورت ها برای تولید طراحی محصولات جدید ایجاد آزمایشگاه های تست تصادف یا برخورد است.

امیرحسن کاکایی درباره ضرورت این موضوع  گفت: در ابتدا باید گفت برای کشوری که ی خواهد خودرو طراحی کند ضروری است برخی تست های کلیدی خودرو را در اختیار داشته باشد.
وی اظهار کرد: حدود 20 سال پیش برای این موضوع اقدام کردیم و مجموعه ای به نام آزمون جاده ای ایجاد شد. زیرا قبل از رسیدن به تست تصادف آزمون جاده ای نیز بسیار مهم است. در همان سال ها کنسرسیومی برای سرمایه گذاری تشکیل شد اما متاسفانه موانع بسیاری در مسیر آنها قرار گرفت زیرا پیش از بحث تحریم ما با موضوعی به نام سرمایه گذاری مواجه هستیم.
کاکایی ادامه داد: در کلام این موارد ساده است که مراکز تست جاده ای احداث شود اما همین حرف ها نیازمند میلیاردها تومان سرمایه گذاری است اما این سرمایه گذاری زمانی توجیح پذیر است که به تعداد حداقلی در تولید دست پیدا کنیم.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: متاسفانه در طی 20 سال گذشته به ویژه در دهه 80 نسبت به طراحی خودروهای جدید بی تفاوت شدیم درنتیجه سرمایه گذاری های صورت گرفته بی نتیجه ماند، درواقع این مراکز به نتیجه نرسیده اند.
وی با اشاره به ادغام خودروسازان بزرگ دنیا، تصریح کرد: شرکت های بزرگ خودروسازی علی رغم آنکه با یکدیگر رقیب هستند اما با توجه به بالا بودن هزینه های تحقیق و توسعه به دنبال ادغام و تشکیل کنسرسیوم هستند. این همکاری هزینه تولید را کاهش می دهد. درحال حاضر در ابر ادغام ها تیراژ بیش از 5میلیون دستگاه خودرو هدف گذاری می شود.
کاکایی افزود: حال در صنعت خودروی این چشم انداز تولید 3 میلیون دستگاه خودرو با تنوع زیاد برای سال 1404 است که باعث می شود بسیاری از حرکت ها توجیه اقتصادی نداشته باشد. به همین دلیل در سال های اخیر علی رغم نیاز موجود این سرمایه گذاری انجام نشده است.
وی بیان کرد: فراموش نکنیم تست تصادف شاید ظاهر ساده ای داشته باشد اما هزینه آن بالا و نیازمند در اختیار داشتن دستگاه های به روز خواهد بود. البته حتی با در اختیار داشتن سرمایه به دلیل وضع تحریم ها برای ایجاد این مراکز با مشکلاتی همراه خواهیم بود، اما مشکل اصلی در این موضوع ساختار معیوب خودروسازی و مشکلات اقتصادی است.
این کارشناس ادامه داد: از سویی دیگر عدم کار تیمی و ایجاد کنسرسیوم از دیگر مشکلات موجود در صنعت خودرو است.
صنعت خودرو به دنبال طراحی محصولات جدید است اما موفقیت در این بخش نیازمند سرمایه گذاری در حوزه تست های کلیدی است، در غیر این صورت باید برای انجام تست های لازم با یک شرکت خارجی همکاری و هزینه بسیاری صرف کرد. اما با اینجاد کنسرسیوم های بزرگ می توان در این بخش سرمایه گذاری لازم را انجام و این مراکز را ایجاد کرد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا