اخباربرترصنعت و معدن

ایجاد رویکرد مثبت صادراتی در کشور با استقرار دولت سیزدهم/ افزایش صادرات نسبت به واردات در 11 ماهه 1400

به گزارش صنعت کار، محمدرضا پورابراهیمی، امروز پنجم اسفندماه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان، بیان کرد: «برای سومین سال متوالی، وضعیت تراز تجاری غیرنفتی کشور منفی شده است».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌هایی که در صادرات و گمرک داشتیم این موضوع ایجاد شد اما امسال خوشبختانه با استقرار دولت جدید و کاهش محدودیت‌های کرونایی، وضعیت صادرات نسبت به سال قبل بهتر شده است».

پورابراهیمی ادامه داد: «آمار 11 ماهه‌ی امسال نشان می‌دهد که صادرات کشور در مقایسه با سال گذشته از ۳۱ میلیارد دلار به ۴۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و این نشان‌دهنده‌ی این است که حدود 40 درصد ظرفیت صادراتی کشور بیشتر شده است».

وی خاطرنشان کرد: «طی این مدت واردات ما نیز از 34 میلیارد دلار به 46 میلیارد دلار رسیده که کماکان تراز غیرنفتی ما منفی است اما روند حوزه‌ی تجارت مثبت ارزیابی می‌شود».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «نرخ رشد صادرات نسبت به واردات، در 11 ماهه‌ی امسال نسبت به سال گذشته، ۵ درصد مثبت است و اگر این مسیر ادامه یابد ظرف ماه‌های آینده به یک تعادل و سپس به رویکرد مثبت دسترسی پیدا می‌کنیم».

وی با بیان این‌که ۷۵ درصد مجموع کل صادرات که طی این سال‌ها داشتیم به ۵ کشور بوده، گفت: «این موضوع از یک جهت بسیار نگران‌کننده است و از سوی دیگر موقعیتی ایجاد می‌کند که به واسطه‌ی تمرکز بر بازار صادراتی از شرایط مطلوب‌تری بهره بگیریم».

پورابراهیمی ادامه داد: «صادرات ما در این ۱۱ ماهه به چین، عراق، افغانستان، ترکیه و امارات بوده است».

وی با بیان این‌که چند اقدام می‌تواند به روند بهبود صادرات کمک کند، اظهار کرد: «بخش اول مرتبط با بخش خصوصی است، در حوزه‌ی بخش خصوصی راهبرد جدیدی باید در حوز‌ی تجارت خارجی و بازارهای صادراتی اتخاذ کنیم».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس توضیح داد: «راهبرد ما در این حوزه تمرکز بر ایجاد شرکت‌هایی است که بتوانند با برندهای خاص فعالیت کنند».

وی بیان کرد: «صادرات متفرقه با شرکت‌های متعدد و رقابت‌های بین صادرکنندگان در خارج از کشور، هم هزینه‌ها را به شدت افزایش داده و هم مزیت‌هایی را در کشورهای مقابل از ما گرفته است که این به یکسری تصمیمات در درون بخش خصوصی و اتاق بازرگانی برمی‌گردد».

پورابراهیمی افزود: «باید حتما در محصولات کشاورزی از یک برند و جایگاه ویژه‌ای در دنیا برخوردار باشیم زیرا تجارت در دنیا رویکرد متمرکز به خود گرفته است».

وی در ادامه درخصوص سیاست‌های بخش دولتی برای حمایت از صادرات، گفت: «از سازمان توسعه و تجارت انتظار داریم که رایزن‌های بازرگانی که هنوز در کشورهای اصلی و هدف ما مستقر نشدند را تعیین تکلیف کنند».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که امروز نیازمند تدوین سند ملی دیپلماسی اقتصادی هستیم، خاطرنشان کرد: «وزارت امور خارجه باید پرچم جمهوری اسلامی را در کشورهای دیگر برای صادرکنندگان به نحوی بلند کند که ذیل سایه‌ی آن پرچم، همه‌ی صادرکنندگان بتوانند از مزیت‌ها‌ی حضورشان استفاده کنند».

وی با بیان این‌که وزارت صمت نیز باید از بخش‌های تجاری و رایزن‌های بازرگانی حمایت کند، توضیح داد: «بخش سوم، وزارت امور اقتصاد و دارایی است که نقش بسیار مهمی دارد».

پورابراهیمی بیان کرد: «ما حوزه‌ی دیپلماسی اقتصادی را فقط به تجارت منوط نخواهیم کرد و در حال حاضر جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از سیاست‌های ما برای توسعه‌ی صادرات در کشور است».

وی افزود: «خیلی از ظرفیت‌های ما نیازمند جذب منابع است برای این‌که بتوانیم برای تولید بیشتر ظرفیت‌سازی کنیم».

نماینده کرمان و راور در مجلس تاکید کرد: «اگر در بخش خصوصی رفتن به سمت برندسازی و ایجاد برند مشخص و در بخش دولتی، هماهنگی برای ایجاد یک راهبرد تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی با جدیت پیگیری شود، در این راه موفق خواهیم بود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا