اخبارصنعت و معدنویژه ها

چالش‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی زیر ذره‌بین نخبگان بخش معدن

به گزارش صنعت کار، رویداد همرسانی «دایان» با محوریت توسعه بازار و تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان زنجیره صنعت فولاد به همت طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با حضور سیاستگذاران دولتی و بخش خصوصی و شرکت‌های دانشی این عرصه برگزار شد.

«حسین منصوری» مجری طرح زیست‌بوم ایمینو در این رویداد با تشریح مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهارداشت: ایمینو در جهت رفع این معضلات نسبت به معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بزرگ معدنی و متخصصان مربوطه اقدام می‌کند.

وی بیان‌داشت: مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، تامین مالی، توسعه بازار و توسعه محصول است.

منصوری افزود: شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه معادن و صنایع معدنی از طریق معاونت علمی فناوری، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها ، معاونت آموزش و پژوهش ایمیدرو شناسایی شده‌اند.

وی ادامه‌داد: اصلی ترین موضوعی که ایمینو می تواند در آن راستا یاری‌رسان شرکت های دانش بنیان باشد، کمک به توسعه بازار آنهاست.

مجری طرح زیست‌بوم ایمینو گفت: به همین منظور، ایمینو با شناسایی دقیق چالش‌های شرکت های بزرگ معدنی و صنایع مرتبط و هدایت شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه موجبات رفع این چالش ها را به‌صورت اثربخش فراهم می‌کند.

وی افزود: از بین ۶ هزار و ۸۸۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد ۳۷۰ شرکت فعال در بخش معدن و صنایع معدنی شناسایی شد.

منصوری بیان‌داشت: از این تعداد شرکت دانش‌بنیان، ۸۹ شرکت در زنجیره فولاد، ۳۶ شرکت در زنجیره مس، ۹۶ شرکت در حوزه ساخت ماشین آلات و تجهیزات، ۴۵ شرکت در حوزه فرآوری، ۴۴ شرکت در زنجیره اکتشاف و استخراج، ۱۵ شرکت در زنجیره سرب و روی، ۲۰ شرکت در حوزه محیط زیست، ۱۰ شرکت در زمینه استحصال فلزات گرانبها و ۱۵ شرکت در سایر زمینه ها مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در تلاشیم با همکاری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی برای پوشش بیمه‌ای  فعالیت‌های حوزه استارتاپ و های‌تک و از سوی دیگر آموزش به صاحبان استارتاپ و جذب سرمایه‌گذاران، مسیر فعالیت استارتاپ‌های معدنی در کشور را تسهیل کنیم.

مجری طرح زیست‌بوم ایمینو گفت: از جمله برنامه‌های ایمینو در سال‌جاری، سنجش و تعیین وضعیت تیم‌های استارتاپی موجود و تسهیلگری و هدایت آن‌ها با حمایت از ۱۶ استارتاپ در مرحله پیش‌شتابدهی تا سقف ۵۰ میلیون تومان و شتابدهی ۲۵۰ میلیون تومان، میزبانی از کارآفرین‌ها، مدیران کارآفرین، انجمن‌ها و غیره تخصصی بخش معدن و صنایع معدنی و جذب و آموزش کارآموزان علاقه‌مند به نوآوری است.

وعده روسای تشکل‌ها به دانش‌بنیان‌های فولادی

در ادامه «محمدرضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت نقش دانش‌بنیان‌ها در راه‌حل های نوآورانه صنعت استراتژیک فولاد، اعلام آمادگی کرد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زنجیره صنعت فولاد به صورت رایگان می‌توانند عضو افتخاری خانه معدن ایران شوند.

همچنین «بهروز اسماعیلی» مشاور و مدیر بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی انجمن تولیدکنندگان فولاد و «مهرداد اکبریان» رییس انجمن سنگ‌اهن ایران نیز در ادامه اعلام آمادگی کردند که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند عضو این انجمن‌ها شوند و به عنوان یک عضو سهم در همفکری‌ها و هم‌افزایی‌ها داشته باشند.

پوشش بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا

در ادامه این رویداد، «فرید دهقانی» مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت های معدنی با بیان اینکه ماموریت صندوق برای کل زنجیره ارزش تعریف شده، اظهار داشت: در سال جدید، ما برای استارتاپ‌های دارای TRL۴ به بالا بیمه نامه سرمایه‌گذاری برای پوشش ریسک فعالیت در زمینه معدن و صنایع معدنی را خواهیم داشت که البته بعد از تایید ایمینو و معرفی به صندوق این بیمه‌نامه تهیه می شود.

وی افزود: برای استارتاپ‌های TRL۷ تا TRL۹ نیز در حوزه استارتاپی هم پوشش ریسک را خواهیم داشت و هم اعطای تسهیلات تا یک سقف مشخص که بعد از طرح در مجمع عمومی فوق‌العاده و اخذ مجوز تا دو هفته دیگر اجرایی می‌شود.

دهقانی عنوان کرد: در ارتباط با شرکت های دانش بنیان که دارای تاییدیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا صندوق نوآوری و شکوفایی هستند و قصد دارند سرمایه‌گذاری در پایلوت های صنعتی و نیمه صنعتی کنند و تست‌های آزمایشگاهی شان را انجام داده اند، حتی برای شکست پروژه پوشش بیمه ای داریم و همچنین‌ اقدام به اعطای تسهیلات برای این پروژه‌ها کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما تفاهم‌نامه ای با شرکت ملی فولاد داریم که قسمتی از منابع را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهیم، گفت:
قصد داریم برای شرکت‌های دانش بنیانی که در راستای تجاری‌سازی نیازمند پوشش ریسک‌های بالا هستند، شرایط مساعدی فراهم کنیم، ضمن اینکه پوشش ریسک ما فقط شامل حال طرح‌های معدنی تا انتهای زنجیره متالورژی می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا