اخبارراه و ساختمانصنعت و معدنویژه ها

سهم ۸ درصدی ایران از تأمین قیر جهان

به گزارش صنعت کار، آقای همتی دبیر انجمن قیر ایران گفت: طی دو سال آینده نیاز جهانی به تأمین قیر، از ۱۲۵ میلیون تن فراتر خواهد رفت. کشور‌های دیگر در حال افزایش ظرفیت تولید قیر خود هستند، اما در ایران با وجود این که بخش خصوصی سرمایه گذاری‌هایی را انجام داده، موانع زیادی برطرف نشده است.

او گفت: صنعت قیر ایران از سال ۲۰۱۹ برای اولین بار، بزرگترین صادرکننده قیر در آسیا شد که نشان دهنده موفق بودن آن در اقتصاد کشور است، اما طی سال‌های اخیر، نرخ رشد صنعت قیر در ایران، کمتر از کشور‌های آسیایی شده و این موضوع می‌تواند، خطری برای این صنعت باشد.

آقای همتی، عمده‌ترین دلیل وضعیت نه چندان مطلوب کنونی صنعت قیر ایران را عدم توجه مدیران و عدم هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دانست و مدعی شد که برخی افراد، تمایل به حفظ وضع موجود در این صنعت دارند.

صنعت قیر طبق یافته‌های باستان‌شناسی، پنج هزار سال قدمت دارد و اکنون، سالانه ۱۲۵ میلیون تن از این محصول در سراسر جهان تولید و مصرف می‌شود که ایران با تولید بیش از ۶ میلیون تن قیر در سال، ۸ درصد از بازار جهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته آقای داود محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران، کشورمان اکنون در رتبه چهارم جهان و نخست جنوب شرق آسیا از نظر تولید قیر قرار دارد و صادرات این محصول، با ارزآوری سالانه یک و نیم میلیارد دلار، رتبه نهم صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

امروز (چهارشنبه، ۱۵ تیر) در سالروز تأسیس انجمن قیر ایران، نخستین همایش و نمایشگاه صنعت قیر ایران با حضور فعالان این حوزه، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیرعامل رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نماینده ستاد نانو ریاست‌جمهوری، اساتید دانشگاهی و تحلیلگران اقتصادی، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا